Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Karol Raźniewski: dla pracowników ważny jest rozwój

1 października 2016 5 min czytania
Karol Raźniewski
Karol Raźniewski: dla pracowników ważny jest rozwój

Streszczenie: Dla pracowników rozwój zawodowy jest jednym z kluczowych czynników wpływających na ich satysfakcję i zaangażowanie. Coraz częściej oczekują oni od pracodawców możliwości zdobywania nowych kompetencji i jasnej ścieżki kariery. Firmy, które potrafią odpowiedzieć na te potrzeby, zyskują przewagę konkurencyjną, przyciągają talenty i ograniczają rotację. Ważne jest przy tym, aby działania rozwojowe były dobrze dopasowane do oczekiwań pracowników – zarówno pod względem treści, jak i formy. Szczególną rolę odgrywa tu personalizacja oferty rozwojowej, elastyczność oraz kultura organizacyjna wspierająca uczenie się.

Pokaż więcej

Karol Raźniewski: dla pracowników ważny jest rozwój

Karol Raźniewski: dla pracowników ważny jest rozwój

Ogłoszenia proponujące ciekawą pracę w firmie produkującej części do tramwajów to zdecydowanie za mało, żeby przyciągnąć utalentowanych millennialsów. Ci nie zdecydują się na karierę w nieznanej im firmie, nawet jeśli wiąże się z nią wysokie wynagrodzenie.

Istotnym czynnikiem motywującym jest szansa na dalszy rozwój, bo to właśnie jego brak młode osoby wskazują w badaniach najczęściej jako główny powód zmiany dotychczasowego miejsca pracy. Wysiłek prezesa Andrzeja Gmocha powinien być zatem ukierunkowany na stworzenie miejsca pracy umożliwiającego rozwój, co nie jest ani łatwe, ani tanie. Natomiast moim zdaniem jest konieczne, jeżeli firma chce przyciągnąć najlepszych programistów.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Jak pozyskać młode talenty? 

Aleksandra Łada-Gola  PL

Co zrobić, gdy wejście w nowy segment rynku spowalniają problemy związane z rekrutacją dobrych specjalistów?

Można to uczynić na kilka sposobów. Jednym z rozwiązań jest zbudowanie niezależnego centrum programistycznego pod nową marką, które będzie tworzyć rozwiązania nie tylko na potrzeby Transportronics i podobnych mu podmiotów, ale też na rzecz innych firm spoza grupy i sektora. W tym przypadku mówimy o dużej transformacji biznesowej – przedsiębiorstwo zamienia się w firmę usługową, co niesie ze sobą korzyści, ale też wyzwania. Organizacja pozyska programistów, którzy będą robić interesujące ich rzeczy na potrzeby wielu projektów – będą w swoim żywiole. Oddzielna marka wpłynie na zmianę wizerunku molocha produkującego części do tramwajów od 100 lat. Firma będzie mogła sprzedawać usługi na zewnątrz i wyrobić sobie renomę na rynku.

Nie jest to z pewnością łatwe zadanie. Założenie nowego biznesu, zwłaszcza w firmie, która do tej pory niewiele miała wspólnego z obszarem IT, stanowi nie lada wyzwanie. Jak jednak wynika ze studium przypadku, Transportronics ma unikalne know‑how na temat oprogramowania dla transportu i to może okazać się punktem wyjścia. Firma powinna niezwłocznie wdrożyć opracowane rozwiązania do swoich produktów, a następnie rozpocząć pracę nad komercjalizacją tej innowacji na zewnątrz – sprzedając ją innym dostawcom (pomijając konkurencję) albo modyfikując produkt tak, żeby miał zastosowanie w innej branży. To pozwoli wygenerować pieniądze na rozwój i przyciągnie millennialsów, którzy będą chcieli pracować nad różnymi projektami. Uważam, że centrum IT powinno mieć większy zakres odpowiedzialności, aby było jak najbardziej opłacalne, a nie stanowiło jedynie centrum kosztowe. Powinno być przy tym możliwie odrębnym bytem – niekoniecznie tak, jakby zarządzający wstydzili się pochodzenia właścicielskiego, ale aby zaznaczyć nowy rozdział w rozwoju firmy.

Łatwiej jest zbudować nowe centrum IT, niż zmienić percepcję przedsiębiorstwa tramwajowego. Zmiana kultury korporacyjnej jest bardzo trudna, a często praktycznie niemożliwa. W ekstremalnych przypadkach zmiana kultury korporacyjnej może wymagać wymiany większości pracowników. Równie dobrze można zamknąć zakład i postawić obok nowy. Warto zatem pomyśleć nad zbudowaniem nowej jednostki biznesowej, która, aby miała sens ekonomiczny i przyciągnęła programistów, powinna mieć szeroki zakres działalności.

Zbudowanie od podstaw nowego centrum IT pod nową marką daje wiele możliwości. W nowej jednostce biznesowej można zagwarantować wszystko to, czego potrzebują millennialsi. A ich oczekiwania obejmują: rozwój, rozumiany jako nauka nowych rzeczy i możliwość awansu; gratyfikację finansową, czyli nowoczesny system wynagradzania i premiowania; atrakcyjny system motywacyjny, który zachęci młodych pracowników do kreatywności.

Kluczową rolę odgrywa natomiast poczucie sprawiedliwości w zespole – istotne są transparentny system wynagradzania i poczucie, że wszystkich obowiązują te same reguły gry. Odgrywa to szczególne znaczenie w byłej spółce państwowej.

Wszystkie możliwości i wartości, które ma zagwarantować Transportronics, należy umiejętnie zakomunikować młodym ludziom. Zanim utrwali się tzw. legenda miejska, że w danej firmie warto pracować, może minąć dużo czasu. Nie bez powodu mówi się, że pracownicy przychodzą do firmy, a odchodzą od menedżerów. To na przełożonych powinna spoczywać odpowiedzialność odpowiedniej komunikacji wartości wyznawanych przez firmę i to od nich warto rozpocząć rekrutację.

Jest spora szansa, że młodzi pracownicy przyjdą do firmy zaciekawieni nowym miejscem pracy, a jednocześnie znudzeni tym dotychczasowym. Cechą charakterystyczną tego pokolenia jest fakt, że bardzo szybko się nudzi. Transportronics powinien być zatem gotowy na wypunktowanie wszystkich wad, które mają obecne miejsca pracy millennialsów, takie jak na przykład złe relacje z przełożonymi i niejasne reguły wynagradzania i premiowania w zespole.

Przede wszystkim jednak Transportronics powinien mieć przemyślany plan działania i jasny obraz struktur w nowym centrum programistycznym. Dopiero wtedy może zabrać się do rekrutacji i liczyć na jej powodzenie.

Przeczytaj pozostałe komentarze »

Jacek Witkowski: Zatrudnienie przedstawicieli pokolenia Y to wyzwanie 

Jacek Witkowski PL

Aby zachęcić potencjalnych pracowników z pokolenia Y do aplikowania do centrum IT Transportronics, warto rozpocząć współpracę z jednostkami naukowymi.

Łukasz Dziekoński: Młodzi ludzie reprezentujący świat IT są przyzwyczajeni do szybkiego działania 

Łukasz Dziekoński PL

Aby pozyskać młodych, wymagających pracowników, Transportronics musi zmienić wizerunek i zakomunikować, że podąża za zmianami i zapewnia dynamiczne środowisko pracy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!