Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje i szkolenia

Kompetencje językowe pracowników motorem wzrostu firmy

1 listopada 2019 8 min czytania
Piotr Gutfrański
Kompetencje językowe pracowników motorem wzrostu firmy

Firmy chętnie finansują pracownikom szkolenia z języka angielskiego, ponieważ przynoszą one korzyści obu stronom. Jednocześnie badania trendów HR dowodzą, że tradycyjne formy nauki się nie sprawdzają. Jak organizować wewnętrzne kursy językowe, aby były one bardziej efektywne i przyjazne pracownikom?

Partenerem materiału jest eTutor.

Według raportu Trendy HR 2019, sporządzonego przez firmę doradczą Deloitte, uczenie się jest kluczowym aspektem życia osób aktywnych zawodowo. W badaniu aż 82% przedstawicieli działów HR uznało zmianę sposobu szkolenia pracowników za ważną lub bardzo ważną. Zmusza to m.in. do poszukiwania nowych, bardziej efektywnych sposobów na organizację kursów językowych w firmie.

Tradycyjne podejście jest zbyt kosztowne

Zapewnienie zatrudnionym osobom wygodnego dostępu do nauki języków obcych nie jest zadaniem łatwym. Potwierdza to najnowsze badanie przeprowadzone przez ICAN Research nt. edukacji językowej w firmach. Aż 66% pracowników działu HR przyznaje, że największym problemem zajęć stacjonarnych jest brak możliwości dostosowania harmonogramu lekcji do zobowiązań zawodowych uczestników. Większość pracowników nie może poświęcić czasu prywatnego na spotkania organizowane przed pracą lub po niej.

Poza tym tradycyjne zajęcia w grupie narzucają wszystkim kursantom takie samo tempo pracy. Brak możliwości dopasowania tematyki szkoleń do indywidualnych potrzeb wywołuje u pracowników frustrację, obniża motywację do dalszej nauki, a w konsekwencji prowadzi do spadku frekwencji. Mimo to pracodawca ponosi te same koszty, ponieważ za odwołane zajęcia płaci całą kwotę. Aż 57% pracowników działu HR biorących udział w badaniu ICAN Research przyznaje, że utrzymanie frekwencji na kursach językowych w firmie stanowi problem. Ankietowani kursanci natomiast sygnalizują, że zdarza im się opuszczać zajęcia stacjonarne ze względu na priorytetowe zadania w pracy.

Taka sytuacja generuje podwójne straty finansowe. Po pierwsze, budżet wykorzystany tylko na kursy dla kadry menedżerskiej nie pozwala na rozwój kompetencji językowych w całej firmie. Po drugie, niska frekwencja na zajęciach sprawia, że pomimo kosztów ponoszonych przez firmę uczy się tylko mała część pracowników. Jak podejść do szkoleń językowych, aby były zarówno efektywne kosztowo, jak i spełniały oczekiwania pracowników

W poszukiwaniu alternatywy

Inspiracji dostarczają organizacje, które obejmują programem językowym wszystkich pracowników. Takim przykładem jest oddział Re:Sources firmy Starcom, która bezpłatnie udostępnia swoim ludziom platformę eTutor. Jak podkreśla Sylwia Szczepaniak, pełniąca tam funkcję HR Business Partnera, dodatkowo grupa 30 pracowników bierze udział w zajęciach z lektorem: „Jesteśmy centrum usług wspólnych i stawiamy na prężny rozwój kompetencji językowych. Osoby objęte dofinansowywanymi przez nas szkoleniami z lektorem komunikują się w języku angielskim na co dzień. Natomiast wszyscy pracownicy Re:Sources mają dostęp do platformy eTutor w ramach polityki benefitowej organizacji”.

Umożliwienie pracownikom rozwoju kompetencji językowych online pozwala pokonać główną barierę w nauce, czyli notorycznie zgłaszany przez pracowników brak czasu.

Aby znaleźć optymalną formułę rozwoju kompetencji językowych dla firmy i dobrze wybrać dostawcę rozwiązania, należy zastanowić się, w jakim zakresie pracownicy potrzebują języka obcego do wykonywania swoich obowiązków. Wśród firm różnej wielkości, dla których rozwój kompetencji w zakresie języka angielskiego jest istotny, najczęściej wskazywaną motywacją do nauki (78%) jest konieczność kontaktu z zagranicznymi klientami. Obnaża to krótkowzroczność działów HR, ponieważ nawet pasywna znajomość języka obcego przynosi pracodawcom wymierne korzyści.

Jak podkreśla Łukasz Sennik, metodyk eTutor: „Znajomość języka angielskiego daje możliwość czerpania z doświadczeń i sukcesów osób pracujących na podobnych stanowiskach na całym świecie”. Wiele firm technologicznych, takich jak CD Projekt, wymaga od kandydatów już na etapie rekrutacji sprawności w korzystaniu z wyszukiwarki Google. Pracownicy, którzy znają angielski i dostaną skomplikowane zadanie do realizacji, w większości najpierw sprawdzają w internecie, jak poradzono sobie z daną kwestią wcześniej w innych krajach. Przykładowo, po wpisaniu do wyszukiwarki frazy „zarządzanie łańcuchem dostaw” w języku polskim wyświetla się tylko 108 tysięcy wyników, a w języku angielskim aż 43 miliony. Dzięki szerokiemu dostępowi do wiedzy pracownicy szybciej i efektywniej realizują zadania, co przekłada się na rozwój całej organizacji.

Ułatwienie dla działu HR

„Dziś potrzebujemy nie tylko akademii umiejętności, ale również kultury kształcenia się umożliwiającej każdemu pracownikowi codzienne zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności” – podkreślają autorzy raportu Trendy HR 2019. Cyfrowe kursy językowe są dobrym sposobem promocji kultury rozwoju w organizacji. Zanim firma zdecyduje się na całkowite wdrożenie rozwiązań e‑learningowych w każdej dziedzinie, można je najpierw bezpłatnie przetestować w obszarze kursów językowych.

Platforma online umożliwia pracownikom przyswajanie nowych zagadnień we własnym tempie, co zdaniem badaczy w największym stopniu determinuje skuteczność nauki. Łukasz Sennik zauważa: „Pracownicy Re:Sources używają języka angielskiego na co dzień w pracy, więc podczas audytu kompetencji pojawiły się wysokie poziomy, od B2 do C2. Z naszej praktyki wynika, że kursanci zazwyczaj rozpoczynają zajęcia na poziomie B2, czyli Upper Intermediate. Na platformie mają jednak dostęp do wszystkich poziomów nauki, na wypadek gdyby potrzebowali powtórzyć materiał z niższych poziomów”.

Umożliwienie pracownikom rozwoju kompetencji online pozwala też pokonać główną barierę w nauce. W badaniu ICAN Research aż 91% pracowników przyznało, że jest nią brak czasu. W przypadku cyfrowych kursów każdy sam decyduje o tym, kiedy i gdzie się uczy. Aby tak precyzyjnie sprofilować szkolenia tradycyjne, każdy pracownik musiałby uczyć się w ramach indywidualnych spotkań z lektorem, na co z pewnością nie pozwoliłby budżet działu HR.

Cyfrowe kursy językowe pozwalają również łatwiej zarządzać projektem szkoleniowym w firmie. W przypadku kursów tradycyjnych dużym wyzwaniem dla działu HR często jest zadbanie o kwestie logistyczne projektu, w tym dostęp do sal szkoleniowych, a także śledzenie postępów kursantów. Te problemy znikają, gdy firma stawia na platformę online. Jak zauważa Łukasz Siennik: „Programem e‑learningu można objąć całą firmę bez względu na lokalizację. Ze względu na niską dostępność doświadczonych lektorów w mniejszych miejscowościach zainteresowanym proponujemy nawet zajęcia z lektorem online. Co ważne, postęp językowy uczestników jest regularnie sprawdzany na platformie za pomocą testów okresowych, a dział HR ma stały wgląd w te wyniki. Z każdym klientem indywidualnie są ustalane cele szkoleniowe i poziom aktywności”. Dział obsługi klienta platformy eTutor wspiera firmy w działaniach komunikacyjnych, organizacji konkursów, wyznaczaniu ścieżek rozwoju językowego pracowników, a nawet przygotowaniu plakatów informacyjnych promujących tę nowoczesną formę nauki, tak by jak najwięcej osób korzystało z platformy.

Zarządzanie takim projektem w firmie jest dużo prostsze, a efekty regularnej nauki są nawet o 20% lepsze w porównaniu z kursami tradycyjnymi. Możliwość dostępu do gromadzonych danych doceniają pracownicy HR. „Z poziomu panelu administracyjnego na platformie eTutor mam dostęp do informacji, które pozwalają weryfikować proces nauki oraz zaangażowanie pracowników. Dzięki temu gromadzę twarde dane, które można analizować i interpretować. Takich możliwości brakowało mi w ofertach tradycyjnych szkół językowych” – podkreśla Sylwia Szczepaniak.

Aby się rozwijać, współczesne firmy powinny zadbać o wzrost kompetencji językowych pracowników na wszystkich szczeblach organizacji. Jeśli tego nie zrobią, za kilka lat będą miały problem z dogonieniem konkurencji. Platforma eTutor sprawia, że pracownicy są zadowoleni ze swoich postępów, dział HR dba o rozwój wszystkich osób w organizacji, a zarząd cieszy się z efektywnego wykorzystania budżetu.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

HR rekrutuje i edukuje 

Joanna Koprowska PL

Rośnie strategiczna rola HR, ponieważ coraz większą barierą dla rozwoju polskich firm staje się dostępność kadr i edukacja pracowników. A HR potrafi ich przyciągać z rynku lub… znaleźć w firmie.

Elastyczność pracy zamiast wzrostu płacy 

Kamil Wojewoda PL

Pracodawcy odczuwają coraz większą presję płacową ze strony pracowników. Sytuacji nie ułatwiają podwyżki płacy minimalnej, rekordowo niski wskaźnik bezrobocia i konieczność konkurowania o kompetentnych pracowników.

HR wspiera transformację firmy 

Anna Podlewska PL

W ostatnich latach rozwój Crédit Agricole znacznie przyspieszył. Firma przekształciła się z banku detalicznego w bank uniwersalny z ofertą produktową dla wszystkich linii biznesowych.

Jak sztuczna inteligencja zmieni proces rekrutacji 

Cezary Maciołek PL

Firmy rekrutacyjne mają wysoko postawioną poprzeczkę. Muszą rozwijać się i wdrażać inteligentne rozwiązania i jednocześnie zaspokajać potrzeby pracodawców oraz pracowników.

Od czego zależy sukces programu benefitów 

Agata Żmudzińska PL

Z roku na rok rośnie zainteresowanie benefitami ze strony pracowników. Firmy odpowiadają na ich oczekiwania, przeznaczając na bonusy coraz więcej pieniędzy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!