Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Jak dostosować się do nowego środowiska pracy w 2022 r. – 6 wskazówek dla liderów

29 grudnia 2021 8 min czytania
Ally MacDonald
Jak dostosować się do nowego środowiska pracy w 2022 r. - 6 wskazówek dla liderów

Nasi eksperci opowiadają o kompetencjach i strategiach, które w nadchodzącym roku będą kluczowe dla menedżerów.

Dla większości firm i menedżerów odpowiednia reakcja na skutki pandemii była największym wyzwaniem 2021 roku. Mierzenie się z kryzysem w łańcuchach dostaw, bezpieczny powrót pracowników do biur oraz ich zatrudnianie i zatrzymywanie w obliczu „wielkiej rezygnacji” to tylko kilka wyzwań, które nasi czytelnicy uznali za ważne w minionym roku.

Dodatkowo pojawiła się większa wrażliwość na kwestie społeczne, które odgrywają coraz ważniejszą rolę w naszym życiu i pracy — od kultury wypalenia zawodowego i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, po różnorodność, sprawiedliwość i integrację w miejscu pracy.

Mając to na uwadze, zwróciliśmy się do osób, z którymi MIT Sloan Management Review współpracowało w minionym roku z pytaniem: Jakiej kluczowej zmiany muszą dokonać menedżerowie, aby dostosować się do miejsc pracy w 2022 roku?

Postaw na inkluzywne przywództwo

Kluczową zmianą, jaką liderzy muszą wprowadzić, aby dostosować się do środowiska pracy w 2022 roku, jest postawienie na bardziej inkluzywne przywództwo. Oznacza ono zobowiązanie do zapewnienia wszystkim członkom zespołu sprawiedliwego traktowania. Każdemu towarzyszyć powinno poczucie przynależności i wartości. Każdy powinien móc w miejscu pracy zachować swoją prawdziwą tożsamość. Co najważniejsze, chodzi o zapewnienie zasobów i wsparcia, które pozwolą każdemu w pełni wykorzystać swój potencjał. Najtrudniejszy, ale też niezbędny czynnik, to angażowanie się w odważne i trudne rozmowy.

Nadszedł czas, aby odświeżyć koncepcję przywództwa, dając menedżerom przestrzeń i miejsce do zmiany sposobu myślenia na temat tego jak być sprzymierzeńcem i adwokatem inkluzywności w miejscu pracy.

— Curtis L. Odom, profesor zarządzania w D’Amore‑McKim School of Business na Northeastern University oraz autor książki “Why Pivoting People Is a Strategic Priority”

Wzmacniaj współpracę w zespołach

W związku z tym, że praca ma charakter coraz bardziej hybrydowy, że żyjemy w świecie powszechnej łączności, menedżerowie będą musieli tworzyć sieci zespołów i jednostek, stymulujące wydajność, innowacyjność  i zaangażowanie. Wydajność nie będzie już wynikać z konwencjonalnych zasad pracy zespołowej, bo jednostki będą funkcjonować w zbyt wielu zespołach, grupy staną się zbyt duże, aby mogły być prawdziwymi zespołami, a tempo, w jakim będą tworzyć się i rozpadać, sprawi, że rady tradycyjnie udzielane zespołom staną się nieadekwatne. Konsekwencje tego stanu rzeczy są bardzo rozległe. Niepowodzenia we współpracy utrudniają osiąganie zamierzonych wyników oraz ograniczają produktywność organizacji i pracowników. Tworzą przeszkody dla innowacji, a także zmniejszają zaangażowanie, przyczyniając się do stresu, przeciążenia i wypalenia zawodowego.

W coraz większym stopniu wyniki będą osiągane poprzez współpracę w obrębie sieci szybko i skutecznie formujących się wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstw. Menedżerowie będą musieli poprawić sposób, w jaki  dbają o te sieci, zwracając szczególną uwagę na wzory współpracy, jakość interakcji oraz siłę więzi łączących poszczególne zespoły z ekosystemami, w których funkcjonują. Będą musieli również wystrzegać się wszelkich dysfunkcji pracy zespołowej.

— Rob Cross, the Edward A. Madden Professor of Global Leadership w Babson College oraz autor książki  “Use Networks to Drive Culture Change”

Otwórz się na to czego nie wiesz i stwórz przestrzeń do dialogu

Kiedyś menedżerów uczono by koncentrować się na problemie biznesowym, znajdywać jego rozwiązanie i wskazywać pracownikom, co należy robić. Choć te głęboko zakorzenione sposoby działania nie zmienią się z dnia na dzień, obserwujemy fascynującą zmianę. Coraz częściej pracownicy oczekują, że menedżerowie będą  wchodzić w rolę aktywistów, w takich obszarach jak zmiany klimatyczne,  niesprawiedliwość społeczna oraz równość etniczna i płciowa. Nie jest możliwe, aby menedżerowie znali rozwiązanie każdego z tych problemów, a próby kierowania pracownikami w oparciu o fragmentaryczną wiedzę byłyby nierozsądne. Jednak, twierdzenie, że jest się apolitycznym, też już się nie sprawdza — bezczynność jest dziś tak samo polityczna jak działanie, a pracownicy skłonni są rozliczać menedżerów publicznie.

Dialog wymaga pokory, rozumienia, jaką władzą się dysponuje i jak należy ją sprawować. Wymaga niezaspokojonej ciekawości tego, czego nie widzimy i nie wiemy. Aby zapewnić innowacyjność, możliwość uczenia się i rozwoju, menedżerowie muszą stworzyć przestrzeń do dialogu w systemach, w których dotąd jej nie było.

— Megan Reitz, profesor zarządzania i dialogu w Hult International Business School, prelegent podczas Work/22 sympozium, autor sesji “Leading in an Era of Employee Activism”

Zapobiegaj sytuacjom, w których błędne przekonania hamują rozwój pracowników

Aktywnie zwalczaj nastawienie „czego nie widać, tego nie ma”.  Takie podejście sprawia bowiem, że menedżerowie mierzą i nagradzają te działania, które są najbardziej widoczne, a nie te, które są najbardziej efektywne. Dotyczy to zwłaszcza środowisk hybrydowych.  

Jednym ze sposobów przeciwdziałania tej tendencji jest robienie list i sprawdzanie ich dwukrotnie. Zamiast delegować zadania lub oferować możliwości rozwoju pierwszej osobie, która przyjdzie na myśl, menedżerowie powinni zapisywać nazwiska każdego członka zespołu, a następnie przejrzeć listę (dwukrotnie!), aby ustalić, kto faktycznie najlepiej nadaje się do tego, co w danej chwili trzeba wykonać.

— Liz Fosslien, szef działu treści w Humu i autorka “What You’re Getting Wrong About Burnout”

Wzmacniaj szacunek poprzez budowanie więzi

Większość z nas postrzega pracę nie tylko przez pryzmat przelewu z wypłatą (co nie znaczy, że uczciwe wynagrodzenie nie jest ważne). Mimo to, wciąż często uważamy czynniki transakcyjne za sposób na zatrzymanie i przyciągnięcie pracowników, a wynagrodzenie jest tylko jednym z wielu takich sposobów.

Ludzie potrzebują również czuć się szanowani, doceniani i uznawani, a to często sprowadza się do tego, jak odnosimy się do siebie nawzajem w miejscu pracy. Pozytywne relacje interpersonalne są podstawą naszego poczucia własnej wartości. Najbardziej skuteczni menedżerowie to ci, którzy wykazują szczerą ciekawość tego, co dla pracowników ma znaczenie. Wystarczą do tego cztery słowa: „Powiedz mi, co myślisz”. Nie ma skutecznej alternatywy dla budowania pozytywnych więzi międzyludzkich i żadne działanie nie jest potężniejsze niż poświęcona komuś uwaga.

— Martha Bird, antropolożka biznesu w ADP’s Innovation Lab i autorka  “Remaking the Workspace to Boost Social Connection”

Wzmocnij coaching koleżeński i przywództwo w zespołach

W ciągu ostatnich dwóch lat na menedżerów nałożono wiele dodatkowego stresu i odpowiedzialności, które wynikały z konieczności zadbania o społeczny i emocjonalny dobrostan ich zespołów. Doprowadziło to do nieznanego wcześniej poziomu wypalenia zawodowego menedżerów, ale także członków ich drużyn, których indywidualne potrzeby nie są zaspokajane.

Wiemy jednak, że wiele z tych społecznych i emocjonalnych potrzeb można zaspokoić poprzez relacje i wsparcie koleżeńskie, co pozwala menedżerom na prowadzenie zespołu bez ryzyka wypalenia. Współpracownicy są w stanie lepiej rozumieć swoje potrzeby, rozwiązywać problemy i znajdować czas dla siebie nawzajem. Jako menedżer, zamiast zaspokajać potrzeby pracowników, stwórz system, który pomoże  twojemu zespołowi pomagać sobie nawzajem.

— Aaron Hurst, CEO i współzałożyciel firmy Imperative, autor “Developing Future‑Ready Skills With Peer Coaching”

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!