Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Dobry mentor kluczem do sukcesu

1 grudnia 2018 2 min czytania
Magdalena Kaleta-Gałwa
Dobry mentor kluczem do sukcesu

Streszczenie: Dobry mentor jest kluczowym elementem sukcesu zawodowego, pomagając zarówno w rozwoju umiejętności, jak i w budowaniu pewności siebie. Wspieranie mentee w rozwoju kariery odbywa się nie tylko poprzez udzielanie porad, ale także poprzez dostarczanie konstruktywnej krytyki, której celem jest poprawa efektywności. Mentorzy powinni być przykładem w zakresie umiejętności interpersonalnych oraz profesjonalizmu, a ich rola polega na pomaganiu mentee w osiąganiu celów zawodowych i osobistych. Dobre relacje oparte na zaufaniu umożliwiają skuteczniejszy rozwój oraz lepsze przygotowanie do wyzwań w karierze. Praktyki mentoringowe pozwalają także na otwarte podejście do wyzwań i błędów, co jest istotnym aspektem w długoterminowym rozwoju.

Pokaż więcej

O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta‑Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Jakie trendy dostrzega pani w obszarze mentoringu w Polsce?

jest wciąż postrzegany jako nowa i kosztowna usługa na rynku, w przypadku której cena nie zawsze idzie za wartością. Jest to dziedzina, moim zdaniem, w dalszym ciągu niedoceniana. Umiejętna współpraca z mentorem może przynosić wiele korzyści. Ale kluczem do osiągnięcia realnych korzyści z mentoringu, podobnie jak w przypadku coachingu, jest współpraca z odpowiednią osobą. Nie z każdym będzie nam po drodze i nie każdy spełni nasze oczekiwania.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »

Siła mentoringu 

Joanna Socha PL

Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Na rynku jest dostępnych wiele różnych usług mentoringowych. Czym powinien charakteryzować się dobry mentor?

Zadaniem mentora jest wspieranie nas w procesie zmiany – takiej, której sami oczekujemy. Dobry mentor nie powinien niczego narzucać i dawać gotowych rozwiązań. Przed wyborem mentora warto sprawdzić nie tylko jego wykształcenie i ukończone kursy, ale również dowiedzieć się, jakie ma doświadczenie. Na rynku dostępnych jest mnóstwo szkoleń, kursów, kierunków studiów, po ukończeniu których – jak głoszą hasła promocyjne – można być mentorem. Liczy się jednak nie tylko wiedza teoretyczna, ale również praktyczna.

Od 14 lat prowadzę szkolenia dla klientów indywidualnych i biznesowych. Zakres prowadzonych przeze mnie szkoleń obejmuje m.in.: sprzedaż, obsługę klienta, zarządzanie czasem, komunikację, asertywność, zarządzanie zespołem. W warsztatach i sesjach indywidualnych zawsze opieram się na własnym doświadczeniu. Dzielę się praktyczną wiedzą i tym wszystkim, czego doświadczyłam podczas kariery zawodowej, a co często nie było przyjemne. Dobrze jest uczyć się na własnych błędach, ale jeszcze lepiej, jeżeli można uczyć się na błędach popełnianych przez innych.

Poza praktyką dużą rolę odgrywa podejście mentora, jego otwartość, chęć przekazania innym swojego doświadczenia oraz pokora. Nie ma nic gorszego niż „nieomylny” i „wszystkowiedzący” mentor. Niezwykle ważne jest, aby umiał się dzielić zdobytą wiedzą i doświadczeniem, nie narzucając przy tym swoich wyborów. To, co przyniosło spektakularne efekty kilka lat temu, nie musi się sprawdzić w obecnej sytuacji gospodarczej czy otoczeniu rynkowym. Podzielenie się zdobytym doświadczeniem może być punktem wyjścia do stworzenia nowej koncepcji, którą podopieczny z sukcesem wcieli w życie.

Kolejnym ważnym elementem mentoringu jest wzmacnianie poczucia pewności siebie, jest to wspólny element mentoringu i dojrzałego, skutecznego przywództwa. Jak powiedział chiński filozof Laozi: „Dobry przywódca to ten, którego ludzie szanują. Wielki przywódca to ten, przy którym ludzie mówią: zrobiliśmy to sami”. Istotą mentoringu jest ta druga postawa.

Niestety, w Polsce często spotykam się z poglądem, że nie wszystkim warto się dzielić. Skoro tyle czasu zajęło nam dojście do tego, kim obecnie jesteśmy, to z jakiej racji mamy dawać komuś gotowe rozwiązania? Trzeba z takimi poglądami walczyć. Wzajemne wspieranie się przynosi korzyści obu stronom. W przypadku relacji mentor‑podopieczny zyskuje zarówno osoba mentorowana, jak i mentor, który niejednokrotnie zdobywa nowy pogląd w daną sprawę i wzbogaca swoje doświadczenie.

Jaką rolę pełni mentoring w rozwoju kariery?

Ogromną. Moimi klientkami bardzo często są kobiety. Pracuję z młodymi matkami, które chcą wyjść poza utarty schemat i zrobić coś dla siebie, a bardzo często borykają się z poczuciem winy, w które wpychają je bliscy, zniechęcając do podjęcia nowych form aktywności zawodowej. Jestem też mentorem kobiet w kwiecie kariery zawodowej, które boją się dużej zmiany. Inaczej do zmiany podchodzą świeżo upieczone emerytki, które zyskały czas dla siebie i chcą chwytać życie pełnymi garściami. Otwierają więc firmy, piszą książki. Cieszy mnie, że mężczyźni także poszukują mentoringu dla siebie i swoich pracowników i w tej dziedzinie często korzystają z pomocy kobiet.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostałe artykuły ekspertek »

Mentorki wskazują drogę do celu 

Jolanta Wyszyńska PL, Alina Pszczółkowska PL

 Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe. 

Przywództwo nie zależy od płci 

Izabela Walczewska-Schneyder PL

O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Kultura sprzyjająca różnorodności 

Barbara Wiążewska PL

O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Efektywna współpraca 

Agnieszka Maciejewska PL, Iwona Kozera PL

O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Przyszłość jest kobietą 

Beata Staszków PL

Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Rozwój w DNA firmy 

Małgorzata Lasota PL

O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery 

Katarzyna Bołtowicz PL

O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services. 

Warto czerpać z doświadczenia innych 

Magda Taczanowska PL

O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości 

Barbara Stepnowska PL

O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Inspiracja w rodzinie 

Agnieszka Jasikowska PL

O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou – przedstawiciela TOUS w Polsce.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!