Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Efektywna współpraca

1 grudnia 2018 2 min czytania
Iwona Kozera
Agnieszka Maciejewska
Efektywna współpraca

Streszczenie: Efektywna współpraca w organizacjach nie opiera się jedynie na dobrej komunikacji, ale na stworzeniu środowiska, które wspiera wspólną pracę i integrację różnych zespołów. Sukces wymaga zrozumienia różnic w stylach pracy, priorytetach oraz umiejętności zarządzania konfliktami. Współczesne organizacje muszą inwestować w rozwój kompetencji interpersonalnych, które umożliwiają efektywne zarządzanie zróżnicowanymi grupami. Kluczowe znaczenie ma również umiejętność dostosowania metod współpracy do zmieniających się warunków rynkowych i technologicznych. Ponadto, liderzy powinni tworzyć przestrzeń dla innowacyjnych rozwiązań, które wynikają z pracy zespołowej, a także efektywnie integrować różnorodne talenty w organizacji.

Pokaż więcej

O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Jakie działania w zakresie rozwoju zawodowego kobiet prowadzi Fundacja Liderek Biznesu?

Agnieszka Maciejewska, prezes zarządu Fundacji Liderek Biznesu, dyrektor personalna EY
Agnieszka Maciejewska, prezes zarządu Fundacji Liderek Biznesu, dyrektor personalna EY

Iwona Kozera: Fundacja Liderek Biznesu powstała pięć lat temu, by uświadomić biznesowi korzyści wynikające z obecności kobiet w sferze gospodarczej, wspierać partnerstwo w biznesie oraz lepiej wykorzystać talenty kobiet w zarządzaniu – wszystko to, by osiągać większe korzyści ekonomiczne. Podejmujemy konkretne działania rozwijające kompetencje przywódcze kobiet, by mogły z powodzeniem aspirować do najwyższych stanowisk kierowniczych i dyrektorskich. Szczególnie dumne jesteśmy z Programu Mentoringowego. Trwa właśnie jego piąta edycja w Warszawie i trzecia w Poznaniu.

Co w praktyce oznacza praca z mentorem?

Iwona Kozera, założycielka Fundacji Liderek Biznesu, partner EY
Iwona Kozera, założycielka Fundacji Liderek Biznesu, partner EY

I.K.: Praca z mentorem to korzystanie z doświadczeń osoby, która przeszła pewne etapy kariery zawodowej. Mentoring jest jednak czymś więcej niż dawaniem rad. Dobry mentor używa różnych technik, aby pomóc podopiecznemu wyznaczyć cele zawodowe, a potem

wesprzeć w ich osiągnięciu. Naszymi mentorami są doświadczeni liderzy, z dużym dorobkiem zawodowym, czujący potrzebę dzielenia się i budowania pokolenia następców. Są to osoby na wysokich stanowiskach w największych firmach w Polsce.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »

Siła mentoringu 

Joanna Socha PL

Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Co wyróżnia Program Mentoringowy Fundacji od innych tego typu programów?

Agnieszka Maciejewska: Pięć lat temu program startował z 30 parami, teraz mamy 155 par w Warszawie i 20 w Poznaniu. Z tego co wiemy, jest to największy crossbiznesowy program w Polsce. Nasz program wyróżnia dbałość o stronę merytoryczną. Każda edycja ma opiekuna merytorycznego, doświadczonego trenera. Wypracowaliśmy własną metodykę doboru par, która bardzo dobrze się sprawdza – mamy tylko pojedyncze przypadki wymagające zmiany w parach. Program ma też strukturę i jest stale monitorowany.

Mamy fazę wstępną, zakończoną podpisaniem kontraktu i ustaleniem celów, oraz fazę główną, podczas której zarówno mentorzy, jak i ich podopieczni oprócz pracy w parach mają ścieżki warsztatowe. W trakcie programu organizujemy też sesje networkingowe, które są bardzo ważne nie tylko dla uczestników programu, ale też w ogóle w biznesie.

Czy w programie mogą brać udział mężczyźni?

I.K.: Tak, i jest ich około 20% po każdej ze stron. Chcemy budować partnerstwo w biznesie, dlatego staramy się, aby panowie pracowali z nami zarówno w roli mentora, jak i osoby mentorowanej.

Czy widzicie różnice w sposobie pracy kobiet i mężczyzn biorących udział w programie?

A.M.: Nasi mentorzy to profesjonaliści i płeć nie ma znaczenia. Zbadałyśmy natomiast cele, jakie stawiają sobie kobiety i mężczyźni, będący w roli osoby mentorowanej. Myślałyśmy, że stereotypy dotyczące płci mogą mieć znaczenie. Okazało się, że nie – obie płcie wskazują podobne obszary do rozwoju. Pytanie o różnice zadałyśmy również mentorom, którzy w kolejnych edycjach mieli okazję pracować i z kobietami, i z mężczyznami. Nie widzieli żadnych zasadniczych różnic.

Co może zyskać firma dzięki temu, że wspiera rozwój kariery menedżerek?

I.K.: W dzisiejszych czasach wykorzystanie potencjału kobiet jest jedyną drogą do skutecznego zarządzania. Kobiety wnoszą wiele wartości, zmieniają sposób komunikacji, dbają o współpracę i pracę zespołową. Niestety, zmiany w zakresie zatrudniania, wynagradzania i promowania kobiet zachodzą powoli. Dlatego działania muszą być prowadzone na różnych płaszczyznach i w dialogu z mężczyznami. Zespoły działają efektywniej, jeżeli są w nich zarówno mężczyźni, jak i kobiety.

A.M.: Serdecznie zapraszamy do włączenia się w działania Fundacji Liderek Biznesu i do udziału w kolejnej edycji Programu Mentoringowego. Rekrutacja startuje w lutym przyszłego roku!

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostałe komentarze ekspertek »

Mentorki wskazują drogę do celu 

Jolanta Wyszyńska PL, Alina Pszczółkowska PL

 Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe. 

Przywództwo nie zależy od płci 

Izabela Walczewska-Schneyder PL

O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Kultura sprzyjająca różnorodności 

Barbara Wiążewska PL

O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Przyszłość jest kobietą 

Beata Staszków PL

Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Rozwój w DNA firmy 

Małgorzata Lasota PL

O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery 

Katarzyna Bołtowicz PL

O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services. 

Warto czerpać z doświadczenia innych 

Magda Taczanowska PL

O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Dobry mentor kluczem do sukcesu 

Magdalena Kaleta-Gałwa PL

O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości 

Barbara Stepnowska PL

O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Inspiracja w rodzinie 

Agnieszka Jasikowska PL

O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou – przedstawiciela TOUS w Polsce.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!