Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Jak włączyć wideo do komunikacji z pracownikami?

23 października 2017 7 min czytania
Honorata Gawlas
Jak włączyć wideo do komunikacji z pracownikami?

MEGA TREND – tak o wideo mówi twórca Facebooka Mark Zuckerberg. Wideo nie tylko angażuje i wzmacnia przekaz, ale też zmienia sposób myślenia o tworzeniu treści. To potężna oręż w bitwie o uwagę odbiorców, szczególnie tych młodych. Szansa na kształtowanie komunikacji i rozwoju pracowników zgodnie z ich potrzebami, ale też i oczekiwaniami.

Wideo stało się istotną częścią doświadczenia online każdej osoby, bez względu na wiek. Ludzie poniżej 34. roku życia spędzają ponad 50% więcej czasu, oglądając wideo online niż telewizję (Google Industry Trends).

Z raportu 2017 Video in Business Benchmark Report wynika, że firmy, tworząc filmy, produkują najczęściej wideo:

  • 59% instruktażowe,

  • 51% produktowe,

  • 45% edukacyjne,

  • 37% zawierające wypowiedzi prezesa i zarządu,

  • 23% nagrane na żywo (live streaming).

Największe firmy na świecie publikują średnio 293 wideo w roku. Zadziwiająca jest różnorodność formatów i pomysłowość twórców. Wideo udostępniane jest na żywo (live streaming) lub na żądanie (VoD). Dystrybucja odbywa się w intranecie, na kanałach YouTube, Facebooku i witrynach firmowych. Coraz więcej pojawia się też głosów za tworzeniem korporacyjnego medium, pod własną domeną. Takie myślenie toruje drogę strategicznym decyzjom w zakresie nowoczesnej komunikacji i rozwoju pracowników. 

Wykorzystanie wideo w obszarze komunikacji wewnętrznej w firmie to przede wszystkim skondensowanie przekazu, które czyni go efektywniejszym. Wideo angażuje bardziej niż pisane treści i odbierane jest jako bezpośredni, osobisty przekaz.

Wideo w komunikacji wewnętrznej czyni przekaz efektywniejszym

Wiadomości mogą być dostarczone do wszystkich pracowników kilka sekund od publikacji. Zastosowanie wideo w komunikacji wewnętrznej ma sens ze względu na łatwość dystrybucji online poprzez smartfony, tablety, desktopy. To oszczędność czasu i pieniędzy, bo materiał jest natychmiast dostępny dla pracowników i spójny z prywatnymi nawykami konsumpcji treści cyfrowych.

Komunikacja wideo z zarządem

Wywiad lub komunikat – krótkie wideo z prezesem zaprojektowane z myślą o tworzeniu bezpośredniej więzi z pracownikami. Regularnie publikowane wideo ma przewagę nad tradycyjnymi newsletterami i e‑mailami. Pomaga budować zaangażowanie i atmosferę otwartości w całej firmie. Jest formą bardziej przyjazną, przejrzystą, sprzyjającą integracji i większej lojalności. Nagranie może zawierać:

  • zapowiedź lub komentarz do aktualnych wydarzeń,

  • podsumowanie okresu (prezentacja wyników, zmiany w zatrudnieniu, plany),

  • omówienie zmian na rynku, w prawie mających konsekwencje dla firmy,

  • gratulacje, podziękowania, wyróżnienia, awanse.

Spotkanie live online – to interaktywne wydarzenie realizowane najczęściej w studio w formie wywiadu lub prezentacji. Ważnym elementem spotkania online jest czat, który pozwala pracownikom w czasie rzeczywistym zadawać pytania. Spotkanie realizowane na żywo umożliwia w jednej chwili nawiązać kontakt nawet z kilkoma tysiącami odbiorców jednocześnie. Pracownicy oglądają transmisję na smartfonie, tablecie lub desktopie. To bardzo proste i bezpieczne. Dostęp do transmisji otrzymują tylko pracownicy firmy, ale nie muszą się logować. Dzięki temu można uniknąć problemów z dostępem do streamingu wywołanych wpisywaniem błędnych danych. Spotkania online wzbogacone o interaktywne elementy, takie jak sonda, są doskonałym narzędziem do badania nastrojów wśród załogi oraz weryfikacji pomysłów i projektów z obszaru HR. 

Z doświadczenia praktyka

Od 2 lat organizujemy studyjne spotkania online, w których każdy pracownik Skanska może porozmawiać z prezesem i jego gośćmi. Rozmawiamy wówczas o najważniejszych dla firmy i pracowników sprawach. Dzięki tym spotkaniom każdy z nas może „wejść do wirtualnego gabinetu prezesa”, aby bezpośrednio zadać pytanie i otrzymać na nie odpowiedź lub posłuchać, o co pytają inni. Dbamy o to, aby przy komunikacji kierowanej do całej firmy wykorzystywać najnowocześniejsze technologie. Nagrania spotkań realizowane są w specjalnym studio z wykorzystaniem tła green screen, co pozwala na rozbudowywanie komunikacji o wzbogacające ją przekazy wizualne.

Małgorzata Dobosz, Szef Zespołu Komunikacji Skanska SA

Newsletter w nowej odsłonie

Dla wielu firm newsletter jest najważniejszym narzędziem komunikacji wewnętrznej. To sprawia, że w świecie zdominowanym przez wideo zespoły redakcyjne newsletterów stają przed dużym wyzwaniem. Wprowadzenie wideo jest nieuchronne, ale ma wiele zalet, szczególnie w poniższych obszarach:

  • informowanie o zmianach nagrane przez osobę, która odpowiada za przeprowadzenie zmiany: pracownicy poczują potrzebę zmiany i zrozumieją proces, a w rezultacie lepiej się odnajdą w nowej sytuacji;

  • budowanie więzi pracownika z firmą: wideo, w którym pracownicy opowiadają o swojej pracy i projektach oraz ich wpływie na wyniki firmy i na to, co się w niej dzieje;  

  • integracja: wideowizytówki kadry zarządzającej oraz pracowników, którzy chcą podzielić się swoim doświadczeniem, pasjami;

  • uczestnictwo w wydarzeniach firmowych dla pracowników, którzy są nieobecni: za pomocą live streamingu z eventu lub krótkiej wideo relacji.

Wideo jest idealnym formatem dla inicjatyw szkoleniowych. Praktyka zbierania pracowników w jednym miejscu jest kosztowna, a wideo online pozwala, by każdy mógł oglądać je w swoim czasie. Oprócz łatwej dystrybucji online materiały szkoleniowe mogą być dostępne dla wszystkich pracowników w każdej chwili, jeszcze długo po pierwszej publikacji. Wykorzystanie wideo umożliwia:

  • podnoszenie kwalifikacji pracowników w całej firmie w tym samym czasie,

  • wzrost zainteresowania szkoleniami, przełamanie stereotypowego myślenia na temat szkoleń e‑learningowych,

  • oszczędności kosztów w porównaniu z tradycyjnymi metodami szkoleń,

  • archiwum do wykorzystywania przez 24 godz./dobę.

Okiem praktyka

Chcieliśmy podawać w atrakcyjnej formie treści nie zawsze chętnie przyswajane przez agentów ubezpieczeniowych oraz przez menedżerów. Przykładem w ubezpieczeniach jest wiedza o poszczególnych produktach. Ze względu na ilość, jak również wiele zależności pomiędzy poszczególnymi danymi, jest ona nieco skomplikowana. Forma wideo daje poczucie interakcji z rozmówcą, w związku z tym łatwiej przyswoić tego typu wiedzę. Jeśli do tego prowadzą szkolenie eksperci – a w naszej firmie są oni powszechnie znani oraz szanowani – agenci ubezpieczeniowi łatwiej przyswajają i sympatyczniej kojarzą określone trudne treści z osobami o wysokich kompetencjach. Otrzymujemy od pracowników bardzo pozytywną informację zwrotną, ze względu na to, że formuła materiałów jest estetyczna, bogata treściowo, a zarazem podana przez prawdziwych ekspertów, którzy czują się dobrze w tego typu przekazie. Produkcja z green screenem pozwala w szybki sposób przenieść fabułę dydaktyczną w różne miejsca, otoczenie, specyfikę. Można powiedzieć, że jest jakby tacą, na której podawana jest w „smaczny” sposób wiedza oraz prezentowane treści do wykorzystania. Sam produkt szkoleniowy powstaje w ciągu 2–3 dni od nagrania, więc naprawdę szybko. Późniejsze kombinacje, jeśli np. chcemy zrobić z tego odcinki, pozwalają na wykorzystanie materiału w różnych miejscach na platformie edukacyjnej, np. w formie krótkich filmików czy całej sekwencji odcinków, które jako całość pozwalają rozumieć lepiej produkty, usługi czy kompetencje sprzedażowe lub zarządcze.

Grzegorz Radłowski, Menedżer ds. Inicjatyw i Projektów Szkoleniowych AVIVA

Czym jest wideo w rękach specjalistów od komunikacji i rozwoju?

Wideo jest formą, językiem, środkiem wyrazu – narzędziem, które pozwala dotrzeć natychmiast do wszystkich pracowników, zatrzymać ich uwagę, zaangażować, przekonać. Coraz więcej organizacji planując wprowadzenie wideo, decyduje się na współpracę z profesjonalnym studiem. Produkcja materiałów w nowoczesnej przestrzeni dedykowanej do takich celów różni się od produkcji w siedzibie firmy. Nagranie w studio daje komfort skupienia się wyłącznie na nagraniu oraz możliwość pracy w idealnych warunkach technicznych.

Wideo to wielkie wyzwanie dla specjalistów ds. komunikacji i rozwoju, ale też nowe możliwości. To szansa i czas, aby postawić sferę działań nakierowanych na pracowników w świetle reflektorów. 

Więcej materiałów wideo dla profesjonalistów komunikacji i rozwoju na www.webcaster.pl.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!