Streszczenie: Badania wykazują, że pracownicy, którzy są szczęśliwi i optymistyczni, osiągają lepsze wyniki w pracy. W szczególności, badanie przeprowadzone na niemal milionie żołnierzy armii amerykańskiej przez okres pięciu lat pokazało, że poczucie szczęścia i optymizm miały silniejszy wpływ na zdobywanie nagród niż jakiekolwiek cechy demograficzne, takie jak płeć, rasa czy wykształcenie. Najszczęśliwsi żołnierze czterokrotnie częściej otrzymywali wyróżnienia niż ci, którzy początkowo byli mniej szczęśliwi. Wyniki tego badania wskazują na związek między dobrym samopoczuciem a osiągnięciami zawodowymi, co podkreśla znaczenie troski o dobrostan pracowników w kontekście efektywności w pracy.
Przeprowadzone na szeroką skalę badanie wykazało, że dobre samopoczucie oraz zadowolenie z życia sprzyjają osiąganiu doskonałych wyników w pracy.
Praca w warunkach globalnej pandemii odcisnęła swoje piętno na zadowoleniu i samopoczuciu emocjonalnym pracowników, co w efekcie spowodowało, że liderzy jak nigdy dotąd skupili się na zwiększaniu satysfakcji zawodowej pracowników. Wielu z nas, jeśli nie większość, motywuje autentyczna troska o ludzi zatrudnionych w firmach. Intuicyjnie wiemy, że zadowolenie pracowników powinno zwiększać wydajność pracy. Wciąż jednak nurtują nas dwa pytania: Czy to odniesienie sukcesu powoduje szczęście, czy też czyjaś szczęśliwość przyczynia się do odniesienia sukcesu? Ale także jak wielkie znaczenie ma początkowe szczęście?
Wyniki naszych ostatnich badań, opublikowane w „Journal of Happiness Studies”, przybliżyły nas do odpowiedzi na te pytania. W naszym badaniu, prowadzonym przez blisko pięć lat, obserwowaliśmy prawie milion żołnierzy armii amerykańskiej. Najpierw poprosiliśmy ich, aby ocenili swój dobrostan – szczęście, jeśli można tak powiedzieć, i optymizm – a następnie prześledziliśmy, którzy z nich otrzymali nagrody. Dane zbieraliśmy w trakcie wojen w Iraku i Afganistanie, więc stawka była wysoka. Niektóre z nagród zostały przyznane za wzorową służbę, a inne za bohaterskie czyny. Otrzymanie odznaczenia w armii, niezależnie od powodu jego przyznania, jest stosunkowo rzadkim wydarzeniem. Spośród prawie miliona żołnierzy stanowiących naszą próbę badawczą tylko 12% otrzymało jakiekolwiek wyróżnienie w ciągu pięciu lat, kiedy prowadziliśmy badanie.
Chociaż zakładaliśmy, że dobre samopoczucie i optymizm będą miały wpływ na wyniki, zaskoczyło nas, jak bardzo były istotne. Zaobserwowaliśmy czterokrotnie większą liczbę nagród zdobytych przez początkowo najszczęśliwszych żołnierzy (górny kwartyl) w porównaniu z tymi, którzy początkowo byli najmniej szczęśliwi (dolny kwartyl) – co stanowi ogromną różnicę w wynikach między tymi grupami. Różnica utrzymała się po uwzględnieniu statusu (oficerowie kontra szeregowi żołnierze), płci, rasy, wykształcenia i innych cech demograficznychIndeks górny 11. W rzeczywistości poczucie szczęścia i, w nieco mniejszym stopniu, optymizm były lepszymi predyktorami nagród niż jakikolwiek analizowany przez nas czynnik demograficzny.
O BADANIU
Naukowcy obserwowali prawie milion żołnierzy armii amerykańskiej przez pięć lat, mierząc ich względne szczęście i optymizm za pomocą 25 pytań zaczerpniętych ze Skali Pozytywnego i Negatywnego Afektu PANAS (Positive and negative affect schedule) i testu orientacji życiowej (Live Orientation Test). Pytania zostały uwzględnione w większej ankiecie, wypełnianej każdego roku przez każdego żołnierza armii.
Pomiar dobrostanu łączy w sobie samoocenę jednostki i zgłaszanie częstości występowania pozytywnych i negatywnych emocji.
Nawet po przeanalizowaniu dotychczasowych osiągnięć i szeregu czynników demograficznych, w ciągu następnych pięciu lat najszczęśliwsi i najbardziej optymistyczni żołnierze otrzymali znacznie więcej nagród za swoją pracę niż ci, którzy początkowo byli niezadowoleni i pesymistyczni.
Oczywiście, można uznać, że dane dotyczące wojska nie mają zastosowania w świecie biznesu, ale byłby to błąd. Ostatecznie armia amerykańska jest największym pracodawcą na świecie, zatrudniając o prawie milion osób więcej niż niemały przecież Walmart. Posiada prawie 3 biliony dolarów w aktywach (w porównaniu z 236 miliardami dolarów w Walmarcie) i utrzymuje ponad 290 miliardów dolarów zapasów (w porównaniu z 44 miliardami dolarów w Walmarcie). Wojsko amerykańskie nie jest po prostu „wielkim biznesem”. W rzeczywistości jest biznesem większym o rząd wielkości, więc to, czego uczymy się od wojska, może i często ma zastosowanie w świecie biznesu. W armii funkcjonuje ponad 190 różnych kategorii stanowisk – od urzędnika do pilota, od kucharza do dowódcy – i większość z nich została uwzględniona w naszych danych.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję



