Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Jeśli wiesz, co chcesz powiedzieć

12 marca 2015 4 min czytania
Monika Sońta
Jeśli wiesz, co chcesz powiedzieć

Streszczenie: Komunikacja w świecie przyspieszonego tempa i licznych zakłóceń wymaga umiejętności wyrażania myśli w sposób zwięzły, klarowny i skuteczny. Kluczem jest precyzyjne określenie tego, co chce się przekazać, zanim jeszcze rozpocznie się mówienie. Umiejętność ta, choć z pozoru prosta, staje się fundamentem skutecznego porozumiewania się w kontekście zawodowym. Ważne jest nie tylko, co się mówi, ale również jak się to mówi – właściwe uporządkowanie myśli pozwala uniknąć nieporozumień i buduje autorytet mówiącego. Świadome przygotowanie komunikatu sprzyja także lepszemu zarządzaniu czasem i uwagą odbiorców.

Pokaż więcej

Często pierwszą rzeczą, jaką robi osoba, która wchodzi do organizacji i przejmuje formalnie pieczę nad komunikacją wewnętrzną, jest analiza stanu zastanego (zwana też zmapowaniem komunikacji). Następnym charakterystycznym krokiem jest akcent – może to być artykuł w gazecie czy autoprezentacja na wydarzeniu i wskazanie kierunków najbliższych komunikacyjnych działań. Co te działania mają na celu? Kiedy można uznać je za skuteczne?

Opowieść o komunikacji w organizacji po nowemu odbywa się w schemacie:

  • komunikacja była taka:…; np. zbyt rozproszona albo zbyt zcentralizowana;

  • warunki rynkowe się zmieniają, dynamika wyzwań komunikacyjnych rośnie, w ostatniej ankiecie komunikacja została oceniona jako obszar do usprawnienia;

  • teraz komunikacja będzie wyglądać tak:…; tu przykładowy kierunek nakreślony w 2‑3 zdaniach lub w maksymalnie pięciu punktach.

W zależności od kultury organizacji w najbliższym kwartale pracownicy mogą oczekiwać albo inwestowania w:

  • wizualizację (np. nowy wygląd magazynu wewnętrznego),

  • pokazanie lidera od innej strony (wywiad z CEO w zupełnie innym klimacie niż dotychczas),

  • narzędzia np. platformę internetową,

  • grupy fokusowe, rozmowy,

albo… nic się nie zadzieje. Dlaczego?

Communication statement powinno być wielkim otwarciem wielkich zmian i obietnicą kierunku działań, a często energia opada i zostaje odgrzewana w trybie migusiem/ASAP/emergency dopiero przy zamykaniu kolejnego numeru gazety firmowej, w którym warto byłoby się odnieść do poprzednich deklaracji i podkreślić rezultaty pierwszych działań.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

Zacznij tu i teraz, użyj tego, co masz

Ale można inaczej, trochę spokojniej. Zacząć tu i teraz, używając wszystkich zasobów komunikacyjnych, które masz. Komunikacyjna innowacja nie oznacza wywracania status quo do góry nogami. Nie oznacza też odświeżenia layoutu magazynu firmowego. Oznacza… obserwowanie i rozmowy, często kilkuminutowe i wyszarpane z formalnej organizacyjnej rutyny.

Zamiast gwiezdnych prezentacji czy masowych czaso- i energochłonnych audytów komunikacyjnych, podstawą jest zwrócenie się do menedżerów (w krótkich ustrukturalizowanych wywiadach telefonicznych, brunchowo‑lunchowych czy korytarzowych).

Wykorzystaj każde 5 minut, także moment, kiedy kilka osób siedzi w sali konferencyjnej i czeka na zebranie się wszystkich uczestników. Nawet jeśli rozmowa o oczekiwaniach komunikacyjnych będzie przypominała bardziej pięciominutowy speed dating niż dwudziestominutowy wywiad na temat oczekiwań komunikacyjnych, to warto spróbować. Możemy usłyszeć coś, co da nam pomysł na myślenie o komunikacji w danej organizacji. Wyławianie takich wskazówek‑perełek czy zidentyfikowanie liderów opinii wymaga jednak większej swobody niż formalne działania i poczucie komfortu, że mamy czas i zaufanie samej góry do takiego podejścia.

Nowy przybysz dzieli się komunikacyjnym ciasteczkiem

Do zastosowania od zaraz jest, na przykład, dodanie do programu wprowadzającego krótkiej dyskusji na temat przepływu komunikacji w firmie. Nowy pracownik przynosi ze sobą z zewnątrz świeże spojrzenie, pomysły na sprawdzone praktyki, których doświadczył w poprzednich firmach, i otwartość we wskazaniu obszarów do poprawy.

Pamiętam, że podczas jednego ze spotkań projektowych, w których uczestniczyłam, padło smakowite zdanie: I won’t serve you the whole communication meal. I will share with you „a cookie from rookie”.

Skosztuj, oceń, sprawdź, czy poprosisz o przepis. Pamiętaj jednak, kto tu jest komunikacyjnym kucharzem i ma wpisane w zakresie obowiązków formalne panowanie nad recepturą.

Trzymam kciuki, żeby Twoje communication statement było spokojnym otwarciem, a przede wszystkim sposobem na wygenerowanie nowej wartości biznesowej. Czy tego chcemy, czy nie, nieważne jak genialne plany przed nami, jeśli kultura organizacyjna poszatkuje je na mikrokawałki. Aby tak się nie stało, potrzebna jest komunikacja – powietrze, krwioobieg, fala emocji i inne wielkie metafory, które sprowadzają się w gruncie rzeczy do budowania porozumienia – o to toczy się gra.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wybierz mnie, wybierz mnie! »

Sortownia komunikacji 

Monika Sońta PL

Przyjrzyjmy się bliżej komunikacji między menedżerami średniego szczebla.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!