Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Magazyn (Nr 16, luty - marzec 2023)

Najnowsze wydanie bestsellera „Wywieranie wpływu na ludzi” – sprawdź, jak działa psychologia perswazji

1 lutego 2023 7 min czytania
Najnowsze wydanie bestsellera "Wywieranie wpływu na ludzi" – sprawdź, jak działa psychologia perswazji

Streszczenie: Najnowsze wydanie książki „Wywieranie wpływu na ludzi” autorstwa Roberta B. Cialdiniego zostało zaktualizowane i wzbogacone o nowe treści, które w przystępny sposób wyjaśniają mechanizmy psychologiczne wpływające na ludzkie zachowania. Autor, posługując się nieakademickim, gawędziarskim stylem, przedstawia zagadnienia w sposób obrazowy, co czyni lekturę dostępną dla szerokiego grona odbiorców.
Książka odpowiada na pytania dotyczące czynników wpływających na nasze decyzje, powodów akceptacji propozycji, skutecznych metod przekonywania, różnic w odbiorze sformułowanych próśb oraz sposobów obrony przed nieetycznymi próbami manipulacji. Wzbogacona o aktualne historie osób stosujących opisane techniki, publikacja zyskuje praktyczny wymiar, co podkreśla neuropsycholog Jarosław Świątek.
Robert B. Cialdini, emerytowany profesor psychologii i marketingu na Arizona State University, laureat licznych nagród za wkład w psychologię społeczną i naukę o wpływie społecznym, prezentuje zarówno klasyczne, jak i najnowsze teorie oraz badania empiryczne. Celem autora jest nie tylko nauka rozpoznawania manipulacji, ale także efektywne i etyczne wywieranie wpływu na innych. W obliczu postępu technologicznego i nadmiaru informacji, zrozumienie tych mechanizmów staje się kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji i ochrony przed nieuczciwymi praktykami.

Pokaż więcej

W książce Roberta B. Cialdiniego coś dla siebie znajdą zarówno te osoby, które chcą wpływać na innych, jak i te, które pragną zrozumieć, w jaki sposób inni wpływają na nich.

W najnowszym wydaniu książki, zaktualizowanym i wzbogaconym o wiele nowych treści, Robert B. Cialdini w błyskotliwy i kompleksowy sposób tłumaczy mechanizmy psychiczne odpowiedzialne za złożone i nieraz trudne do zrozumienia przypadki zachowania innych ludzi. Jak przyznaje sam autor, od samego początku Wywieranie wpływu na ludzi miało być lekturą dla każdego, dlatego postawił na styl nieakademicki, a wręcz gawędziarski – wszystkie poruszone w książce kwestie są opisane niezwykle obrazowo.

Dlatego, jeśli chcesz dowiedzieć się:
• co oddziałuje na nasze decyzje;
• co sprawia, że przystajemy na czyjąś propozycję;
• jak przekonać kogoś do swoich racji;
• dlaczego prośba wyrażona w jeden sposób zostaje odrzucona, a sformułowana nieco inaczej okazuje się skuteczna;
• jak się obronić przed nieetycznymi próbami wywierania wpływu;
– ta pozycja jest dla ciebie.

Czy światowa biblia sprzedaży i zarządzania, którą przed laty opracował najwybitniejszy psycholog społeczny naszych czasów, może być jeszcze lepsza? Okazuje się, że może, jeśli jej autor uwzględni jedną z omówionych przez siebie najpotężniejszych reguł – społeczny dowód słuszności. W najnowszym wydaniu „Wywierania wpływu na ludzi” Robert B. Cialdini uaktualnił historie osób, które albo same zastosowały poszczególne techniki, albo doświadczyły ich zastosowania na sobie, i opatrzył to swoim komentarzem – komentarzem największego autorytetu w dziedzinie perswazji. Dzięki temu książka zyskała niezwykle praktyczny wymiar. Tak postępują najwięksi wirtuozi – komentuje najnowsze wydanie Wywierania wpływu na ludzi Jarosław Świątek, neuropsycholog i redaktor naczelny portalu Psychologia‑spoleczna.pl.

Jak podejmować świadome decyzje?

Robert B. Cialdini jest emerytowanym profesorem psychologii i marketingu na Arizona State University i laureatem wielu prestiżowych nagród za wybitny wkład w dziedzinę psychologii społecznej oraz w dziedzinę nauki o wpływie społecznym. Cialdini w swojej książce, jak zauważa prof. dr hab. Dariusz Doliński z Uniwersytetu SWPS, z właściwą sobie swadą, a zarazem dbając o naukową precyzję i rzetelność, oprowadza nas po świecie wpływu społecznego. Prezentuje zarówno klasyczne, jak i najnowsze teorie oraz badania empiryczne. Nie chce przy tym uczyć nas manipulowania innymi ludźmi. Chce, abyśmy potrafili rozpoznać manipulację i jednocześniew uczciwy sposób, efektywnie wywierać wpływ na innych.

Nie ulega wątpliwości, że niesamowity postęp technologiczny pociągnął za sobą także przyrost informacji, wiedzy i możliwości wyboru. Z tego względu coraz częściej zdajemy się na automatyczne działanie i drogę na skróty. Dlatego tak ważne są zrozumienie mechanizmów wywierania wpływu oraz opanowanie umiejętności korzystania z nich i reagowania na różnego rodzaju nieuczciwe praktyki.

Cialdini opisuje siedem reguł wpływu społecznego. Wszyscy w jakimś stopniu stosujemy te reguły oraz podlegamy ich oddziaływaniu w codziennych interakcjach – nie zawsze mając tego świadomość. Zmienne i wciąż przyspieszające tempo współczesnego życia nierzadko uniemożliwia nam staranną analizę i podejmowanie przemyślanych decyzji, na co zwraca uwagę autor książki już w pierwszym rozdziale: „Czasami problem jest tak skomplikowany, czasu jest tak mało, czynniki rozpraszające są tak natrętne, pobudzenie emocjonalne jest tak silne lub zmęczenie psychiczne tak duże, że nasz stan poznawczy nie pozwala na podjęcie przemyślanych działań. Bez względu na to, czy sprawa jest dla nas ważna, czy nie, wybieramy zatem drogę na skróty”. Cialdini przekonuje jednak, że to nie jest jedyny wybór, a dzięki poznaniu siedmiu reguł wpływu społecznego, które szczegółowo opisuje, każdy z nas jest w stanie podejmować świadome i bardziej przemyślane decyzje.

40 lat badań i własnych doświadczeń w jednej książce

Głównym źródłem informacji dla Cialdiniego byli zawodowi praktycy wpływu społecznego, do których autor zalicza m.in. sprzedawców, zbierających datki, marketingowców, rekruterów. Dlatego w celu poznania ich technik i strategii badacz nie tylko studiował materiały pisemne dotyczące technik wpływu przekazywanych z pokolenia na pokolenie (czyli np. podręczników dla sprzedawców), ale i zatrudniał się w firmach z branży handlowej czy agencjach reklamowych, dzięki czemu wiele dowodów przedstawionych w książce pochodzi z własnych doświadczeń autora, który podawał się za zawodowego praktyka wpływu społecznego lub osobę aspirującą do stania się takim praktykiem w rozmaitych organizacjach, które są nastawione na przekonanie ludzi do powiedzenia „tak”.

Książka Roberta B. Cialdiniego stanowi rezultat prawie czterdziestu lat badań nad czynnikami, które oddziałują na ludzkie zachowania. Omówione w niej reguły perswazji należą do kanonu obowiązującego w ekonomii, psychologii czy marketingu. Autor zwraca uwagę na wykorzystywanie tych reguł w różnych celach, nie zawsze etycznych. Opisane przez niego techniki są fundamentalne dla zachowań człowieka i psychologii perswazji. Ta książka to obowiązkowa lektura dla przedstawicieli biznesu, jak również dla każdego, kto chce zrozumieć mechanizmy wywierania wpływu na decyzje podejmowane przez ludzi – twierdzi dr inż. Jacek Kotarbiński, autorytet i międzynarodowy ekspert w dziedzinie marketingu, rozwoju marki, innowacji i zarządzania sprzedażą, autor bloga Kotarbinski.com.

Siedem, nie sześć, reguł wpływu społecznego

Oprócz zmian wynikających z potrzeby uaktualnienia i rozszerzenia poprzednich wydań w najnowszej edycji pojawiają się trzy zupełnie nowe elementy. Pierwszy jest związany z wykorzystaniem strategii wywierania wpływu w internecie – szczególnie w mediach społecznościowych i na portalach e‑commerce. Autor wzbogacił każdy rozdział poprzez dodanie ramki e‑Zastosowania, w których odnosi się do wykorzystania wniosków płynących z nauki o perswazji w dziedzinie nowych technologii. Drugi element ma związek z przypisami, które w tej edycji zostały znacząco rozbudowane, dzięki czemu czytelnicy będą mogli znaleźć odniesienia do badań wymienionych w tekście oraz omówienia innych, podobnych przykładów. Jednak najważniejszą różnicą w stosunku do poprzednich edycji jest dodanie siódmej uniwersalnej reguły wpływu społecznego (w poprzednich edycjach było ich sześć), a mianowicie reguły jedności. W rozdziale jej poświęconym Cialdini wyjaśnia, w jaki sposób osoby, które zostały do czegoś przekonane, są podobne do nadawcy komunikatu. Okazuje się bowiem, że przekonujący i osoba przekonywana mają zazwyczaj takie same cechy tożsamości osobistej lub społecznej. Autor pogłębił też zagadnienia, do których uwzględnienia skłoniły go otrzymywane od czytelników poprzednich wydań listy, w których opisywali swoje własne doświadczenia. Ich relacje zostały zamieszczone w ramkach Doniesienia czytelników, znajdujących się w każdym rozdziale. •

Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!