Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Ekspansja zagraniczna
Polska flaga

Monika Chutnik: Międzynarodowe organizacje coraz częściej zwracają uwagę na kwestie międzynarodowe

1 kwietnia 2016 4 min czytania
Monika Chutnik

Streszczenie: Różnorodność kulturowa stanowi zarówno fascynujący, jak i trudny obszar zarządzania. Pracownicy, klienci oraz ich preferencje różnią się w zależności od kultury, co oznacza, że nie istnieje jedna uniwersalna strategia dotarcia do konsumentów i budowania z nimi trwałych relacji. Firmy stosujące identyczne podejście we wszystkich międzynarodowych oddziałach podejmują duże ryzyko. MIT Sloan Management Review Polska Badania Fonsa Trompenaarsa i Richarda Hampdena-Turnera, ekspertów w dziedzinie komunikacji międzykulturowej w biznesie, wyróżniają dwa skrajne podejścia do kwestii kulturowych: uniwersalistyczne i partykularystyczne. W kulturach o preferencji uniwersalistycznej ludzie dążą do formułowania i stosowania tych samych zasad wobec wszystkich, traktując wyjątki jako niepożądane odchylenia naruszające ustalony porządek. Takie podejście zapewnia przejrzystość, a sprawiedliwość rozumiana jest jako traktowanie wszystkich według tych samych kryteriów.

Pokaż więcej

Różnorodność kulturowa to jeden z najbardziej fascynujących, a jednocześnie najtrudniejszych obszarów zarządzania. Różni są nie tylko pracownicy, ale także klienci oraz ich preferencje. Nie ma jednego sposobu na dotarcie do konsumentów oraz budowania trwałych relacji z nimi. Przedsiębiorstwa realizujące identyczną strategię we wszystkich międzynarodowych oddziałach podejmują duże ryzyko.

W badaniach prowadzonych przez Fonsa Trompenaarsa i Richarda Hampdena‑Turnera, znamienitych badaczy i popularyzatorów komunikacji międzykulturowej w biznesie, wyłoniły się dwa krańcowo różne podejścia do kwestii kulturowych – preferencja uniwersalistyczna oraz partykularystyczna. W krajach, których kultury wykazują preferencję uniwersalistyczną, ludzie mają tendencję do formułowania i następnie stosowania takich samych zasad wobec wszystkich; wyjątki są niemile widzianym odchyleniem naruszającym ustalony, ważny porządek. Te same zasady stosowane zawsze i wszędzie dają przejrzystość, a sprawiedliwość rozumiana jest jako traktowanie wszystkich według tych samych kryteriów. Niemal najsilniejszą preferencję uniwersalistyczną mają Stany Zjednoczone – Amerykanie budują silne, centralne kultury organizacji, na przykład: Google, McDonalds, IBM, Microsoft czy HP. Silną preferencję uniwersalistyczną mają też: Szwajcaria, Kanada, Szwecja i Wielka Brytania.

Preferencja partykularystyczna to działanie zależne od sytuacji – stosując takie podejście, firmy będą z minimalnym prawdopodobieństwem budować rozległe, skodyfikowane kultury organizacyjne, naturalnie bazując na różnorodnych podejściach. Mogłoby się to wydawać nieco rozmyte i chaotyczne, gdyby nie fakt, że właśnie otwartość na różnorodność jest immanentnym elementem ich kultury organizacyjnej. Kraje o takiej preferencji to na przykład: Wenezuela, Chiny, Indie lub Meksyk.

Szczególnie interesujące podejście do wielokulturowości zdarza się na styku globalnej kultury organizacji z lokalną potrzebą dostosowania się do miejscowych realiów. Kiedy wdrażałam program szkoleń dla nowych pracowników w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, podjęłam własną, nieco partykularystyczną decyzję, której nie zdecydowałam się skonsultować z nikim z kalifornijskiej centrali. Gdybym spróbowała na sztywno wdrażać taki sam program szkoleń we wszystkich krajach regionu, mogłabym się spotkać z murem niezrozumienia. Poszukiwanie środkowej drogi pomiędzy wymogami i oczekiwaniami korporacji a potrzebami i realiami konkretnych organizacji w konkretnych krajach oznaczało rezygnację z automatycznego wdrożenia programu na rzecz wspólnego ustalania wariantu, który lokalna organizacja nie tylko oficjalnie przyjmie, ale także będzie stosować z korzyścią dla siebie i dla całej firmy. W efekcie w każdym z krajów CEE funkcjonowała nieco inna wersja, ale w zakresie zaleceń z centrali.

Polska kultura biznesowa zajmuje w wymiarze różnorodności kulturowej pozycję środkową – umiarkowaną. Potrafimy więc znajdować złoty środek pomiędzy uniwersalizmem zasad a chaosem partykularyzmu i być może dlatego szybciej niż na przykład Amerykanie znajdujemy lokalne kompromisy. Na przykład jedna z polskich firm logistycznych, mająca oddziały m.in. w Chinach, zorientowała się, że cele sprzedażowe sformułowane dla tamtejszych menedżerów w taki sam sposób jak dla polskich w ogóle nie są adekwatne do realiów rynku chińskiego. W Chinach biznes tworzy się przez budowanie długoterminowych relacji, a taka miara jak liczba wykonanych telefonów do klientów wpłynęłaby na jakość relacji między dostawcą usług logistycznych a odbiorcą. Presja mogłaby w ocenie tego drugiego doprowadzić do utraty twarzy z powodu np. niemożności sprostania oczekiwaniom partnera. W tej sytuacji polska firma dostosowała poziomy sprzedażowe do realiów lokalnych.

Umiarkowany partykularyzm jest widoczny w momencie, gdy polska firma przejmuje funkcjonujące przedsiębiorstwo w innym kraju. Kilka lat temu jedna z polskich firm odzieżowych przejęła spółkę we wschodnich Niemczech. Nie przewidziała skali trudności, jakie się pojawiły. Niemieckim pracownikom firmy nie mieściło się bowiem w głowach, że ich właścicielem będzie polskie przedsiębiorstwo, ponieważ zawsze kierunek akwizycji był odwrotny. Ogromny opór, duma ludzi z dotychczasowego dorobku, niechęć do zmiany oraz typowe aspekty związane z przejmowaniem innego biznesu spowodowały, że polski nabywca zdecydował się na bardzo delikatne przejmowanie władzy. To doświadczenie pokazuje, że zrozumienie mentalności i sposobu działania właściwego dla danej kultury pomaga organizacjom osiągać sukcesy na rynku M&A i w efekcie skoncentrować się na zwiększaniu przychodów, zamiast tracić siły i zasoby na gaszenie pożarów – w tym przypadku było lepiej i mądrzej poznać naturę i atuty przejmowanego zagranicznego biznesu, niż sztywno wprowadzać własną kulturę i sposób zarządzania.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!