Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Efektywnie słuchamy pracowników

1 kwietnia 2019 9 min czytania
Zdjęcie Jolanta Wiewióra - Dyrektor zarządzająca, pion HR i komunikacji Banku Gospodarstwa Krajowego
Jolanta Wiewióra
Efektywnie słuchamy pracowników

Streszczenie: Bank Gospodarstwa Krajowego zdobył tytuł Top Employers, co świadczy o skuteczności w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Mimo głębokich zmian organizacyjnych, zaangażowanie pracowników wyraźnie wzrosło. Kluczem do tego sukcesu było efektywne słuchanie pracowników oraz uwzględnianie ich opinii w procesach decyzyjnych. Dzięki temu udało się zbudować środowisko pracy sprzyjające rozwojowi i satysfakcji zespołu. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

W tym roku Bank Gospodarstwa Krajowego zdobył swój pierwszy tytuł Top Employers. To prestiżowe wyróżnienie otrzymaliśmy w trakcie transformowania kultury banku. Mimo głębokich zmian, przez które przechodzi organizacja, zaangażowanie pracowników wyraźnie rośnie. Obserwujemy to w naszym badaniu opinii pracowników (BOP). Co robimy, by „chciało nam się chcieć”?

Partnerem materiału jest Bank Gospodarstwa Krajowego.

W ostatnim badaniu opinii pracowników wzięło udział 94% pracowników BGK. Taka frekwencja to ewenement na polskim rynku oraz rzadkość w skali globalnej1. Główne wyniki badania, czyli zaangażowanie pracowników oraz wsparcie, jakie dostają od organizacji, również są na wysokim poziomie. Wyższym niż w przypadku innych firm działających na polskim rynku. 67% pracowników BGK jest gotowe włożyć większy wysiłek w swoją pracę (to o 5% więcej niż norma krajowa); a 72% czuje się wspieranych przez organizację (to o 3% więcej niż norma krajowa). Tak dobre wyniki (choć oczywiście chcemy, by były lepsze) osiągamy w trakcie transformacji kulturowej. Teoretycznie w którymś momencie transformacji wskaźniki te powinny mocno spaść. Tymczasem w BGK to nie nastąpiło. Jak to możliwe? Sądzimy, że kluczem jest po prostu rzeczywiste słuchanie tego, co cały zespół BGK ma do powiedzenia na temat pracy w banku i umiejętne adaptowanie tych wskazówek do toczącej się transformacji. Ale po kolei…

Kultura wspierająca strategię

BGK powstał w 1924 roku i od zawsze jego misją było wspieranie społeczno‑gospodarczego rozwoju Polski. Tak jest i dziś. W 2017 roku opracowaliśmy nową strategię banku. Do jej filarów należą m.in.: finansowanie rozwoju i inwestycji, efektywne dystrybuowanie środków unijnych, dbanie o finanse publiczne. Założyliśmy, że zrealizujemy ją tylko w odpowiedniej kulturze organizacyjnej. Zaczęliśmy więc od jej zbadania – zestawienia stanu ówczesnego i pożądanego. Następnie przepracowaliśmy wyniki tych badań w różnych gremiach menedżerskich. Zaangażowaliśmy też wszystkich pracowników do określenia wartości, które najlepiej opiszą to, jak chcemy działać. Wybraliśmy trzy: profesjonalizm (od zawsze w DNA banku), partnerską współpracę i zaangażowanie. I powołaliśmy projekt, który te słowa zamienił w konkretne działania.

CZY ZNASZ TAJEMNICZY I NIEWIDZIALNY SKŁADNIK SUKCESU FIRMY? »

Cała kadra menedżerska na pokład

Transformację kultury, z silnym sponsoringiem zarządu, rozpoczęliśmy od menedżerów. Strategiczne zmiany, co oczywiste, muszą odbywać się z ich udziałem. Opracowaliśmy model przywództwa (na podstawie teorii Johna C. Maxwella) oraz kluczowych dla nas kompetencji (świadomości biznesowej, myślenia strategicznego, zarządzania zmianą, motywowania i rozwoju, komunikacji), dzięki którym osiągniemy nasze cele. Posegmentowaliśmy także menedżerów na grupy w zależności od doświadczenia w zarządzaniu. Dla każdej z tych grup przygotowaliśmy odpowiednie programy rozwojowe i narzędzia pomagające w diagnozie kompetencji czy stylu zarządzania. Początkującym menedżerom zaproponowaliśmy ABC Menedżera – 6‑dniowy program o podstawowych umiejętnościach dotyczących zarządzania. Dla bardziej doświadczonych – Vademecum Menedżera. Składa się z 5 modułów tematycznych: zaufanie, coachingowy styl zarządzania, inteligencja emocjonalna, budowanie motywacji i zaangażowanych zespołów oraz wystąpienia publiczne. Z kolei dla najbardziej doświadczonych mamy indywidualne programy: Leadership GRID – intensywny 5‑dniowy program rozwojowy; świadome przywództwo (12 spotkań) – program pogłębiający samoświadomość lidera czy coaching – dla osób potrzebujących indywidualnego wsparcia w realizacji nowych wyzwań.

Wzmocniliśmy także pozycję menedżerów liniowych, czyniąc ich rzeczywistymi liderami, a nie „przekaźnikami informacji”, jak to dotychczas w niektórych miejscach organizacji działało. I, co nie mniej ważne, wprowadziliśmy zasadę przewodzenia przez przykład. Trudno byłoby bowiem oczekiwać od zespołu, że będzie postępował według określonych wartości, jeśli nie robiliby tego jego przełożeni. Wyniki? Wzrost zaufania do wszystkich liderów BGK r./r. o 9 p.p. (wyższe o 4 p.p. niż norma polska). Więcej osób twierdzi także, że ma większe wsparcie od menedżerów, np. w nauce i rozwoju (wzrost o 15 p.p. r./r., wynik o 9 p.p. wyższy niż norma polska). Coraz więcej pracowników otrzymuje też jasną i regularną informację zwrotną na temat jakości swojej pracy (wzrost o 15 p.p. r./r., wynik o 9 p.p. wyższy niż norma polska). A także – co niemniej ważne – uznanie za dobrze wykonaną pracę. Tutaj jesteśmy o 11 p.p. ponad polskim rynkiem.

Stapianie kultury z procesami HR

Równolegle do zmian w przywództwie zaczęliśmy wprowadzać nasze wartości we wszystkie procesy HR. Rekrutujemy osoby, którym nasze wartości są bliskie. W trakcie procesu adaptacyjnego dokładnie wyjaśniamy, jak je rozumiemy, co mają nam one dać i jak je stosujemy w praktyce. Profesjonalizm, partnerska współpraca i zaangażowanie mają także odzwierciedlenie w wartościowaniu naszych stanowisk. Wartości wprowadziliśmy również do procesu oceny pracy. Ocena postawy stanowi już 50% oceny końcowej każdego pracownika, a w przyszłości być może będzie ważyć więcej. O stosowanie wartości pytamy też w trakcie exit interviews i w razie potrzeby na bieżąco wprowadzamy zmiany. Na co dzień nad respektowaniem wartości czuwa menedżer ds. relacji pracowniczych. A te osoby, które wyróżniają się swoją postawą, honorujemy specjalną nagrodą – Filarem Kultury BGK – przyznawaną przez wszystkich pracowników.

Wysokie zaangażowanie w procesie zmiany

Aby skutecznie zrealizować strategie, organizacje zmieniają swoje kultury. Jednym z warunków skutecznej transformacji kulturowej jest zbudowanie zaangażowania ludzi w zmianie. 94‑procentowa frekwencja w badaniu opinii pracowników, 67% zaangażowanych pracowników, 72% odczuwających wsparcie organizacji – uzyskanie takich wyników w ciągu jednego roku jest znaczącym osiągnięciem. Badanie dla BGK zrealizowaliśmy po raz drugi i widzimy, że bank zauważalnie zwiększył swoją zdolność do przeprowadzenia ludzi przez wiele kluczowych dla organizacji zmian.

*Agnieszka Milewczyk, partner zarządzający, Korn Ferry*

Znamy, rozumiemy, stosujemy nasze wartości

Kluczowa dla naszej transformacji kulturowej jest także efektywna komunikacja. Zarówno kaskadowa, jak i horyzontalna. Opracowaliśmy więc strategię komunikacji, która wspiera zmiany kulturowe. Jej zasadniczym elementem jest rytm spotkań, który proponuje całej organizacji częstotliwość i tematykę spotkań zespołowych i indywidualnych. Nieustannie pracujemy także nad efektywnością komunikacji horyzontalnej – modernizujemy istniejące i projektujemy nowe narzędzia komunikacji, upraszczamy i uatrakcyjniamy język komunikacji, pracujemy nad zwiększaniem zasięgu informacji. Jak to jest odbierane przez pracowników? Ponad 50% osób, które pracują w BGK ponad dwa lata, wskazuje, że ogólna jakość komunikacji wewnętrznej banku w ciągu dwóch ostatnich lat poprawiła się2.

Od blisko dwóch lat prowadzimy też kampanię pod hasłem „Razem gramy dla Polski”, dzięki której budujemy świadomość i rozumienie naszych wartości. Ta kampania oraz działania menedżerów sprawiają, że już 73% pracowników BGK uważa, że w naszej firmie postępuje się w zgodzie z wartościami (20% nie ma jeszcze wyrobionego zdania, a tylko 6% uważa, że tak się nie dzieje). To wyniki, które naprawdę cieszą. A co na to wszystko pracownicy i rynek?

Pracownicy najwięcej mówią w badaniu opinii, którego wyniki już kilka razy cytowaliśmy. A rynek? Chwali. Tytuł Top Employers mówi sam za siebie. Ale chyba najdobitniej o tym, że „jest dobrze”, świadczy liczba aplikacji, które do nas spływają. Średnio na jedno ogłoszenie otrzymujemy 86 aplikacji. Jednak najbardziej cieszy to, że aż 83% pracowników odczuwa dumę z powodu pracy w BGK, a 72% poleciłoby ją swojej rodzinie i znajomym. Tu po prostu chce się pracować.

Czy wszystko jest takie różowe?

Oczywiście, że nie. Jak każda duża instytucja mamy np. wyzwanie z silosowością. Praca nad procesami, wyglądanie poza obręb swojego zespołu, szersze myślenie i działanie. To są nasze główne zadania na ten rok. Jak działać, by jeszcze lepiej się komunikować i bardziej partnersko współpracować? Właśnie nad tym pracujemy. I mamy nadzieję, że podzielimy się naszymi doświadczeniami przy okazji kolejnego tytułu Top Employers.

(1) Wszystkie dane dotyczące opinii o pracy w BGK pochodzą z benchmarkingowego badania Korn Ferry, prowadzonego dla BGK w 2018.

(2) Badanie efektywności komunikacji wewnętrznej (2018) przeprowadzone dla BGK przez Neuron PR oraz Antal Polska.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Zmiana dzięki transparentności 

Dorota Łubek PL, Katarzyna Konieczna PL

Coraz częściej nawet dla największych i najbardziej prestiżowych firm na świecie poważnym wyzwaniem jest nie tylko pozyskanie talentów, ale również ich utrzymanie.

Równowaga i zaangażowanie idą w parze 

Anna Kuźmicka PL

Duża rotacja pracowników, brak zaangażowania i wysoka absencja chorobowa to przejawy nieefektywnego zarządzania kadrami. 

Rozwój ludzi jest kluczowy dla rozwoju biznesu 

Magdalena Ekiert PL, Agnieszka Olewińska PL

Skuteczna realizacja strategii biznesowej wymaga profesjonalnej i zaangażowanej kadry. Ale jak wykorzystać potencjał utalentowanych pracowników?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!