Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

HR i komunikacja pod jednym dachem

3 września 2015 5 min czytania
Monika Sońta
HR i komunikacja pod jednym dachem

Streszczenie: Coraz więcej organizacji łączy działy HR i komunikacji wewnętrznej, dostrzegając w tym strategiczny potencjał. Taka integracja pozwala lepiej odpowiadać na potrzeby pracowników, wspierać kulturę organizacyjną i zwiększać zaangażowanie zespołów. Kluczowe znaczenie ma spójność przekazów – zarówno w komunikacji zewnętrznej, jak i wewnętrznej – oraz rola liderów, którzy powinni stać się ambasadorami wartości firmy. Wspólne działania HR i komunikacji sprzyjają też budowaniu zaufania, wspieraniu zmian i skuteczniejszemu zarządzaniu kryzysowym. Warunkiem powodzenia takiego modelu jest jednak współpraca oparta na partnerstwie oraz wzajemne rozumienie celów obu funkcji.

Pokaż więcej

HR i komunikacja w jednym stały domu… Komunikacja na górze, przeważnie bliżej organizacyjnego szczytu, a na pewno we fleszu firmowych świateł, a HR na dole, w roli nieco bardziej operacyjnej, wspierającej.

Paweł, (czyli HR – przyp. red.) spokojny, nie wadził nikomu… Koncentrował się na kontrolowaniu procesów i miał świadomość swojej niezwykłej odpowiedzialności organizacyjnej (wrażliwości społecznej i wiedzy, że za headcountem kryje się człowiek), skupiał się na długoterminowych strategiach zapewnienia organizacji spójnego zarządzania zasobami ludzkimi, podczas gdy…

Gaweł najdziksze wymyślał swawole – w dynamicznych kampaniach tu i teraz komunikujących kreatywnie założenia, akcje, zarządzanie kryzysami i zmiany organizacyjne…

Pozostali mieszkańcy firmowego domu do obu pokojów przychodzili jak do eksperckiego center of excellence z podjętą już menedżerską decyzją, co chce się uzyskać, jednak różnice pomiędzy traktowaniem piętra działu personalnego a działu komunikacji widać było na pierwszy rzut oka.

Dwa światy, dwa wystroje

Na komunikacyjnych piętrach elitarno‑eksperckie wnętrza były wypełnione detalami, często dużą liczbą luster, a szybka winda łączyła je z piętrami marketingu i sprzedaży, podczas gdy piętro personalne było jakby bardziej masowe, administracyjne, bez wizerunkowego blichtru.

Na ścianach piętra komunikacyjnego wisiały kolorowe plakaty z odpowiednim logo, do tego działu inni mieszkańcy domu przychodzili po ekspercką radę, prośbę o pomoc w pokazaniu, że właśnie ten projekt jest ważny. Komunikacyjne ustalenia były konkretne, szybko mierzalne (najlepiej w czasie rzeczywistym) i obowiązkowo na odpowiednim szablonie prezentacyjnym, z użyciem możliwie najbardziej angażującego wideo lub wpadającego w oko przekazu graficznego. Na efekty nie trzeba było długo czekać.

Dekorując komunikacyjne pomieszczenia, projektanci nie zapomnieli o mocnych akcentach, a ewentualne rozwiązania niepraktyczne wytłumaczone zostały jako design‑choice.

Interesujesz się tematyką HR? Dołącz do Klubu HR!

HR 2017. Kto zwycięży w walce o pracownika?

HR 2017. Kto zwycięży w walce o pracownika?

To wyjątkowa społeczność liderów HR, którzy chcą pełnić strategiczne funkcje w swoich organizacjach. Aktywizujemy przedstawicieli działów personalnych, uzupełniamy i doskonalimy ich kompetencje biznesowe oraz tworzymy przestrzeń do wartościowego networkingu. Dowiedz się więcej!

Na piętrach komunikacyjnych dominował wystrój popartowy, aby dynamika wnętrza oddawała stan umysłu mieszkańców. Zamiast krzeseł organizowano decision standing parties, podczas których następuje błyskawiczna wymiana zdań:

– Mam projekt do zakomunikowania.

– W porządku, prześlij mi wszystkie materiały zewnętrzne, które masz. Wymyślimy, jak zrobić wokół tego szum.

Drzwi działu personalnego nie zawsze były tak otwarte jak drzwi działu komunikacji (przez osobowe kwestie wrażliwe). Do pomieszczeń HR nie pukało się z nastawieniem Czy możesz narzędziami komunikacyjnymi, które kontrolujesz, opowiedzieć moją historię? – jak to miało miejsce w przypadku działu komunikacji, ale z nastawieniem potrzebuję: szkolenia, zatrudnić pracownika, zwolnić pracownika, narzędzi motywacji, budżetu na integrację lub wyjaśnienia, jak wygląda nowy system wynagradzania itd.

Pomieszczenia personalne były urządzone bardziej tradycyjnie, cięższe w odbiorze. Sofa miała być bardziej praktyczna niż designerska. Na ścianach w mocnych oprawach wisiały: misja, wizja i wartości, podczas gdy w części komunikacyjnej na ścianach migały ekrany z przeglądem prasy i spotami reklamowymi.

Kultura, klimat i nastawienie do współzamieszkiwania

Różnice w podejściu mogła zneutralizować ogólna kultura otwartości i współpracy międzydziałowej. Jednak jeśli domek, czyli firma, miał tendencję do działania w ramach ścisłego podziału na działy HR‑owo‑komunikacyjne, zazębienie – zamiast we współpracę – przeradzało się w walkę o priorytet i uwagę kluczowych menedżerów w firmie.

Komunikacja firmy jest wiarygodna, jeśli komunikacja wewnętrzna i komuniakcja HR są spójne

Utrzymanie takiego stanu rzeczy przez pozwolenie na głębokie różnice w standardach między komunikacją a HR sprowadza nas do kolejnej strofy wiersza:

Zmiłuj się waćpan, poluj ciszej nieco, bo mi na górze szyby z okien lecą.

Oczywiście, że pracownicy chętniej skorzystają z zaproszenia na all hands meeting połączonego z lunchem niż na spotkanie w sprawie nowego programu oceny pracowniczej połączonego z koniecznością nauczenia się np. systemu IT.

Zanim zaprosimy gości

Podczas przeprowadzania pierwszych wywiadów do pracy doktorskiej nasunęło mi się spostrzeżenie: żeby to, co komunikuje firma, było wiarygodne, potrzebna jest spójność komunikacji wewnętrznej z komunikacją HR, podczas gdy w większości przypadków te dwa elementy odgradza się krętymi schodami.

A czasem wystarczy, żeby komunikacja wewnętrzna przeszła się na piętro HR‑owe z ofertą wizerunkowego wsparcia komunikacji procesów personalnych. Wizerunkowo i ludzko wyjdzie to firmie na dobre.

Każdy pracownik pracuje na wygląd firmowego domu i wszyscy mieszkańcy odpowiadają za tzw. internal branding, czyli to, jak organizacja wygląda od wewnątrz.

I dopiero kiedy zrobimy gruntowne porządki w domu, możemy pomyśleć o sadzeniu krzewów ozdobnych, zaproszeniu gości z zewnątrz, aby poznali nas bliżej. Wszystko po to, aby firma zyskała miano otwartej, do której przyjemnie się wchodzi.

Pomysłem jest otworzenie okna i wpuszczenie fali świeżego powietrza – komunikacyjnego przywództwa (communicative leadership), ale to już opowieść na kolejny wpis… rodem ze Szwecji.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dobry sposób na dodatkową motywację pracowników »

Komunikacja wewnętrzna i jej miejsce w firmie 

,

Magdalena Różycka PL

Powierzyć ją jakiemuś działowi czy stworzyć osobną komórkę?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!