Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery

1 grudnia 2018 1 min czytania
Katarzyna Bołtowicz
Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery

Streszczenie: Rozwój kariery zawodowej jest procesem, który wymaga podejścia kompleksowego, uwzględniającego nie tylko umiejętności techniczne, ale również kompetencje miękkie oraz dostosowanie do zmieniającego się rynku pracy. Kluczowym elementem skutecznego wspierania rozwoju kariery jest regularne monitorowanie postępów oraz angażowanie pracowników w procesy rozwoju poprzez różne formy wsparcia, takie jak coaching, mentoring czy edukacja. Istotnym aspektem jest również tworzenie organizacyjnej kultury, która umożliwia pracownikom rozwój, zapewniając im narzędzia oraz przestrzeń do dalszego kształcenia i zdobywania nowych umiejętności. Dobrze zaplanowane i realizowane programy rozwoju kariery pomagają nie tylko pracownikom, ale również organizacjom w osiąganiu długofalowych celów.

Pokaż więcej

O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services.

Jakie trendy dostrzegają państwo w obszarze rozwoju kariery kobiet w Polsce?

Bardzo długo w Polsce i na świecie pokutowało przekonanie, że kobiety awansuje się za zasługi, a mężczyzn – za potencjał. Mówiło się również o zawodach typowo męskich i damskich. Dostrzegam jednak, że takie postrzeganie zmienia się powoli z korzyścią dla kobiet. Od dłuższego czasu obserwuję, że tego typu podziały zanikają.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »

Siła mentoringu 

Joanna Socha PL

Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Sama mam ponad 18 lat doświadczenia zawodowego w branży technologicznej. Wieloletnie doświadczenie w budowie, wdrażaniu i optymalizacji systemów zarządzania w różnorodnych organizacjach biznesu i administracji doprowadziło mnie do miejsca, w którym jestem teraz.

W jaki sposób Kapsch Telematic Services wspiera rozwój kariery kobiet?

W całej grupie prowadzimy programy wspierające rozwój kobiet. Od wiosny tego roku w Kapsch działa na przykład program „Women@Kapsch”. W jego ramach prowadzimy inicjatywy na różnych poziomach – od powierzania kobietom zarządzania poszczególnymi projektami w oddziałach firmy po wydarzenia networkingowe, czyli spotkania umożliwiające wymianę doświadczeń wśród kobiet na stanowiskach kierowniczych.

Mierzalnym celem programu jest osiągnięcie 30‑procentowego udziału kobiet na stanowiskach kierowniczych w całej grupie. Grupę Kapsch tworzą firmy o profilu technologicznym, a 42% jej pracowników stanowią kobiety. Cel programu jest więc absolutnie osiągalny i pożądany.

Jakie inne programy rozwojowe oferuje Kapsch Telematic Services?

Przede wszystkim oferujemy programy ogólnofirmowe, które budują naszą kulturę korporacyjną oraz wartości, a także pozwalają całemu zespołowi ukierunkować myślenie i działania w pożądaną stronę. Jednym z ostatnich tego typu działań był półroczny program prowadzony pod hasłem „Współodpowiedzialność”. Zaangażowane w program były wszystkie osoby w Kapsch Telematic Services – od zarządu do szeregowych pracowników. Chodziło nam o przywrócenie atmosfery pracy z początków działalności organizacji w Polsce, gdy w ciągu ośmiu miesięcy musieliśmy zbudować całe przedsiębiorstwo i terminowo oddać bardzo skomplikowany system poboru opłat. Każdy z nas robił wtedy nie tylko to, co leżało formalnie w zakresie naszych obowiązków, ale bez żadnych zachęt oferował pomoc innym, gdy była potrzebna.

Uważamy, że takiego podejścia, typowego dla start‑upu, nadal potrzebujemy, nawet gdy sytuacja jest stabilna, a procesy zostały ustalone i działają bez zarzutu.

Oferujemy także szkolenia indywidualnie dobierane do potrzeb pracownika. Pracujemy projektowo, nie dziwi więc, że znaczna część z nas ma certyfikacje IPMA, ITIL lub Prince.

Wspieramy też inne formy rozwoju zawodowego – od udziału w kursach i konferencjach branżowych po studia MBA. Zdecydowanie szeroki wachlarz szkoleń i ich dostępność jest tym, co nas wyróżnia.

Co może zyskać firma dzięki wspieraniu rozwoju kariery kobiet?

Odpowiedź jest tylko jedna: organizacja może zyskać dobrego, lojalnego pracownika. Liderkę, która będzie dobrze wykonywać swoją pracę, prowadzić i motywować zespół. Odważną menedżerkę śmiało podejmującą nowe wyzwania i potrafiącą im sprostać.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostałe komentarze ekspertek »

Mentorki wskazują drogę do celu 

Jolanta Wyszyńska PL, Alina Pszczółkowska PL

 Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe. 

Przywództwo nie zależy od płci 

Izabela Walczewska-Schneyder PL

O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Kultura sprzyjająca różnorodności 

Barbara Wiążewska PL

O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Efektywna współpraca 

Agnieszka Maciejewska PL, Iwona Kozera PL

O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Przyszłość jest kobietą 

Beata Staszków PL

Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Rozwój w DNA firmy 

Małgorzata Lasota PL

O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Warto czerpać z doświadczenia innych 

Magda Taczanowska PL

O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Dobry mentor kluczem do sukcesu 

Magdalena Kaleta-Gałwa PL

O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości 

Barbara Stepnowska PL

O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Inspiracja w rodzinie 

Agnieszka Jasikowska PL

O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou – przedstawiciela TOUS w Polsce.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!