Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje i szkolenia
Polska flaga

Daniel Bienias: bycie liderem nie polega na ukończeniu kilku programów treningowych

1 marca 2017 5 min czytania
Daniel Bienias
Daniel Bienias: bycie liderem nie polega na ukończeniu kilku programów treningowych

Streszczenie: Wzrost roli lidera w organizacji nie polega jedynie na ukończeniu kilku programów szkoleniowych. Liderem nie zostaje się przez odbycie kursów, lecz poprzez rozwój cech, które zdobywa się w trakcie kariery zawodowej. Prawdziwe przywództwo nie odnosi się jedynie do zarządzania zadaniami, lecz do umiejętności słuchania, zrozumienia i skutecznej komunikacji z innymi. Często osoby na stanowiskach kierowniczych, mimo wysokich umiejętności technicznych, nie potrafią efektywnie pełnić roli lidera, gdyż są zaabsorbowane swoimi zadaniami, co ogranicza ich zdolność do pełnienia roli mentora i inspiratora. Ważne jest, aby liderzy budowali relacje oparte na zaufaniu, komunikowali się w sposób otwarty i nie unikali trudnych rozmów. Zdarza się, że menedżerowie popełniają błędy w kontaktach z pracownikami, takie jak brak odpowiedniego przygotowania do rozmowy czy przekazywanie informacji w sposób, który może wpłynąć negatywnie na zespół. Tego rodzaju nieodpowiedzialne zachowania mogą zniweczyć autorytet lidera.

Pokaż więcej

Często zdarza się, że szybko rosnące organizacje powierzają pracownikowi odpowiedzialne zadania, do których być może nie jest jeszcze przygotowany. Decydując się na taki krok, pracodawcy powinni jednak zadbać, aby proces wdrażania w bardziej wymagającą rolę odbywał się w sposób kontrolowany.

Adam Matywiecki, który sprawdził się już w różnych obszarach organizacji, jak najbardziej zasługuje na to, aby móc wykazać się w roli lidera. Mimo to uważam, że nie jest jeszcze gotowy do objęcia nowej roli w firmie. W obecnej sytuacji ma zdecydowanie zbyt dużo na głowie, by stać się skutecznym przywódcą. Angażuje się w zbyt wiele zadań i żadnemu z nich nie poświęca wystarczającej uwagi. Wielozadaniowość sprawdza się tylko pod warunkiem, że potrafimy właściwie delegować zadania na podwładnych i obdarzać ich zaufaniem.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Jak obudzić w sobie przywódcę? 

Paweł Motyl PL, Mateusz Żurawik

Dynamicznie rosnąca firma budowlana planuje wejście na nowe rynki. Odpowiedzialnym za ekspansję może zostać ceniony menedżer. Aby wykorzystać stojącą przed nim szansę, musi udowodnić, że jest prawdziwym liderem.

Adam nie jest na pewno w beznadziejnym położeniu. Nie ulega wątpliwości jednak, że czeka go jeszcze długa droga, zanim stanie się prawdziwym liderem. Chociaż jego firma obiecuje mu szereg szkoleń, to obawiam się, że mogą one nie wystarczyć. Bycie liderem nie polega na ukończeniu kilku programów treningowych. To raczej zestaw cech, które albo się już ma, albo zdobywa w trakcie kariery. Przywództwa nie należy też mylić z zarządzaniem bieżącymi zadaniami. Prawdziwy lider słucha innych ludzi, a Adam ma z tym wyraźny problem. Jest raczej zatopiony we własnych myślach, a zarządzanie dawnymi kolegami wywołuje w nim silny stres. Rozmowę z podwładnymi rozpoczyna bez jakiegokolwiek wstępu, zaczepiając ich w stołówce podczas obiadu. To absolutnie niedopuszczalne. Znacznie lepiej jest zapowiedzieć pracownikowi z wyprzedzeniem, że będziemy chcieli z nim porozmawiać, aby nie czuł się zaskoczony. Nie wolno też w obecności innych pracowników przekazywać informacji przeznaczonych tylko dla konkretnej osoby. Jest to niewybaczalny błąd, który psuje relacje pomiędzy pracownikami i ich przełożonym.

Tymczasem Adam wychodzi z założenia, że aby uzyskać coś od swojego zespołu, musi go popędzać, nie okazując mu przy tym żadnej empatii. Nie umie postawić się w położeniu podwładnych i nie traktuje ich jako partnerów.

Dlatego warto, aby Adam rozpoczął pracę nad rozwojem kompetencji przywódczych od uzyskania od innych osób w organizacji możliwie pełnej informacji zwrotnej na swój temat. Często boimy się takich rozmów, ale mogą one odgrywać ważną rolę w dostrzeganiu ewentualnych uchybień wymagających poprawy. Adam pracuje dla skandynawskiej firmy, w której najprawdopodobniej panuje kultura dużej otwartości, więc uzyskanie informacji od kolegów czy podwładnych mogłoby przynieść znakomite rezultaty. Na pewno należy koniecznie popracować nad umiejętnością rozmowy z innymi. Pomóc w tym mogą odpowiednie szkolenia poświęcone przywództwu lub lektura publikacji z pogranicza biznesu, psychologii i socjologii.

Nieocenione efekty może przynieść też mentoring. Przełożony Adama jest zupełnie inny niż nasz bohater – zawsze potrafi znaleźć na wszystko czas, pochwalić pracowników i sprawia wrażenie bardzo spokojnego i opanowanego człowieka. Adam powinien się uczyć właśnie od niego i starać wypracować w sobie podobne cechy, gdyż pozwalają one uwierzyć innym, że wszyscy pracownicy firmy dążą do realizacji wspólnego celu. Jest to szczególnie ważne w organizacjach takich jak CBRE, które mają kilka różnych pionów biznesowych.

W CBRE mamy oczywiście system specjalistycznych szkoleń wspierających budowę kariery pracowników. Niemniej jednak myślenia w kategoriach przywódczych nie da się nauczyć wyłącznie podczas szkoleń czy lektury książek. Każdy musi odkryć tę zdolność w sobie, a firma powinna wspierać pracownika w dążeniu do rozwinięcia określonych kompetencji. W naszej organizacji przykładem może być organ składający się z pracowników o wysokim potencjale, którzy nie zajmują jeszcze bardzo eksponowanego miejsca w hierarchii firmowej. Organ taki pełni funkcje doradcze wobec zarządu.

Adamowi przydałaby się szczera rozmowa na temat szans oraz zagrożeń związanych z proponowanym awansem. Oferta, którą otrzymał, jest tak kusząca, że łatwo zapomnieć o jej potencjalnych minusach. Gdybym miał doradzić Adamowi konkretne zachowanie, proponowałbym, aby na początku zastanowił się, czy jest gotowy na zupełną zmianę perspektywy. Obecnie zajmuje się określonym wycinkiem biznesu, a jako lider musiałby przestawić się na myślenie o firmie jako o całości.

Przeczytaj pozostałe komentarze: »

Arkadiusz Rudzki: nie z każdego fachowca można zrobić skutecznego menedżera 

Arkadiusz Rudzki PL

Aby uniknąć niepowodzenia, należy jasno określić obszary, w jakich menedżer będzie potrzebował pomocy.

Jarosław Wajer: wraz z szczeblami hierarchii wzrasta odpowiedzialność 

Jarosław Wajer PL

Jest to klasyczne wyzwanie, z jakim mierzą się przywódcy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!