Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Nagrody wręczone! Poznaliśmy Liderów Jutra

23 listopada 2016 7 min czytania
Zdjęcie Filip Szumowski - Redaktor "ICAN Management Review", Co-Active Coach i Scrum Master (PSM I)
Filip Szumowski
Nagrody wręczone! Poznaliśmy Liderów Jutra

Streszczenie: Laureaci konkursu Liderzy Jutra zostali wyróżnieni za spektakularne osiągnięcia w różnych obszarach biznesowych. Konkurs organizowany przez ICAN Institute miał na celu docenienie przedsiębiorców, którzy dzięki innowacyjnemu podejściu i skutecznemu zarządzaniu odnoszą sukcesy na rynku. Nagrody przyznano w pięciu kategoriach: Strategia wzrostu, Ekspansja zagraniczna, Innowacje, Model biznesowy i Lider zmiany. Specjalna nagroda trafiła do osoby, która znacząco przyczyniła się do rozwoju polskiej gospodarki. Wśród wyróżnionych znalazły się takie postaci jak Mariusz Golec z firmy Wielton SA, Mirosław Lubarski z Polskich Składów Budowlanych oraz Maciej Formanowicz z Fabryki Mebli „Forte” SA. W trakcie ceremonii, dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute, podkreślił, jak wielką rolę odgrywają liderzy zdolni do innowacyjnego myślenia i dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych.

Pokaż więcej

17 listopada 2016 r. w hotelu Sheraton w Warszawie odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród w konkursie Liderzy Jutra 2016, organizowanym przez ICAN Institute – wydawcę „Harvard Business Review Polska”.

Celem konkursu było uhonorowanie tych polskich przedsiębiorców, którzy dzięki ciężkiej pracy i mądremu zarządzaniu odnoszą spektakularne sukcesy na rynku. Wyłoniono laureatów w pięciu kategoriach: Strategia wzrostu, Ekspansja zagraniczna, Innowacje, Model biznesowy i Lider zmiany. Przyznano również nagrodę specjalną za wyjątkowe dokonania w obszarze wspierania rozwoju polskiej gospodarki.

Konkurs Liderzy Jutra 2016 zbiegł się w czasie z obchodzonym przez ICAN Institute dwudziestoleciem działalności. Odniósł się do tego dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute i redaktor naczelny „Harvard Business Review Polska”, który podczas swojego wystąpienia powiedział:

Konkurs ten jest podsumowaniem działalności ICAN w Polsce. 20 lat temu menedżerom brakowało wiedzy o podstawach zarządzania, brakowało kompetencji. Byli buntownikami, ale jednocześnie mieli pewne kompleksy. ICAN Institute przez te wszystkie lata przekazuje im najwyższej jakości wiedzę, sprawdzone na świecie, najlepsze rozwiązania, dostosowane do polskich realiów. Dziś to zupełnie inni ludzie – ambitni, głodni sukcesu liderzy.

Nagrody wręczone! Poznaliśmy Liderów Jutra

dr Witold Jankowski

Nagrody wręczone! Poznaliśmy Liderów Jutra
dr Witold Jankowski

Dr Jankowski dodał także, że dziś, jak nigdy przedtem, polskie firmy potrzebują nowych formuł wygrywania.

Potrzebujemy liderów „oburęcznych”, którzy są w stanie zarządzać stanem faktycznym, ale jednocześnie zwinnych, nastawionych na rozwój. Takich, którzy wykorzystują specyficzną dla Polaków cechę: umiejętność kontestowania zastanej sytuacji. Laureaci konkursu stanowią tego wspaniały przykład. To oni definiują ścieżki rozwoju dla polskich przedsiębiorstw.

Galę uświetniło również wystąpienie gościa specjalnego – dr Berndta Schmitta, światowej sławy autorytetu w dziedzinie zarządzania doświadczeniem klienta. Wskazywał on możliwe ścieżki rozwoju biznesu na najbliższe lata.

Po wystąpieniach nadszedł czas na rozstrzygnięcie konkursu. Nagrody wręczał Andrzej Jacaszek, wydawca „Harvard Business Review Polska” i wiceprezes ICAN Institute.

Laureaci konkursu Liderzy Jutra 2016

Strategia wzrostu – Mariusz Golec, prezes zarządu firmy Wielton SA

Mariusz Golec otrzymał tytuł inżyniera na Politechnice Łódzkiej, a następnie tytuł MBA na Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu). W latach 1998–2015 piastował stanowisko wiceprezesa Wielton SA, a w lipcu 2015 roku został prezesem tej firmy.

Przełomowe innowacje – Mirosław Lubarski, członek zarządu i dyrektor działu marketingu w firmie Polskie Składy Budowlane SA

Mirosław Lubarski ukończył studia na Wydziale Geografii Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej w Lublinie. Pracował w polsko‑belgijskiej spółce Nida Gips jako dyrektor marketingu i eksportu. W kwietniu 1998, wraz z Bogdanem Panhirszem, założył firmę, która jeszcze tego samego roku zaczęła funkcjonować pod nazwą Polskie Składy Budowlane.

Ekspansja zagraniczna – Maciej Formanowicz, prezes zarządu firmy Fabryki Mebli „Forte” SA

Maciej Formanowicz jest absolwentem Wydziału Technologii Drewna Wyższej Szkoły Rolniczej w Poznaniu. Od 1978 do 1981 roku był dyrektorem technicznym spółki FORMAT, a w latach 1981–87 pełnił funkcję dyrektora naczelnego spółki HASTE. Następnie objął stanowisko zastępcy dyrektora MAKRO Sp. z o.o. Od roku 1993 pełnił funkcję prezesa zarządu w firmie FORTE, która została z czasem przekształcona w spółkę Fabryki Mebli „Forte” SA.

Nagrody wręczone! Poznaliśmy Liderów Jutra

Andrzej Jacaszek i Maciej Formanowicz

Nagrody wręczone! Poznaliśmy Liderów Jutra
Andrzej Jacaszek i Maciej Formanowicz

Model biznesowy – Adam Krzanowski i Jerzy Krzanowski – współwłaściciele firmy Grupa Nowy Styl

Adam Krzanowski studiował na Akademii Górniczo‑Hutniczej. Zdecydował się przerwać naukę, by pracować w firmie Whyte w Stanach Zjednoczonych. W 1992 r. z bratem Jerzym wspólnie zdecydowali o rejestracji firmy Nowy Styl sp. z o.o., obecnie trzeciej największej grupy meblarskiej w Europie. Adam Krzanowski piastuje stanowisko prezesa zarządu spółki od 2009 roku.

Jerzy Krzanowski przerwał studia i wyjechał do Izraela, gdzie pracował w restauracji i zdobywał pierwsze doświadczenia. Od 1993 r. sprawował funkcję dyrektora firmy Nowy Styl Sp. z o.o.; w 2001 roku został jej prokurentem. Obecne stanowisko wiceprezesa zarządu objął w 2009 roku.

Nagrody wręczone! Poznaliśmy Liderów Jutra

Jerzy Krzanowski i Andrzej Jacaszek

Nagrody wręczone! Poznaliśmy Liderów Jutra
Jerzy Krzanowski i Andrzej Jacaszek

Lider zmiany – Krzysztof Folta, prezes firmy TIM SA

Krzysztof Folta ukończył studia na Politechnice Wrocławskiej. W latach 1984–1987 pracował w Młodzieżowej Spółdzielni Pracy Unita we Wrocławiu jako kierownik zakładu. Od roku 1988 pracował w TIM SA, gdzie od roku 1995 pełni funkcję prezesa zarządu.

Nagrodę specjalną „Harvard Business Review Polska” otrzymał także Krzysztof Folta.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Poznaj historię transformacji firmy TIM SA »

Trudna droga do sprzedaży wielokanałowej 

Krzysztof Folta PL

Prezes firmy TIM SA, będącej jednym z największych w Polsce dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych, doszedł do wniosku, że w najbliższych latach Internet stanie się podstawowym kanałem zakupowym – nie tylko dla odbiorców detalicznych, ale również w segmencie B2B.

Komentarze laureatów

Laureat dwóch nagród zdradził również receptę na udane relacje z pracownikami oraz wskazał wyzwania, jakie stoją przed polskimi firmami.

Ze wszystkimi swoimi młodymi pracownikami zawieram umowę: „będziecie pracowali bardzo ciężko, ale w zamian dostaniecie trzydzieści lat mojego doświadczenia zawodowego”. Dlatego każdy członek zarządu firm, którym przewodzę, zanim objął swoją funkcję, dwa lata pracował bezpośrednio ze mną. Uważam, że obowiązkiem każdego menedżera jest sukcesja i coaching podwładnych. Firmy, które tego nie rozumieją, prędzej czy później padną.

Największym wyzwaniem stojącym przed polskimi firmami jest natomiast przełamanie modelu zarządzania „folwarcznego”. Jest ono przeciwieństwem rozwoju i innowacji. Owszem, inwestujemy w technologię, ale zarządzanie opiera się na ludziach.

Nagrody wręczone! Poznaliśmy Liderów Jutra

Andrzej Jacaszek i Krzysztof Folta

Nagrody wręczone! Poznaliśmy Liderów Jutra
Andrzej Jacaszek i Krzysztof Folta

Krzysztof Folta podkreślił także wagę odpowiedzialności biznesu wobec społeczeństwa.

Etyczne podejście do biznesu jest koniecznością. Obserwujemy dziś ogromne dysproporcje w społeczeństwie. Uważam, że na przedsiębiorcach ciąży wielka odpowiedzialność za to, jak będzie wyglądała przyszłość. Gdybym mógł wysłać komunikat wszystkim prezesom firm w Polsce, powiedziałbym: „szanujcie swoich pracowników”. Należy ustalić jasne, uczciwe reguły gry, przestrzegać ich i dbać o rozwój swoich podwładnych.

Przedstawicielom redakcji udało się również porozmawiać z laureatem nagrody w kategorii Model biznesowy. Jerzy Krzanowski podkreślał wyzwania, przed którymi stoją firmy rodzinne.

My budujemy nasz model biznesowy od 2008 r. i ulepszamy go stale po to, żeby dzięki niemu lepiej zarządzać naszą organizacją. To nie jest łatwe zadanie we względu na skalę: sześć krajów, w których mamy nasze fabryki, dziesięć, które mają własną dystrybucję, sto krajów, do których sprzedajemy. Tego typu nagroda pokazuje jednak, że podążamy w odpowiednim kierunku.

Firmy rodzinne, takie jak nasza, mają problem w delegowaniu kompetencji. Zdolni menedżerowie niechętnie w nich pracują, ponieważ w takich firmach i tak ostateczne decyzje podejmuje członek rodziny, posiadający większość udziałów. Wyzwaniem firm rodzinnych jest także oczywiście sukcesja. Wiele przedsiębiorstw nie ma jasnego planu poradzenia sobie z tematem.

Plebiscyt został objęty honorowym patronatem Ministerstwa Rozwoju, a partnerem wydarzenia była Krajowa Izba Gospodarcza.

Laureatom serdecznie gratulujemy!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!