Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Ilona Weiss: w korporacyjnych systemach wartości współpraca jest jedną z kluczowych cech

1 lutego 2017 4 min czytania
Ilona Weiss
Ilona Weiss: w korporacyjnych systemach wartości współpraca jest jedną z kluczowych cech

Streszczenie: W korporacyjnych systemach wartości współpraca jest kluczową cechą, która umożliwia budowanie efektywnych zespołów. Firmy stawiają na współpracę, aby zwiększyć wydajność i zrealizować wspólne cele. Jednocześnie, w organizacjach, które skutecznie współpracują, zauważa się większe zaangażowanie pracowników oraz pozytywną atmosferę. Współpraca wymaga jednak zaufania, transparentności oraz umiejętności komunikacyjnych. Kultura współpracy w firmach, zwłaszcza w czasach dynamicznych zmian, staje się jednym z fundamentów skutecznego zarządzania. Dobre relacje między pracownikami oraz menedżerami są kluczowe dla realizacji wspólnych celów i sukcesu firmy.

Pokaż więcej

Choć pracownicy narzekają na niepotrzebne, ich zdaniem, spotkania, wielogodzinne narady czy konferencje, nie ma od nich ucieczki. Rzecz w tym, aby przekładały się na efekty w postaci wydajniejszej współpracy i realizacji ogólnofirmowych celów. Inaczej będą stratą czasu.

W ciągu ostatnich 15 lat przedsiębiorstwa na całym świecie doświadczają coraz bardziej wzmożonej współpracy międzyfunkcyjnej. Chcąc realizować firmowe cele, burzono utworzone wcześniej silosowe struktury i kultury. Postępująca globalizacja i rozwój technologiczny na nowo zdefiniowały kwestię współpracy międzynarodowej czy międzykulturowej, gdzie struktury geograficzne lub macierzowe stały się normą.

Dziś obok zwykłych struktur wewnątrzfirmowych działają zespoły projektowe funkcjonujące w ramach zespołów wirtualnych, a ich członków niejednokrotnie dzielą tysiące kilometrów. Pracując w takich międzysilosowych czy międzyoddziałowych grupach, pamięta się nie tylko o celach indywidualnych, ale też o zespołowych i firmowych. Podczas realizacji celów współpraca często jest jednym z kluczowych elementów działania. W tej sytuacji trudno się dziwić, że różnego rodzaju narady, konsultacje i spotkania wywołują przesyt. Co więcej, praktyka pokazuje, że wyzwania związane chociażby z niesymetryczną współpracą oraz świadomością pracownika, że zbyt mocno angażuje własne zasoby, prowadzą do poczucia utraty indywidualnej wartości. Z drugiej strony zwiększona liczba interakcji w zespołach powoduje akumulację wiedzy, stawiając przed menedżerami kolejne wyzwania dotyczące zarządzania informacjami jawnymi i niejawnymi.

W ABC Data mamy świadomość tych nowych wyzwań, dlatego w ramach budowania kultury wysokich wyników określiliśmy trzy kluczowe obszary, które bezpośrednio wpływają na efektywniejszą współpracę, a jednocześnie nie przeciążają poszczególnych pracowników nadmiarem dodatkowej aktywności w ramach grup, kosztem realizacji ich celów i zadań jednostkowych.

Po pierwsze, stale usprawniamy mechanizmy zarządzania wynikami pracy. Zmodyfikowaliśmy systemy wynagradzania w sposób zapewniający wzmocnienie współpracy pomiędzy działami. Mierzymy wyniki zarówno firmowe, zespołowe, jak i indywidualne, dodatkowo porównując osiągnięcia między zespołami, krajami czy konkurencją.

Po drugie, doceniamy ogromny wpływ menedżerów na tworzenie klimatu współpracy i realizacji wyniku ogólnofirmowego. W ramach stworzonej w 2016 roku Akademii ABC Data i prowadzonego pod jej auspicjami programu „Jeden zespół, jeden cel” przeszkoliliśmy wszystkich kierowników z ośmiu krajów, w których działa nasza firma. Aby wesprzeć rozwój regionalny, utworzyliśmy specjalne struktury udrażniające współpracę międzynarodową. Na kolejnych szkoleniach omawiamy kwestie różnic kulturowych, a także systematycznie rozwijamy umiejętności zarządzania pracą indywidualną i zespołową wśród kadry menedżerskiej.

Po trzecie, jednym z ważniejszych elementów naszej strategii jest budowanie angażującego środowiska pracy. Dlatego w 2016 roku, już po raz drugi, w ramach całej Grupy Kapitałowej ABC Data przeprowadziliśmy badania zaangażowania pracowników. Wynika z nich, że współpraca między działami jest silną stroną naszej firmy. Jednocześnie wprowadzamy szereg działań usprawniających przepływ pracy między departamentami. Uruchomiliśmy między innymi program „Pozytywna produktywność” – opierając się na koncepcji lean management, eliminujemy zbędne działania i automatyzujemy powtarzalne czynności w ramach współpracy między zespołami handlowymi i zarządzania produktami.

Przeanalizowaliśmy również kwestie optymalizacji przestrzeni biurowej, aby dostosować jej organizację do lepszej interakcji między zespołami. Sprawdziliśmy, jak przebiega komunikacja, kto z kim najczęściej wymienia się informacjami, kto kogo wspiera, jak przebiegają procesy i na tej podstawie opracowaliśmy nowy projekt biura, który uwzględnia te parametry.

Nasze doświadczenia pokazały, że obszar współpracy między zespołami zawsze można usprawniać, niezależnie czy jest jej za dużo, czy za mało. Niezwykle ważne okazały się: stała komunikacja z pracownikami, wyciąganie wniosków i nieustanne wdrażanie nowych, coraz skuteczniejszych usprawnień.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!