Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
PRZYWÓDZTWO

Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?

27 listopada 2024 4 min czytania
Sanyin Siang
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?

Streszczenie: Redukcja zatrudnienia to proces wymagający empatii i staranności, ponieważ szybkie i radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i zwiększyć ich poczucie niepewności. Liderzy powinni osobiście angażować się w decyzje dotyczące zwolnień, dokładnie analizując sytuację każdego pracownika, zamiast delegować te trudne wybory. Ważne jest również odpowiednie przygotowanie menedżerów do przeprowadzania rozmów zwalniających, zapewniając im niezbędne narzędzia i wsparcie, aby mogli działać z troską i szacunkiem. Dodatkowo, należy zadbać o komfort psychiczny pracowników pozostających w firmie, regularnie się z nimi komunikując i okazując wsparcie, co pomaga w odbudowie morale zespołu.

Pokaż więcej

Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie?

Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie uwagi na emocje i troska o konsekwencje, z jakimi będą musiały się zmierzyć zarówno osoby zwolnione, jak i te, które pozostaną w pracy, są niezwykle istotne.

Najlepszym przykładem dobrze przeprowadzonych zwolnień jest historia mojej znajomej, która pełni funkcję liderki w pewnej firmie. Jakiś czas temu nadzorowała restrukturyzację, w wyniku której zlikwidowano kilka tysięcy miejsc pracy. Była głęboko zaangażowana w cały proces, a współczucie, które okazywała, wzmocniło poparcie dla jej przywództwa. Oto wnioski, jakie wyciągnęłam z jej doświadczenia:

1. Osobiście zajmij się najtrudniejszym zagadnieniem: kto znajdzie się na liście zwolnień? Łatwo ulec chęci delegowania decyzji o tym, kto ma zostać zwolniony, a unikanie bezpośredniego kontaktu może być kuszące, ponieważ radzenie sobie z ludzkimi emocjami jest trudne. Wielu liderów mówi: „Oto liczba, którą musisz osiągnąć. Wymyśl, jak to zrobić, i wróć do mnie z gotowym rozwiązaniem”.

Liderka, o której piszę, zarezerwowała kilka dni w swoim napiętym kalendarzu i wspólnie ze swoim zespołem kierowniczym ustalała, kogo dotkną zwolnienia. Osobiście rozpatrywała sytuację każdego pracownika. Chciała znać nazwiska wszystkich osób wytypowanych do potencjalnych zwolnień. Zachęcała również menedżerów, by nie zwlekali z realizacją planu zwolnień i działali, jak tylko będą mieli pewność, kto ma otrzymać wypowiedzenie, aby w zespole zminimalizować niepokój wynikający z niepewności. Zastanawiała się też, których z dotychczasowych zadań firma będzie musiała zaniechać lub czego nie będzie w stanie się podjąć w przyszłości bez określonych pracowników.

2. Przygotuj się do trudnych rozmów. Liderka aktywnie wspierała osoby, które miały przekazywać pracownikom złe wiadomości. Zadbała o to, aby menedżerowie mieli niezbędne narzędzia potrzebne do przeprowadzania tych trudnych rozmów. Uczestniczyła w przygotowaniach kierowników, wspólnie opracowując strategię, która miała na celu przeprowadzenie ich z troską i poszanowaniem dla ludzkich emocji. Skupiając się na ludziach, a nie tylko na ich roli w organizacji, dokładała wszelkich starań, aby relacje z osobami zwolnionymi pozostały pozytywne. Kiedy liderka podjęła się trudnego zadania, jakim było zmierzenie się z niewygodnym aspektem pracy, zespół poszedł jej śladem. Menedżerowie byli przygotowani, aby działać z troską zarówno w odniesieniu do zwolnionych pracowników, jak i tych, którzy pozostawali w firmie, dbając także o własne samopoczucie.

3. Zainwestuj w tych, którzy pozostają, i zadbaj o ich komfort psychiczny. Oprócz uwzględniania doświadczeń zwolnionych pracowników liderka wykazała troskę o samopoczucie pozostałych członków zespołu po redukcjach etatów. Każdego dnia starała się dowiedzieć, kiedy skończą się rozmowy, aby móc wysłać wiadomość do całej organizacji, podkreślając, że rozumie, jak trudny to był dzień.

To, jak lider radzi sobie z redukcjami zatrudnienia, może ujawnić – a nawet wzmocnić – wartości wyrażane w kulturze organizacyjnej. Przywódcy, którzy przyjmują podejście skupione na człowieku, a nie wyłącznie na efektywności, mogą stanowić przykład dla innych i w przyszłości budować jeszcze silniejsze zespoły.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!