Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Jak irytuje praca zdalna?

26 kwietnia 2021 8 min czytania
Zdjęcie Rafał Pikuła - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 
Rafał Pikuła
Jak irytuje praca zdalna?

Praca zdalna pozwoliła firmom oraz pracownikom przetrwać obecny kryzys. Najnowsze badania przygotowane przez ClickMeeting pokazują jednak, że po ponad roku spora część pracowników ma serdecznie dość trybu home office.

Wbrew przewidywaniom praca zdalna nie okazała się rozwiązaniem tymczasowym. Ponad połowa ankietowanych (51,5%) potwierdza potwierdza, że nadal wykonuje swoje zawodowe obowiązki w domowym zaciszu. Model hybrydowy to z kolei pracownicza codzienność dla przeszło jednej czwartej badanych (26,5%), 16% ankietowanych odpowiedziało, że nie pracuje online, co jest spadkiem o 9 punktów procentowych w stosunku do ankiety, którą ClickMeeting przeprowadził w sierpniu 2020 roku.

Wnioski z badania wskazują, że przez ten rok nauczyliśmy się pracować zdalnie. Aż 63% ankietowanych przyznało, że ma w domu odpowiednie warunki do pracy. Jednocześnie 37 proc. pracowników przyznaje, że domowe biuro nie zapewnia warunków do pracy lub że w ogóle nim  nie dysponują. I problemem wcale nie jest technologia – 92% ankietowanych ma wystarczający sprzęt, 88 proc. nie narzeka na łącze internetowe (to o 8% lepszy wynik niż we wrześniu zeszłego roku). Ankietowanym brakuje po prostu własnej przestrzeni i ciszy. Dom nigdy nie zastąpi biura. W efekcie widać rosnące zmęczenie obecną sytuacją: 22% pracowników chciałoby mieć możliwość skorzystania z konsultacji z psychologiem na koszt firmy. A blisko 6 proc. pracodawców już takie konsultacje zapewnia.

Raport wskazuje, że praca zdalna będzie jednym z głównych elementów nowej normalności. Jedynie 25% firm planuje powrót do pracy stacjonarnej w pełnym wymiarze jeszcze w tym roku, ale 24% pracowników nie zna firmowych planów w tej kwestii. Natomiast 34% firm planuje wdrożenie pracy w formie hybrydowej.

Z naszego badania wynika, że Polacy oswoili się z pracą zdalną, potrzebują tylko odpowiednich regulacji prawnych i wsparcia ze strony pracodawców – mówi Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca w ClickMeeting – Dzięki nowoczesnym narzędziom do wideokonferencji, takim jak platforma ClickMeeting, praca w zespołach może być wygodna i efektywna. Już ponad 30% firm dostrzega korzyści płynące z tego typu rozwiązań i planuje w przyszłości łączyć pracę stacjonarną z możliwością pracy zdalnej.

Twój pracownik pracuje zdalnie? Oto jego oczekiwania

W świetle raportu gorzej wygląda kwestia przygotowania formalnego pracodawców do nowych warunków pracy. Zaledwie 9% ankietowanych pracowników otrzymuje od firmy rekompensatę za koszty poniesione przez nich w związku z pracą z domu, jak np. wyższe rachunki za wodę, prąd, Internet czy zakup odpowiedniego sprzętu. Trzeba jednak przyznać, że liczba osób oczekujących takich dopłat powoli spada: z 64% we wrześniu do 60% w marcu. Natomiast coraz więcej pracowników w związku z wykonywaniem pracy zdalnej chciałoby otrzymać podwyżkę wynagrodzenia. Oczekuje jej już 42% ankietowanych, o 7% więcej niż we wrześniu 2020 r. Natomiast 16% byłoby zainteresowanych benefitami, takimi jak wprowadzenie zadaniowego czasu pracy czy refundowany przez firmę dostęp do wizyt u okulisty, ortopedy lub masażysty.

Zdecydowana większość, bo aż 84% ankietowanych, zgadza się, że warunki pracy zdalnej powinny zostać uregulowane w Kodeksie pracy. Można tylko dodać, że w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii od roku już trwają prace nad nowelizacją obowiązujących przepisów i przystosowaniem ich do  pracy zdalnej.

Wspieraj, nie kontroluj

Kolejny raport ClickMeeting „Czy lubisz pracować zdalnie” pokazuje, że rośnie liczba osób, którym na pracy zdalnej coraz bardziej doskwiera brak bezpośredniego kontaktu z innymi ludźmi, a co piąta przyznaje, że stałe przebywanie razem z domownikami negatywnie wpływa na rodzinne relacje. Co ciekawe, aż 48% badanych przez ClickMeeting stwierdziło, że tym, co pozytywnie wpłynęło na jakość pracy był… brak bezpośredniego nadzoru przełożonych. Zaledwie 9% ankietowanych twierdzi, że jest odwrotnie. Zdaniem 17% respondentów praca online pozytywnie wpłynęła na ich relacje z przełożonym, natomiast 13% dostrzega pogorszenie stosunków z szefem.

Można zatem zauważyć, że pracownicy oczekują od lidera wsparcia, regularnych spotkań, feedbacku, ale nie kontroli. Jeżeli więc chcesz, żeby twoi pracownicy byli efektywni to, zamiast instalować im trackery ruchu myszki komputerowej, pomyśl o rozmowie z nimi. Na naszych łamach publikowaliśmy tekst autorstwa Terri R. Kurtzberg i Daniela L. Levina o tym jak ważna w dobie pracy zdalnej jest praca zespołowa i kontakt z innymi pracownikami. Menedżerowie muszą działać tak, aby utrzymać między pracownikami pozytywne więzi zapewniające produktywność. Przewidując negatywny wpływ pracy wyłącznie zdalnej, menedżerowie powinni podejmować działania, by zapobiegać jej destrukcyjnemu wpływowi na zespół.

Wspieranie pracowników to pielęgnacja kultury organizacyjnej firmy. Stanowi ona holistyczną i nieco tajemniczą siłę, która kieruje działaniami i interakcjami w miejscu pracy. Pomimo ogromnych starań firm, aby opisać ją słowami – na przykład przez umieszczanie na ścianach deklaracji wartości lub zobowiązań – większość pracowników uznaje je w najlepszym przypadku za wskazówki dotyczące bardziej złożonego, subtelnego etosu, który przenika wszystko, co robią, a po jakimś czasie staje się w zasadzie oczywistością. Najczęściej zauważamy kulturę swojej firmy, dopiero kiedy poza nią wyjdziemy. Na przykład, pracując zdalnie.

Tęsknota pracownika

Właściwa kultura organizacyjna to w dużej mierze zapewnianie pracownikom równowagi między pracą a życiem prywatnym. Kiedy pracujemy w domu niełatwo jest rozgraniczyć sferę pracy i sferę wypoczynku. Ponad połowa respondentów badania „Czy lubisz pracować zdalnie” zwróciła uwagę na fakt, że od kiedy dom stał się jednocześnie biurem, ich czas pracy uległ wydłużeniu. Jedynie 38% badanych uznało, że czas pracy nie wydłużył się, a dla pozostałych 6 proc. jest to kwestia trudna do rozstrzygnięcia.

Równo rok dzieli nas od momentu, kiedy pandemia zrewolucjonizowała nasze życie, również w kontekście pracy. Skalę tej zmiany odzwierciedla zapotrzebowanie na platformy do spotkań online, webinarów i wideokonferencji. W 2020 r. na samej tylko platformie ClickMeeting odbyło się ponad 2 mln wydarzeń online, które zgromadziły łącznie niemal 31 mln uczestników – komentuje Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca ClickMeeting – Polacy przyzwyczaili się do pracy zdalnej i polubili ją, tęsknią jednak za relacjami z innymi ludźmi. Dlatego nieustannie wdrażamy kolejne rozwiązania, które pomagają skrócić dystans między uczestnikami spotkań i dać im jak najlepsze doświadczenia i interakcje w wirtualnych relacjach.

Mimo sporego zadowolenia z pracy zdalnej w porównaniu do września ubiegłego roku nieznaczne spadła liczba zwolenników wykonywania jej w pełnym wymiarze – z 29% do 24% rok do roku. Wzrosła natomiast liczba respondentów preferujących pracę wyłącznie stacjonarną – z 9% do 15%. Najwięcej zwolenników ma model pracy hybrydowej – aż 62%. Trudno się dziwić – po tak długim okresie izolacji zaczyna nam doskwierać brak kontaktów z innymi ludźmi. W porównaniu do września znacząco wzrosła liczba osób bardzo tęskniących za, nazwijmy to, biurowym życiem towarzyskim. W zeszłym roku 20% odczuwało taką tęsknotę. Teraz już 32%. Tylko co piąty ankietowany wskazał, że ten brak relacji doskwiera mu w stopniu średnim.

Po roku pracy zdalnej

Rok pandemii i rok pracy zdalnej pokazał, że nawet jeśli da się pracować wyłącznie zdalnie, to nawet najlepszy lider nie utrzyma w takim przypadku pełnej efektywności zespołu. Kultura organizacyjna online będzie zawsze ersatzem realnej kultury organizacyjnej. Niemożliwością jest przeniesienie reguł, zwyczajów i norm ze świata open‑space’ów do domowej przestrzeni.

Wszelkie przedpandemiczne porady dotyczące tego, jak utrzymywać kreatywność i innowacyjność w dobie pracy zdalnej, działały w czasach, gdy była ona chwilową odskocznią od stacjonarnej rzeczywistości. Praca zdalna jest wyzwaniem dla pracowników i liderów. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!