Streszczenie: Portret typowego polskiego menedżera, przedstawiony w raporcie "Praca. Zdrowie. Ekonomia" opracowanym przez Medicover, ukazuje mężczyznę w wieku około czterdziestu lat, narażonego na poważne, choć często lekceważone, problemy zdrowotne. Wśród najczęstszych dolegliwości występują nadwaga i otyłość; ponad połowa (56%) badanych menedżerów ma nieprawidłowy wskaźnik masy ciała (BMI). W tej grupie mężczyźni są w gorszej sytuacji – jedynie 34% z nich ma prawidłowy BMI, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wynosi 64%. Blisko 20% menedżerów ma nieprawidłowe ciśnienie tętnicze, przy czym najwyższe wartości odnotowano u pracowników branży produkcyjnej, a najniższe u pracowników biurowych. Dodatkowo, podwyższony poziom cholesterolu dotyczy aż 54% pracowników, z czego u 24% osiąga on wartości kwalifikujące do leczenia farmakologicznego.
Portret typowego polskiego menedżera nakreślony na podstawie raportu Praca. Zdrowie. Ekonomia opracowanego przez Medicover przedstawia mężczyznę w wieku około czterdziestu lat narażonego na poważne, choć często lekceważone, problemy zdrowotne. Wśród dolegliwości nękających Polaków na stanowiskach decyzyjnych najpowszechniejsze są nadwaga i otyłość. Ponad połowa (56%) badanych menedżerów ma nieprawidłowy wskaźnik masy ciała (BMI). Wśród nich w znacznie gorszej sytuacji są mężczyźni – wskaźnik ten na prawidłowym poziomie ma zaledwie 34% badanych, wśród kobiet natomiast 64%.
Jak zdrowie pracowników wpływa na organizację
Blisko 20% menedżerów ma nieprawidłowe ciśnienie tętnicze. Najczęściej podwyższone wartości ciśnienia tętniczego występują u pracowników branży produkcyjnej, w najmniejszym zaś stopniu – pracowników biurowych. Badanie wykazało również, że powszechnym problemem w polskich firmach jest podwyższony poziom cholesterolu. Zjawisko dotyczy aż 54% pracowników, przy czym u 24% osiąga on wartości kwalifikujące do zażywania leków.
Jak zdrowie pracowników wpływa na organizację
Menedżerowie, podobnie jak pozostali pracownicy biurowi, chorują na infekcje oddechowe, są także narażeni na urazy i przewlekłe choroby układu ruchu (zobacz ramkę Najczęstsze powody zwolnień lekarskich). Zdecydowanie rzadziej biorą zwolnienia lekarskie – przeciętny menedżer przebywa na zwolnieniu średnio trzy dni w roku. To znacznie mniej niż przeciętny pracownik biurowy niższego szczebla, którego typowa absencja chorobowa trwa 4,2 dnia w ciągu roku. Dysproporcja ta wynika najpewniej z ilości pracy, która nie pozwala osobom na stanowiskach kierowniczych na korzystanie ze zwolnienia lekarskiego. Znaczny wpływ na koszty chorób ponoszone przez pracodawców ma również powszechny wśród pracowników korporacji tzw. prezenteizm. Zjawisko to występuje, gdy chory człowiek, zamiast pójść do lekarza, idzie do pracy. Chociaż ta postawa jest często postrzegana jako dowód sumienności i odpowiedzialności, to ze względu na obniżoną wydajność pracownika nie służy dobremu spełnianiu obowiązków zawodowych.
Ile kosztują zwolnienia
Choroby pracowników są dla pracodawcy realnym kosztem. Analiza danych epidemiologicznych oraz ekonomicznych wykonana przez autorów raportu Praca. Zdrowie. Ekonomia udowodniła konieczność inwestowania w zdrowie osób aktywnych zawodowo, których problemy zdrowotne znacznie obniżają ich wydajność w pracy. Aby te działania były skuteczne, konieczne jest wdrażanie długofalowych, wielowymiarowych i dopasowanych do potrzeb pracowników programów profilaktyczno‑leczniczych.
W badaniu pokazano koszty chorób polskich pracowników uzależnione m.in. od tego, na ile schorzenie jest poważne, jak często występuje oraz kogo dotyka. Nie bez znaczenia jest tu kwestia szybkiego uzyskania pomocy medycznej, prawidłowa diagnoza oraz zastosowanie się przez pacjenta do zaleceń lekarza. Na koszty wpływ mają również kwestie pozamedyczne, w tym na przykład stosunek do pracodawcy.
Na koszty choroby składają się zarówno nieobecność, jak i prezenteizm pracowników, czyli nieefektywna obecność w pracy spowodowana chorobą. Spośród wszystkich schorzeń najwyższe roczne koszty przypadające na jednego pracownika ZUS ponosi w przypadku bólów grzbietu (551 złotych) oraz infekcji dróg oddechowych (633 złote). Najmniej kosztochłonnymi schorzeniami są alergie i astma – na jednego pracownika ZUS wydaje 25 złotych. Medicover porównał te wyliczenia z kosztami chorób w przypadku leczenia we własnych placówkach. Z analizy tej wynika, że w przeliczeniu na jednego pracownika roczna oszczędność w porównaniu z leczeniem w ZUS wynosi 641 złotych.
Raport przygotowany przez Medicover stanowi kilkuletnią analizę kondycji zdrowotnej polskich pracowników. Został opracowany na podstawie danych medycznych z elektronicznej historii choroby pracowników firm objętych opieką w Medicover. Liczebność grupy wzrastała z czasem trwania badania: począwszy od ponad 125 tysięcy w 2009 roku do blisko 200 tysięcy osób w 2014 roku. Analizowaną grupę stanowiły osoby w wieku produkcyjnym 18–67 lat. W badaniu uwzględniono grupy zawodowe pracowników na stanowiskach decyzyjnych, pracowników produkcyjnych mobilnych oraz biurowych.

