Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Kompetencje przywódcze
Magazyn (Nr 14, wrzesień - listopad 2022)

Najlepsi pracownicy mają supermoc: są szczęśliwi

1 września 2022 23 min czytania
Zdjęcie Paul B. Lester - Profesor nadzwyczajny zarządzania w Naval Postgraduate School
Paul B. Lester
Zdjęcie Ed Diener - Profesor psychologii na University of Utah i University of Virginia oraz profesor emeritus Joseph R. Smiley Distinguished Professor na University of Illinois oraz starszy pracownik naukowy w Gallup Organization. 
Ed Diener
Zdjęcie Martin Seligman - Profesor psychologii na Uniwersytecie Pensylwanii. Dyrektor uniwersyteckiego Centrum Psychologii Pozytywnej i były przewodniczący Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologicznego. 
Martin Seligman
Najlepsi pracownicy mają supermoc: są szczęśliwi

Streszczenie: Badania wykazują, że pracownicy, którzy są szczęśliwi i optymistyczni, osiągają lepsze wyniki w pracy. W szczególności, badanie przeprowadzone na niemal milionie żołnierzy armii amerykańskiej przez okres pięciu lat pokazało, że poczucie szczęścia i optymizm miały silniejszy wpływ na zdobywanie nagród niż jakiekolwiek cechy demograficzne, takie jak płeć, rasa czy wykształcenie. Najszczęśliwsi żołnierze czterokrotnie częściej otrzymywali wyróżnienia niż ci, którzy początkowo byli mniej szczęśliwi. Wyniki tego badania wskazują na związek między dobrym samopoczuciem a osiągnięciami zawodowymi, co podkreśla znaczenie troski o dobrostan pracowników w kontekście efektywności w pracy.

Pokaż więcej

Przeprowadzone na szeroką skalę badanie wykazało, że dobre samopoczucie oraz zadowolenie z życia sprzyjają osiąganiu doskonałych wyników w pracy.

Praca w warunkach globalnej pandemii odcisnęła swoje piętno na zadowoleniu i samopoczuciu emocjonalnym pracowników, co w efekcie spowodowało, że liderzy jak nigdy dotąd skupili się na zwiększaniu satysfakcji zawodowej pracowników. Wielu z nas, jeśli nie większość, motywuje autentyczna troska o ludzi zatrudnionych w firmach. Intuicyjnie wiemy, że zadowolenie pracowników powinno zwiększać wydajność pracy. Wciąż jednak nurtują nas dwa pytania: Czy to odniesienie sukcesu powoduje szczęście, czy też czyjaś szczęśliwość przyczynia się do odniesienia sukcesu? Ale także jak wielkie znaczenie ma początkowe szczęście?

Wyniki naszych ostatnich badań, opublikowane w „Journal of Happiness Studies”, przybliżyły nas do odpowiedzi na te pytania. W naszym badaniu, prowadzonym przez blisko pięć lat, obserwowaliśmy prawie milion żołnierzy armii amerykańskiej. Najpierw poprosiliśmy ich, aby ocenili swój dobrostan – szczęście, jeśli można tak powiedzieć, i optymizm – a następnie prześledziliśmy, którzy z nich otrzymali nagrody. Dane zbieraliśmy w trakcie wojen w Iraku i Afganistanie, więc stawka była wysoka. Niektóre z nagród zostały przyznane za wzorową służbę, a inne za bohaterskie czyny. Otrzymanie odznaczenia w armii, niezależnie od powodu jego przyznania, jest stosunkowo rzadkim wydarzeniem. Spośród prawie miliona żołnierzy stanowiących naszą próbę badawczą tylko 12% otrzymało jakiekolwiek wyróżnienie w ciągu pięciu lat, kiedy prowadziliśmy badanie.

Chociaż zakładaliśmy, że dobre samopoczucie i optymizm będą miały wpływ na wyniki, zaskoczyło nas, jak bardzo były istotne. Zaobserwowaliśmy czterokrotnie większą liczbę nagród zdobytych przez początkowo najszczęśliwszych żołnierzy (górny kwartyl) w porównaniu z tymi, którzy początkowo byli najmniej szczęśliwi (dolny kwartyl) – co stanowi ogromną różnicę w wynikach między tymi grupami. Różnica utrzymała się po uwzględnieniu statusu (oficerowie kontra szeregowi żołnierze), płci, rasy, wykształcenia i innych cech demograficznychIndeks górny 1. W rzeczywistości poczucie szczęścia i, w nieco mniejszym stopniu, optymizm były lepszymi predyktorami nagród niż jakikolwiek analizowany przez nas czynnik demograficzny.

O BADANIU

Naukowcy obserwowali prawie milion żołnierzy armii amerykańskiej przez pięć lat, mierząc ich względne szczęście i optymizm za pomocą 25 pytań zaczerpniętych ze Skali Pozytywnego i Negatywnego Afektu PANAS (Positive and negative affect schedule) i testu orientacji życiowej (Live Orientation Test). Pytania zostały uwzględnione w większej ankiecie, wypełnianej każdego roku przez każdego żołnierza armii.

Pomiar dobrostanu łączy w sobie samoocenę jednostki i zgłaszanie częstości występowania pozytywnych i negatywnych emocji.

Nawet po przeanalizowaniu dotychczasowych osiągnięć i szeregu czynników demograficznych, w ciągu następnych pięciu lat najszczęśliwsi i najbardziej optymistyczni żołnierze otrzymali znacznie więcej nagród za swoją pracę niż ci, którzy początkowo byli niezadowoleni i pesymistyczni.

Oczywiście, można uznać, że dane dotyczące wojska nie mają zastosowania w świecie biznesu, ale byłby to błąd. Ostatecznie armia amerykańska jest największym pracodawcą na świecie, zatrudniając o prawie milion osób więcej niż niemały przecież Walmart. Posiada prawie 3 biliony dolarów w aktywach (w porównaniu z 236 miliardami dolarów w Walmarcie) i utrzymuje ponad 290 miliardów dolarów zapasów (w porównaniu z 44 miliardami dolarów w Walmarcie). Wojsko amerykańskie nie jest po prostu „wielkim biznesem”. W rzeczywistości jest biznesem większym o rząd wielkości, więc to, czego uczymy się od wojska, może i często ma zastosowanie w świecie biznesu. W armii funkcjonuje ponad 190 różnych kategorii stanowisk – od urzędnika do pilota, od kucharza do dowódcy – i większość z nich została uwzględniona w naszych danych.

Zostało 87% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!