Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Komunikacja
Magazyn (Nr 11, październik - listopad 2021)
Polska flaga

Grunt to wyprzedzać oczekiwania pracowników

1 października 2021 7 min czytania
Zdjęcie Alina Smolarek - Dyrektor HR w Centrum Medycznym ENEL‑MED.
Alina Smolarek
Grunt to wyprzedzać oczekiwania pracowników

Streszczenie: Firmy, które skutecznie przyciągają i utrzymują talenty, wyprzedzają oczekiwania swoich pracowników. Kluczowym czynnikiem w tym procesie jest zrozumienie, jak rozwijać i dostosowywać ofertę organizacyjną, aby odpowiadała na zmieniające się potrzeby pracowników. Istotną rolę w tym odgrywa elastyczność, transparentność oraz dbanie o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Kolejnym aspektem jest wykorzystanie nowoczesnych narzędzi technologicznych, które umożliwiają lepszą komunikację oraz bardziej spersonalizowane podejście do zarządzania karierą. Warto inwestować w tworzenie atmosfery, w której pracownicy czują się doceniani i zainspirowani do dalszego rozwoju. Takie podejście pozwala firmom nie tylko na poprawę wyników, ale także na zwiększenie zaangażowania oraz lojalności pracowników.

Pokaż więcej

Pracownicy oczekują większej troski ze strony pracodawcy niż przed pandemią. Aby kształtować ich rzeczywistość, działy HR nie mogą ograniczać działań do reakcji na pojawiające się potrzeby. Na to, dlaczego muszą je wyprzedzać, zwraca uwagę Alina Smolarek, dyrektor HR w Centrum Medycznym ENEL‑MED.

Partnerem materiału jest Centrum Medyczne ENEL‑MED.

Hybrydowy model pracy ma wiele zalet, którymi firmy się zachłysnęły. Ale wiąże się też z różnego typu zagrożeniami, także zdrowotnymi, na czele ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia schorzeń takich jak m.in. nadwaga, otyłość, depresja, problemy z kręgosłupem. Czy w związku z tym działy HR powinny na nowo przemyśleć strategię zarządzania zdrowiem pracowników?

Ostatni czas uwypuklił wartość polityki benefitowej, jaką w enel‑med od jakiegoś czasu prowadziliśmy. Zawsze inwestowaliśmy w opiekę medyczną, inicjatywy prozdrowotne, profilaktykę czy aktywność fizyczną. Gdy wszystkich zaskoczyła pandemia, nie musieliśmy budować od zera systemu wsparcia.

Wiele firm nie miało tak komfortowej sytuacji, a musiało się zmierzyć z nowymi oczekiwaniami pracowników. W tym czasie wszyscy doceniliśmy takie wartości jak zdrowie, rodzina i bezpieczeństwo.

Pracodawcy się zorientowali, że nie da się tych kwestii zamiatać pod dywan. Zwłaszcza że problemy zdrowotne są odczuwalne, np. w postaci rosnącej liczby absencji. Działy personalne szukają rozwiązań, a jeśli rozumieją swoją strategiczną pozycję w organizacjach, powinny postawić na te całościowe, a nie wybiórcze.

Dlaczego to ważne i na czym polega takie podejście w praktyce?

Z racji tego, że każdy pracodawca dysponuje ograniczonym budżetem, trzeba dokonywać mądrych wyborów. Przy wyborze np. benefitów należy zachować balans między słuchaniem potrzeb pracowników a realizowaniem celów strategicznych. Słuchając wyłącznie oczekiwań, można stracić z oczu to, co najważniejsze. W efekcie budżet pochłoną modne – niekoniecznie efektywne – rozwiązania, które będą iluzoryczną pomocą, a nie realną war- tością. Nie tędy droga do budowania zdrowych nawyków.

A którędy?

Trzeba pamiętać, że dbanie o zdrowie nie ogranicza się do procesu leczniczego, musi być traktowane znacznie szerzej, jako całokształt działań na rzecz dobrostanu pracownika. Wraz z nadejściem pandemii zintensyfikowaliśmy działania w zakresie profilaktyki.

Byliśmy świadomi tego, jak rosnąca niepewność może wpłynąć na kondycję pracowników. Nie próżnując, szybko przeszliśmy do działania, organizując liczne webinaria, dostarczając sprawdzone informacje nt. pandemii i szczepień, a także oferując pracownikom testy przesiewowe na koronawirusa czy pakiety badań po przechorowaniu COVID‑19.

Przy wyborze np. benefitów należy zachować balans między słuchaniem potrzeb pracowników a realizowaniem celów strategicznych. Słuchając wyłącznie oczekiwań, można stracić z oczu to, co najważniejsze.

Podobne rozwiązania udostępniliśmy naszych klientom. Sądzę, że to właśnie na tym polega rola świadomego biznesowo działu HR, który potrafi zawczasu przewidzieć potencjalne problemy i reagować, nim staną się one poważne. Tym bardziej cieszy mnie wyróżnienie naszej firmy w konkursie Forbes Poland’s Best Employers, a także badania satysfakcji z miejsca pracy wśród naszych lekarzy, którzy doceniają współpracę z nami. Takie wyróżnienia potwierdzają sens obranego przez nasz HR kierunku.

Na jakie rozwiązania powinny posta- wić firmy, które chcą nie tylko prze- trwać ten czas, ale i się rozwijać?

Nadeszła chwila, by spojrzeć znacznie szerzej na opiekę medyczną, niż robiliśmy to do tej pory. Program prozdrowotny w organizacji powinien się skupiać na działaniach dwutorowych, czyli wspierać dobrostan zarówno jednostki, jak i zespołu, dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji.

W żadnym wypadku nie polecam inwestowania w pozorowane programy, czyli inicjatywy o małej sile oddziaływania na pracowników. Ludzie oczekują realnej wartości, dlatego nie można im mydlić oczu przypadkowo wybranymi benefitami. Wybierając ich dostawców, trzeba dobrze się zastanowić i zweryfikować, czy będą jednocześnie partnerami, którzy doradzą najlepsze rozwiązania, a potem je dostarczą.

Świadomi pracodawcy częściej sięgają po rozbudowane programy opieki, np. z nielimitowanym dostępem do specjalistów, wysokospecjalistyczną diagnostyką, rehabilitacją czy stomatologią.

Widzimy, że świadomi pracodawcy częściej sięgają po rozbudowane programy opieki, np. z nielimitowanym dostępem do specjalistów, wysokospecjalistyczną diagnostyką, rehabilitacją czy stomatologią. Na znaczeniu zysku ją również narzędzia online do samodzielnego zarządzania zdrowiem pracowników, w tym aplikacja mobilna, dzięki której pacjent może w prostszy sposób przejść proces leczenia, posiada dostęp do zaleceń lekarskich, wyników badań, e‑recept czy e‑skierowań.

Ocena badania satysfakcji naszych pacjentów – 5,62 w 6‑stopniowej ska- li – pokazuje nam, iż spełniamy ich wysokie oczekiwania. To efekt przemyślanych działań i pracy nad standardami obsługi, edukacji naszego personelu oraz restrykcyjnego doboru osób pracujących na styku z klientami.

Chyba już nikt nie sądzi, że zaanga- żowanie pracodawców w dbanie o pracowników jest działalnością charytatywno‑opiekuńczą. Ale jak podejść do tego zadania, by przyno- siło ono wymierne efekty?

Mnie od zawsze bliska jest idea inwestycji w człowieka. Od tego, jak pracodawcy dbają o swoich pracowników, zależy utrzymanie wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz zespołów przez nich tworzonych. Dynamika ruchu na rynku pracy rośnie. Kandydaci pytają o program opieki medycznej, deklarują potrzebę równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, szukają środowiska, w którym praca nie odbywa się kosztem zdrowia.

Benefity wciąż pozostają wskazywane w badaniach jako jedna z głównych przyczyn zmiany pracy bądź obniżenia poziomu satysfakcji i zaangażowania w realizację codziennych zadań na zajmowanym stanowisku.

Mimo coraz większego zainteresowania zdrowiem pracowników ze strony firm prognozy WHO nie napawają optymizmem. Niebawem zatrudniani ludzie będą cierpieć na kilka chorób przewlekłych równocześnie. Co już teraz należy zmienić w podejściu do profilaktyki zdrowotnej, by nie dopuścić do pogłębiania się tych problemów, negatywnie odbijających się na ciągłości biznesu?

Wywieranie wpływu i kształtowanie zdrowych nawyków to długi i żmudny proces. Ze strony biznesu potrzeba konsekwentnych działań edukacyjnych i profilaktycznych. Ludziom należy dostarczać wiedzę, motywować ich do jej wykorzystania w praktyce i zachęcać do regularnych badań. To niekończąca się praca warta każdej wydanej złotówki.

Pamiętajmy, że atrakcyjny pracodawca kształtuje rzeczywistość pracowników. Dobrze zna ich potrzeby, ale przy tym jest proaktywny, wyprzedza oczekiwania, wykonuje intelektualną pracę, która pozwala prze- widywać, co się może wydarzyć i przy gotować dobry grunt. Działy personalne mają w tym obszarze niebagatelną rolę do odegrania, ponieważ muszą umiejętnie zderzać potrzeby pracodawców i pracowników. •

Dowiedz się więcej o dobrych praktykach HR »

HR w poszukiwaniu utraconej równowagi 

Joanna Koprowska PL

Modelowanie środowiska pracy, digitalizacja procesów HR, zarządzanie zdrowiem pracowników, strategia rozwoju kadr to tylko kilka z brzegu wyzwań, z jakimi muszą się mierzyć działy personalne. Lista puchnie, priorytetów przybywa. HR staje na straży ciągłości działań firmy, dobrego samopoczucia ludzi i długoterminowych celów organizacji. Jak długo wytrzyma rosnącą presję?

Elastyczny i szybki HR w nowej normalności 

Agnieszka Młynarczyk PL

Dzisiaj HR musi być nie tylko skuteczny, ale też szybki, zwinny i elastyczny. Od tego, czy w porę zareaguje na nowe potrzeby pracowników i zmiany w środowisku pracy, zależy efektywność organizacyjna. O roli działu personalnego w kształtowaniu rzeczywistości organizacyjnej w świecie nieustannych zakłóceń opowiada Agnieszka Młynarczyk, dyrektor HR w BASF Polska.  

Obyś żył i pracował w ciekawych czasach 

Emilia Rogalewicz PL

Chińskie przysłowie, a może raczej przekleństwo, idealnie opisuje czas, w którym przyszło nam żyć i pracować. Nikt nie spodziewał się, że 2020 rok przyniesie tak wiele znaczących zmian. O tym, jak wpłynęły one na kondycję zdrowotną pracowników i jak działy personalne mogą sobie z tym radzić, opowiada Emilia Rogalewicz, członkini zarządu Benefit Systems.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!