Streszczenie: Dobry mentor jest kluczowym elementem sukcesu zawodowego, pomagając zarówno w rozwoju umiejętności, jak i w budowaniu pewności siebie. Wspieranie mentee w rozwoju kariery odbywa się nie tylko poprzez udzielanie porad, ale także poprzez dostarczanie konstruktywnej krytyki, której celem jest poprawa efektywności. Mentorzy powinni być przykładem w zakresie umiejętności interpersonalnych oraz profesjonalizmu, a ich rola polega na pomaganiu mentee w osiąganiu celów zawodowych i osobistych. Dobre relacje oparte na zaufaniu umożliwiają skuteczniejszy rozwój oraz lepsze przygotowanie do wyzwań w karierze. Praktyki mentoringowe pozwalają także na otwarte podejście do wyzwań i błędów, co jest istotnym aspektem w długoterminowym rozwoju.
O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta‑Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.
Jakie trendy dostrzega pani w obszarze mentoringu w Polsce?
jest wciąż postrzegany jako nowa i kosztowna usługa na rynku, w przypadku której cena nie zawsze idzie za wartością. Jest to dziedzina, moim zdaniem, w dalszym ciągu niedoceniana. Umiejętna współpraca z mentorem może przynosić wiele korzyści. Ale kluczem do osiągnięcia realnych korzyści z mentoringu, podobnie jak w przypadku coachingu, jest współpraca z odpowiednią osobą. Nie z każdym będzie nam po drodze i nie każdy spełni nasze oczekiwania.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »
Siła mentoringu
Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.
Na rynku jest dostępnych wiele różnych usług mentoringowych. Czym powinien charakteryzować się dobry mentor?
Zadaniem mentora jest wspieranie nas w procesie zmiany – takiej, której sami oczekujemy. Dobry mentor nie powinien niczego narzucać i dawać gotowych rozwiązań. Przed wyborem mentora warto sprawdzić nie tylko jego wykształcenie i ukończone kursy, ale również dowiedzieć się, jakie ma doświadczenie. Na rynku dostępnych jest mnóstwo szkoleń, kursów, kierunków studiów, po ukończeniu których – jak głoszą hasła promocyjne – można być mentorem. Liczy się jednak nie tylko wiedza teoretyczna, ale również praktyczna.
Od 14 lat prowadzę szkolenia dla klientów indywidualnych i biznesowych. Zakres prowadzonych przeze mnie szkoleń obejmuje m.in.: sprzedaż, obsługę klienta, zarządzanie czasem, komunikację, asertywność, zarządzanie zespołem. W warsztatach i sesjach indywidualnych zawsze opieram się na własnym doświadczeniu. Dzielę się praktyczną wiedzą i tym wszystkim, czego doświadczyłam podczas kariery zawodowej, a co często nie było przyjemne. Dobrze jest uczyć się na własnych błędach, ale jeszcze lepiej, jeżeli można uczyć się na błędach popełnianych przez innych.
Poza praktyką dużą rolę odgrywa podejście mentora, jego otwartość, chęć przekazania innym swojego doświadczenia oraz pokora. Nie ma nic gorszego niż „nieomylny” i „wszystkowiedzący” mentor. Niezwykle ważne jest, aby umiał się dzielić zdobytą wiedzą i doświadczeniem, nie narzucając przy tym swoich wyborów. To, co przyniosło spektakularne efekty kilka lat temu, nie musi się sprawdzić w obecnej sytuacji gospodarczej czy otoczeniu rynkowym. Podzielenie się zdobytym doświadczeniem może być punktem wyjścia do stworzenia nowej koncepcji, którą podopieczny z sukcesem wcieli w życie.
Kolejnym ważnym elementem mentoringu jest wzmacnianie poczucia pewności siebie, jest to wspólny element mentoringu i dojrzałego, skutecznego przywództwa. Jak powiedział chiński filozof Laozi: „Dobry przywódca to ten, którego ludzie szanują. Wielki przywódca to ten, przy którym ludzie mówią: zrobiliśmy to sami”. Istotą mentoringu jest ta druga postawa.
Niestety, w Polsce często spotykam się z poglądem, że nie wszystkim warto się dzielić. Skoro tyle czasu zajęło nam dojście do tego, kim obecnie jesteśmy, to z jakiej racji mamy dawać komuś gotowe rozwiązania? Trzeba z takimi poglądami walczyć. Wzajemne wspieranie się przynosi korzyści obu stronom. W przypadku relacji mentor‑podopieczny zyskuje zarówno osoba mentorowana, jak i mentor, który niejednokrotnie zdobywa nowy pogląd w daną sprawę i wzbogaca swoje doświadczenie.
Jaką rolę pełni mentoring w rozwoju kariery?
Ogromną. Moimi klientkami bardzo często są kobiety. Pracuję z młodymi matkami, które chcą wyjść poza utarty schemat i zrobić coś dla siebie, a bardzo często borykają się z poczuciem winy, w które wpychają je bliscy, zniechęcając do podjęcia nowych form aktywności zawodowej. Jestem też mentorem kobiet w kwiecie kariery zawodowej, które boją się dużej zmiany. Inaczej do zmiany podchodzą świeżo upieczone emerytki, które zyskały czas dla siebie i chcą chwytać życie pełnymi garściami. Otwierają więc firmy, piszą książki. Cieszy mnie, że mężczyźni także poszukują mentoringu dla siebie i swoich pracowników i w tej dziedzinie często korzystają z pomocy kobiet.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostałe artykuły ekspertek »
Mentorki wskazują drogę do celu
Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe.
Przywództwo nie zależy od płci
O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.
Kultura sprzyjająca różnorodności
O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.
Efektywna współpraca
O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.
Przyszłość jest kobietą
Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.
Rozwój w DNA firmy
O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.
Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery
O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services.
Warto czerpać z doświadczenia innych
O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.
Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości
O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
Inspiracja w rodzinie
O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou – przedstawiciela TOUS w Polsce.

