Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Jak pomóc nowemu liderowi

27 listopada 2013 3 min czytania
Tomasz Bławat

Streszczenie: Pierwsze dni nowego menedżera w firmie są kluczowe dla jego przyszłej pozycji. Sukces zależy nie tylko od samego lidera, ale także od wsparcia organizacji. W Carlsberg Polska stosowane są cztery praktyki ułatwiające wdrożenie nowego lidera: Oficjalne przedstawienie nowego lidera zespołowi przez zarządzających: Samo ogłoszenie e-mailowe jest niewystarczające. Należy pokazać, że nowy menedżer ma pełne zaufanie przełożonych, przedstawić jego mocne strony oraz cele, które ma osiągnąć. MIT Sloan Management Review Polska Jasne określenie oczekiwań przełożonych: Nowy lider powinien znać kluczowe punkty i aktualną sytuację firmy. Nie chodzi o narzucanie wizji, ale o umożliwienie skonfrontowania jej z rzeczywistością i realizację własnej strategii zgodnej z oczekiwaniami organizacji. MIT Sloan Management Review Polska Zapewnienie osobistego wsparcia: Pierwszy rok jest trudny, dlatego warto pracować z nowym menedżerem, pokazać mu funkcjonowanie organizacji, potencjalne zagrożenia oraz różne perspektywy patrzenia na problemy. Należy jednak zachować dystans, inspirować i nie odbierać samodzielności. MIT Sloan Management Review Polska Stworzenie "warunków pilności": Umieszczenie nowego lidera na tzw. płonącej platformie motywuje do działania. Przykładem jest sytuacja po Euro 2012, gdy utrzymanie trendu wzrostowego firmy było wyzwaniem wymagającym natychmiastowych działań. Często największym wyzwaniem dla nowego lidera jest on sam, zwłaszcza gdy zbyt mocno trzyma się wcześniejszych przekonań lub całkowicie poddaje się kulturze nowej organizacji. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Pierwsze dni w nowej roli, w nowej firmie, w nowym środowisku często determinują pozycję nowego menedżera. I choć prawdziwy przywódca powinien poradzić sobie w tej sytuacji, to nie tylko od niego zależy sukces. Liderzy wprowadzający nowych menedżerów do organizacji mają ważne zadania do wykonania, gdyż w razie porażki część odpowiedzialności spadnie również na ich barki.

Wielokrotnie podejmowałem wyzwanie zarządzania firmami, do których w jakimś aspekcie nie pasowałem. Początki były więc trudne. W Procter & Gamble, gdzie odpowiadałem za kraje bałtyckie, przeszkadzały różnice kulturowe wynikające z mojej narodowości. Do ING Insurance & Pensions trafiłem jako osoba niezwiązana wcześniej z branżą finansową. Dziś jestem prezesem Carlsberg Polska, z doświadczeniem zdobytym w konkurencyjnej Kompanii Piwowarskiej. Kontrowersje, które towarzyszyły mojemu wejściu do organizacji, miały jednak pozytywną stronę. W ostatecznym rozrachunku dawały mi mandat do wprowadzania zmian, a tego w końcu oczekuje się od nowych menedżerów. Analizując swoje doświadczenia, dowiedziałem się, czego potrzebuje menedżer wchodzący do firmy, a czego powinien unikać.

Wprowadzanie nowych menedżerów do organizacji ułatwiają cztery praktyki. W Carlsberg Polska działamy zgodnie z poniższymi wytycznymi i odnosimy sukces.

1. Lider powinien zostać przedstawiony zespołowi przez zarządzających. E‑mail mówiący o tym, że stary lider już z nami nie pracuje i mamy nowego, jest niewystarczający. Trzeba pokazać, że dana osoba ma u nas kredyt zaufania. Zespół musi wiedzieć, po co nowy lider dołącza do firmy, jakie są jego silne strony, jakie postawiono przed nim cele i na jakiej podstawie wierzymy, że je osiągnie.

2. Nowy menedżer powinien wiedzieć, czego oczekują od niego przełożeni. Osobiście często spisuję kluczowe punkty oraz aktualną diagnozę sytuacji. Nie oczekuję jednak, że nowy lider zacznie wprowadzać moją wizję w czyn. Wręcz przeciwnie, chcę, by skonfrontował ją z rzeczywistością i zaczął realizować swoją, niemniej zgodną z przedstawionymi oczekiwaniami. Po to właśnie zatrudniamy liderów. W przeciwnym razie wystarczyłoby znaleźć sprawnego administratora.

3. Nowy menedżer – nawet wysokiego szczebla – potrzebuje osobistego wsparcia. Pierwszy rok zawsze jest trudny. Oczywiście błędem byłoby wykonywanie pracy za niego, czasem jednak warto popracować z nim, pokazać mu, jak działa organizacja, co może stanowić zagrożenie oraz z jakiej perspektywy patrzeć na problemy. Trzeba jednak równocześnie zachować dystans, inspirować i nie odbierać samodzielności. Jeżeli jednak liderzy zatrudniający nowego menedżera wysokiego szczebla nie mogą lub nie chcą udzielać mu wsparcia, nie powinni przeszkadzać – to absolutne minimum.

4. Nowy menedżer powinien działać w „warunkach pilności”. Dobrze, jeżeli zostanie umieszczony na tzw. płonącej platformie. Gdy po Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku zostałem prezesem Carlsberg Polska, wszyscy eksperci wieścili, że bez globalnego wsparcia marketingowego trend wzrostowy firmy w naszym kraju się zatrzyma. Moim pierwszym wyzwaniem było jego utrzymanie. Udało nam się osiągnąć ten cel między innymi dzięki świadomości, że nie możemy zrobić kroku w tył.

Często zdarza się, że mimo starań otoczenia i wsparcia ze strony firmy start nowemu liderowi najbardziej utrudnia on sam. Ma to miejsce zwłaszcza wtedy, gdy nowy menedżer zbyt mocno trzyma się wyniesionych z poprzednich organizacji przekonań i diagnoz lub – wręcz odwrotnie – całkowicie o nich zapomina i poddaje się kulturze oraz nawykom nowej organizacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!