Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje i szkolenia

Luka pokoleniowa na rynku pracy

6 sierpnia 2024 3 min czytania
Cynthia E. Clark
Luka pokoleniowa na rynku pracy

Streszczenie: Na współczesnym rynku pracy, gdzie obecne są aż pięć różnych pokoleń, pojawiają się znaczące różnice w wartościach i oczekiwaniach pracowników. Badanie przeprowadzone przez Bentley University i Instytut Gallupa na próbie 5458 Amerykanów ujawnia trzy kluczowe obszary, w których te różnice są szczególnie widoczne: Dążenie do pracy o większym znaczeniu: Ponad połowa respondentów (55%) byłaby skłonna zmienić pracę na taką, która ma bardziej pozytywny wpływ na świat. Wśród osób poniżej 30. roku życia odsetek ten wynosi aż 71%, a 40% z nich zaakceptowałoby 10% obniżkę wynagrodzenia w zamian za bardziej znaczącą pracę. MIT Sloan Management Review Polska Oczekiwania wobec zaangażowania firm w sprawy społeczne: Młodsze pokolenia, zwłaszcza osoby w wieku 18–29 lat, oczekują, że firmy będą publicznie zabierać głos w ważnych kwestiach, takich jak zmiany klimatyczne, zdrowie psychiczne, wolność słowa i równość rasowa. 53% tej grupy popiera takie działania firm, podczas gdy wśród osób powyżej 45. roku życia odsetek ten spada do 35%. MIT Sloan Management Review Polska Preferencje dotyczące tygodnia pracy: Zdecydowana większość pracowników (77%) uważa, że wprowadzenie czterodniowego, 40-godzinnego tygodnia pracy poprawiłoby ich dobrostan. Wśród młodszych pracowników (18–29 lat) poparcie dla takiego rozwiązania wynosi aż 82%. Pomimo tych preferencji, wielu liderów biznesu pozostaje sceptycznych co do realności wprowadzenia takiego modelu pracy. MIT Sloan Management Review Polska Zrozumienie i uwzględnienie tych różnic pokoleniowych może być kluczowe dla firm pragnących przyciągnąć i zatrzymać utalentowanych pracowników oraz budować bardziej zaangażowane i zrównoważone zespoły.

Pokaż więcej

JAKI JEST CEL prowadzenia działalności gospodarczej i jaką rolę odgrywa ona w społeczeństwie? W obliczu podziałów politycznych i społecznych oraz konieczności negocjacji z zespołami pracowników, które często bywają źródłem konfliktów, to pytanie nabiera coraz większego znaczenia.

Ankieta przeprowadzona przez Bentley University we współpracy z Instytutem Gallupa na próbie 5458 Amerykanów pokazuje, że odpowiedzi pracowników – ich postawy i oczekiwania – mogą znacznie różnić się w zależności od pokolenia, do którego należą. Na współczesnym rynku pracy, na którym obecnie funkcjonuje pięć różnych pokoleń, menedżerowie muszą wziąć pod uwagę trzy kluczowe kwestie:

  1. Większość pracowników chce zmieniać świat – szczególnie pokolenie Z. Ogólnie 55% respondentów stwierdziło, że zmieniłoby pracę na taką, która miałaby bardziej pozytywny wpływ na świat. Ci otwarci na nowe doświadczenia idealiści są najliczniejszą grupą wśród wschodzącego pokolenia pracowników: aż 71% pracowników poniżej 30. roku życia podziela ten pogląd. Ponadto 40% z nich zadeklarowało, że byliby gotowi zaakceptować 10‑procentową obniżkę wynagrodzenia w zamian za pracę o większym znaczeniu.

  2. Młodsze osoby chcą, aby liderzy biznesu zabierali głos. Chociaż znaczna mniejszość (41%) Amerykanów uważa, że firmy powinny publicznie wypowiadać się na temat bieżących wydarzeń, rośnie podział między grupami wiekowymi. 53% Amerykanów w wieku od 18 do 29 lat opowiada się za tym, aby firmy zabierały głos w ważnych sprawach, ale wsparcie to spada do 35% wśród osób w wieku 45 lat i starszych. Młodsi respondenci wskazywali największe poparcie dla firm reagujących na zmiany klimatyczne (68%), kwestie związane ze zdrowiem psychicznym (64%), wolnością słowa (57%) oraz równością rasową (56%).

  3. Wszyscy chcą czterodniowego tygodnia pracy. W ankiecie zapytano, jakie działania pracodawcy mogą podjąć, aby zwiększyć dobrostan pracowników. Numer jeden wśród odpowiedzi to wprowadzenie czterodniowego, 40‑godzinnego tygodnia pracy zamiast pięciodniowego, 40‑godzinnego tygodnia pracy. Ogólnie 77% respondentów stwierdziło, że poprawiłoby to ich dobrostan. Wśród młodszych pracowników w wieku od 18 do 29 lat aż 82% opowiedziało się za krótszym tygodniem pracy.

To odkrycie zostało zaprezentowane grupie 25 dyrektorów generalnych, z których żaden nie uznał czterodniowego tygodnia pracy za pomysł realny do wprowadzenia. Niemniej niektóre firmy, które eksperymentowały z czterodniowym tygodniem pracy trwającym 32 godziny, odnotowały pozytywny wpływ tej zmiany na dobrostan oraz produktywność swoich pracowników i zdecydowały się na wprowadzenie jej na stałe. Starsi menedżerowie mogą inaczej postrzegać dobrostan pracowników niż młodsi, a liderzy, którzy opracują metody zarządzania skutecznie poprawiające dobrostan, mogą zdobyć przewagę w pozyskiwaniu talentów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!