Streszczenie: Liderzy odgrywają kluczową rolę w budowaniu kultury uczenia się poprzez wspieranie rozwiązywania problemów i rozwój kompetencji zespołów. Przykłady Lego i Veluxa pokazują, że przywództwo oparte na refleksji, zadawaniu pytań i metodzie A3 sprzyja ciągłemu doskonaleniu. Coaching grupowy, bezpieczeństwo psychologiczne i strukturalne wsparcie uczenia się wzmacniają zaangażowanie i samodzielność pracowników. Takie podejście pozwala łączyć transformację, efektywność i naukę w dynamicznym środowisku biznesowym.
Jeśli liderzy świadomie i celowo wspierają proces uczenia się organizacji, skutecznie napędzają zmiany oraz rozwijają u pracowników umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów.
Uczenie się i zdolność adaptacji są kluczowe dla przetrwania i sukcesu biznesowego w obliczu dynamicznych zmian technologicznych, narastających wyzwań środowiskowych oraz szybko ewoluujących oczekiwań klientów. Wielu liderów biznesu jednak nie dostrzega, jak istotną rolę oni sami odgrywają we wspieraniu procesu uczenia się, zwłaszcza gdy nowe inicjatywy wymagają wdrożenia tego procesu na szeroką skalę.
W trakcie transformacji organizacyjnych liderzy często powierzają proces uczenia się w zarządzaniu zmianą specjalistom ds. szkoleń i rozwoju, zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Choć takie rozwiązanie może w krótkim czasie pomóc zespołom w przyswojeniu nowych metod pracy, najczęściej jest stosowane poza codziennym kontekstem zawodowym – w salach szkoleniowych lub podczas warsztatów. W efekcie nie sprzyja rozwijaniu zdolności całej organizacji do ciągłego uczenia się w toku pracy, a tym samym do systematycznej analizy i rozwiązywania problemów, które stanowią fundament nabywania wiedzy.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję