Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Katarzyna Kowalska, KUKE: „Trzeba umieć rozmawiać ze wszystkimi”

21 września 2022 3 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Zdjęcie Katarzyna Kowalska - wiceprezeska zarządu KUKE
Katarzyna Kowalska
Katarzyna Kowalska, KUKE: „Trzeba umieć rozmawiać ze wszystkimi”

Streszczenie: Zdolność do efektywnej komunikacji jest kluczowa w każdej organizacji. Różnorodność osób, z którymi współpracujemy, wymaga umiejętności dostosowania sposobu rozmowy do różnych grup. Kiedy rozmawiamy z pracownikami, menedżerami, klientami czy współpracownikami z innych działów, ważne jest, by wiedzieć, jak mówić, aby nasz przekaz był zrozumiały, a interakcje skuteczne. Komunikacja nie dotyczy tylko słów, ale także sposobu ich przekazywania – ton, tempo, gesty mają ogromne znaczenie. Współczesny lider musi umieć rozmawiać nie tylko z osobami o podobnych poglądach, ale również z tymi, którzy mają inne doświadczenia i spojrzenie na świat. Zarządzanie komunikacją w organizacji jest także ściśle powiązane z budowaniem relacji opartych na zaufaniu, zrozumieniu i wzajemnym szacunku. W kontekście zarządzania warto inwestować w rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, aby organizacja mogła lepiej reagować na wyzwania, rozwijać się i skutecznie realizować cele. Kluczowym elementem w tej komunikacji jest otwartość na feedback i gotowość do ciągłego uczenia się.

Pokaż więcej

KUKE udało się stworzyć różnorodny, wielopokoleniowy i otwarty na odmienne poglądy zespół. Wiceprezeska zarządu Katarzyna Kowalska twierdzi, że nie był to przypadek, lecz efekt uboczny kształtowanej od lat kultury organizacyjnej.

Firmy coraz częściej dostrzegają wiele korzyści z tworzenia włączających miejsc pracy i podejmują w tym celu specjalne, świadome działania budujące kulturę inkluzywną. Tymczasem w KUKE różnorodność pojawiła się w sposób naturalny, by nie rzec – spontanicznie, i zdaniem wiceprezeski zarządu, Katarzyny Kowalskiej, wynika ona z kultywowanych w firmie wartości takich jak partnerstwo i współpraca. Promowanie szacunku do odmiennych poglądów oraz postaw pozwoliło stworzyć środowisko pracy, w którym dobrze czują się osoby wyznające inne religie oraz prezentujące odmienne, czasem nawet sprzeczne, poglądy. Dzięki temu, że każdy czuje się swobodnie w organizacji, poziom zaangażowania jest ponadprzeciętnie wysoki.

– Poziom zaangażowania w naszej firmie wynosi powyżej 80%. Pomiarów dokonywaliśmy pod różnymi kątami i mimo że ogólnie są satysfakcjonujące, to płynie z nich pewien wniosek, który skłania mnie do działań naprawczych. Okazało się, że największym wyzwaniem jest współpraca z młodymi ludźmi, ponieważ ta grupa najmniej angażuje się w pracę. Skłoniło mnie to do refleksji i zmotywowało do rozmów z młodszymi pracownikami KUKE. Mam nadzieję, że pomoże mi to lepiej poznać tę grupę i znaleźć sposób na jej większe zaktywizowanie – zaznacza Katarzyna Kowalska.

Wiceprezeska zauważa, że dużym wyzwaniem w zarządzaniu różnorodnością są nasilająca się polaryzacja społeczna i brak akceptacji dla odmienności. – Trzeba umieć rozmawiać ze wszystkimi, ze wszystkimi się dogadywać i wszystkich szanować – podkreśla.

Wysłuchaj rozmowy Joanny Koprowskiej z Katarzyną Kowalską z KUKE i dowiedz się m.in.:

  • dlaczego liderzy muszą się uczyć odpowiadać na potrzeby ludzi młodych i jak się do tego zabrać,

  • jaka jest rola lidera w zarządzaniu różnorodnością,

  • jak wspierać różnorodność organizacji poprzez ciekawość i otwartość na innych ludzi,

  • z jakimi wyzwaniami muszą liczyć się firmy dbające o różnorodność w związku z polaryzacją społeczną,

  • jak poziom różnorodności oddziałuje na skuteczność ekspansji zagranicznej.

Nagranie zostało zrealizowane podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!