Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Jak uwolnić supermoce pracownika

16 czerwca 2017 4 min czytania
Jacek Kowalski
Jak uwolnić supermoce pracownika

Streszczenie: Budowanie zaangażowania pracowników w firmie jest kluczowe, aby nie tylko zwiększyć ich satysfakcję, ale także wzmocnić ich identyfikację z marką oraz społecznością organizacyjną. Współodpowiedzialność za rozwój firmy, włączając realizację pasji i angażowanie się w akcje społeczne, staje się ważnym elementem skutecznej polityki HR. Oferowanie benefitów i konkurencyjnych wynagrodzeń to fundamenty, ale równie istotne są aspekty niematerialne, takie jak wsparcie realizacji pasji pracowników. Regularne badania doświadczeń w pracy, fora dyskusyjne oraz angażowanie pracowników w podejmowanie decyzji poprzez inicjatywy takie jak „Budżety Partycypacyjne” pokazują, że zrozumienie potrzeb pracowników i ich aktywne uczestnictwo w życiu firmy są kluczowe dla sukcesu organizacji. Takie działania są ściśle związane z celami strategicznymi firmy, której pracownicy nie tylko realizują zadania, ale także stają się ambasadorami marki, co potwierdzają programy takie jak „Polecam–Zarabiam”. Wspólna praca nad strategią oraz aktywne włączanie pracowników w jej realizację wpływają na sukces całej organizacji.

Pokaż więcej

O budowaniu zaangażowania pracowników opowiada Jacek Kowalski, członek zarządu ds. zasobów ludzkich Orange Polska.

Partnerem materiału jest:

Jak uwolnić supermoce pracownika

Jak uwolnić supermoce pracownika

Jak ważne dla firmy jest budowanie zaangażowania pracownika i jak je osiągnąć?

Zrównoważone organizacje dbają o satysfakcję pracowników na równi z satysfakcją klientów. Efektem takiego podejścia jest wysoka identyfikacja pracowników firmy z marką oraz społecznością, w której pracują. Balans jest niezbędny, choć czasem trudny do uzyskania. Kluczowe jest, by pracownik nie postrzegał siebie jako wykonawcę poleceń, ale jako pełnoprawnego członka społeczności, który ma wpływ na to, jakie osiągamy wyniki i jak jesteśmy postrzegani przez klientów. Jesteśmy odpowiedzialni za stworzenie warunków, w których każdy czuje się na miarę swojej roli współodpowiedzialny za to, jak rozwija się firma – może angażować się w jej działania, ale także realizować swoje pasje czy akcje społeczne.

Benefity i poziom wynagrodzeń to ważne elementy w ofercie pracodawców. Czy to wystarczy, by przyciągnąć i utrzymać wartościowych pracowników?

Trzeba robić więcej. W Orange pracownicy mogą liczyć na wiele benefitów. Każdy ma dostęp do ich podsumowania w postaci Total Reward Statement na swoim koncie pracowniczym. Pracownicy doceniają zakres naszej oferty. Dużą popularnością cieszy się program emerytalny, z którego może korzystać każda osoba zatrudniona w firmie na stałe. Ale ważne są także kwestie niematerialne. Wspieramy realizację pasji pracowników oraz akcji społecznych. W Orange działa drużyna 3 tysięcy aktywnych wolontariuszy. Wyróżnikiem Orange jest to, że lubimy działać wspólnie, zespołowo.

Żeby zrozumieć, co dla pracowników jest ważne, dwa razy w roku pytamy ich w badaniu o doświadczenia w pracy. Wskazuje nam to główne kierunki działania. Na bieżąco zbieramy ich opinie przez fora dyskusyjne i czaty. Raz w roku przeprowadzamy akcję „Budżety Partycypacyjne”, w której pracownicy zgłaszają propozycje zamian w swoim środowisku pracy. Wdrażamy te, które zwyciężają w ogólnym głosowaniu. Inwestujemy w cyfrowe środowisko pracy. Znaczna część naszych szkoleń odbywa się za pomocą narzędzi cyfrowych, podobnie jak większość procesów HR‑owych. To tylko niektóre z propozycji. Staramy się zgodnie z dewizą Orange „słuchać i działać”. Sprawdza się to zarówno w pracy z klientami, jak i pracownikami. Dzięki temu mogą czuć się rzeczywiście jak u siebie.

W jakim stopniu takie działania są powiązane ze strategią firmy?

W bardzo dużym. Pracownicy aktywnie uczestniczyli we wdrażaniu strategii poprzez udział w grze strategicznej „Miasto Orange”. Rywalizacja zespołów stała się skuteczną formułą komunikacji, budowania współpracy poprzez wspólne przeżycia zespołowe, a także sposobem na przygotowanie pracowników do roli ambasadorów. Sercem naszej strategii są: kompleksowa oferta budowana w oparciu o nowoczesną sieć łączącą Internet mobilny LTE i światłowód oraz wysoka jakość obsługi klienta. A to oznacza, że nie tylko pracownicy sprzedaży, ale wszyscy czujemy odpowiedzialność za to, co proponujemy naszym klientom. Uruchomiliśmy specjalny program Polecam–Zarabiam, w którym każdy pracownik może być sprzedawcą‑ambasadorem polecającym nasze usługi innym. Ponad 300 pracowników niezajmujących się na co dzień sprzedażą w kilku miastach pomogło w promowaniu usługi Orange Światłowód. Spotykali się z klientami, zachęcając ich do skorzystania z oferty Orange. W kilka godzin dotarli do ok. 10 tysięcy klientów. Pracownicy mogą również testować ofertę i poznawać sprzęt, który oferujemy klientom kupującym światłowód. Zachęcamy ich, by na bieżąco zgłaszali pomysły na usprawnienie usług i wdrażanie innowacji.

Zarząd również stara się jak najczęściej przebywać poza gabinetem, współpracując, współdziałając, dyskutując i będąc w terenie. Jesteśmy oczywiście tam, gdzie odbywają się kluczowe dla firmy przedsięwzięcia, ale nie może nas zabraknąć także przy projektach społecznych. W ostatniej kampanii Fundacji Orange, zachęcającej do przekazania 1% podatku, wzięli udział kluczowi menedżerowie w przebraniach superbohaterów. Wierzymy, że pracownicy Orange mają „supermoce”. Udowodnili nam to już niejednokrotnie. Dbamy tylko o to, aby chcieli je wykorzystywać, realizując cele firmy i swoje własne.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!