Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Kompetencje przywódcze
Magazyn (Nr 14, kwiecień - maj 2022)
Polska flaga

Czy da się okiełznać trudne emocje w pracy?

1 kwietnia 2022 16 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Czy da się okiełznać trudne emocje w pracy?

Streszczenie: Trudne emocje w pracy mogą być wyzwaniem zarówno dla pracowników, jak i dla liderów. Ważne jest, by rozpoznać, kiedy emocje zaczynają wpływać na wydajność, a także jakie mechanizmy pozwalają je kontrolować. Kluczowe w tym procesie jest zrozumienie, jak różne sytuacje mogą wywoływać stres, frustrację lub niepokój, oraz jak odpowiednio reagować na takie emocje, by nie zakłócały one pracy zespołu. Warto przyjrzeć się różnym technikom radzenia sobie z trudnymi emocjami, takim jak mindfulness, oraz dbać o kulturę organizacyjną, która sprzyja otwartemu podejściu do emocji. Kultura wsparcia i umiejętność zarządzania stresem w organizacji mogą znacząco poprawić atmosferę i efektywność pracy.

Pokaż więcej

Lawina emocji, jaką wojna w Ukrainie wywołała wśród pracowników i menedżerów, ruszyła z całym impetem. O tym, jak liderzy powinni się zająć emocjami własnymi i w zespole, opowiada Małgorzata Czernecka, psycholożka, doradczyni strategiczna ds. wellbeing, założycielka Human Power. Rozmawia Joanna Koprowska.

Z badania SW Research opublikowanego w marcu tego roku wynika, że aż 86% Polaków poczuło lęk, niepokój i strach w związku z wojną w Ukrainie. Emocje te towarzyszyły nam nie tylko po pracy, ale i w pracy. Jak ocenia pani kondycję psychiczną polskich pracowników?

Międzynarodowe badania pokazują ciekawą tendencję, że generalnie w okresie pandemii COVID‑19 wzrosła nasza odporność psychiczna. Powinniśmy zatem być dość dobrze przygotowani na to, co teraz dzieje się w Ukrainie. Ze względu na bliskość naszego kraju z granicą ukraińską sytuacja wygląda inaczej. To sąsiedztwo sprawia, że konflikt wojenny dotyka nas bardziej niż mieszkańców Wielkiej Brytanii, Francji czy Stanów Zjednoczonych.

Psycholodzy zauważyli, że to, co działo się w pandemii, było raptem preludium tego, co przeżywaliśmy, gdy wybuchła wojna w Ukrainie. Intensywność emocji, które odczuwamy, jest dzisiaj o wiele większa w porównaniu z tymi z czasu kryzysu zdrowotnego. Warto też zaznaczyć, że borykalibyśmy się z zupełnie inną sytuacją, gdyby konfliktu w Ukrainie nie poprzedziła pandemia.

Małgorzata Czernecka
Psycholożka, doradczyni strategiczna ds. wellbeing, założycielka Human Power

Czy może pani wyjaśnić tę kwestię?

Ostatnie dwa lata były czasem wyczerpującym fizycznie, emocjonalnie, mentalnie. Musieliśmy zmienić nasze codzienne nawyki. Włożyliśmy duży wysiłek w zmianę stylu pracy ze stacjonarnej na zdalną, ale też w to, by wypracować nowe zasady wspólnej egzystencji z bliskimi w jednym domu czy mieszkaniu. Stawianie czoła tym problemom było ekstremalnie dużym wysiłkiem.

W 2021 roku wiele firm oddzieliło grubą kreską to, co się działo w pierwszym roku pandemii, ogłaszając nowy początek, a wraz z nim stawiając nowe, wyśrubowane cele. Już wtedy wiedzieliśmy, że nie jesteśmy w zbyt dobrej kondycji, nie jeździliśmy na wakacje, nie wypoczywaliśmy efektywnie, doświadczaliśmy obostrzeń. W efekcie 2022 rok przywitaliśmy zmęczeni do granic możliwości. Nim udało się nam złapać oddech po pandemii, zaczęła się wojna. Tymczasem, żeby sprostać tak silnym emocjom, które się z nią wiążą, potrzebujemy zasobów. Jeżeli ich nie mamy, pojawiają się szybkie zmęczenie fizyczne, wyczerpanie, górę biorą silne, skrajne emocje, zdarzają się nam huśtawki nastroju lub kłopoty ze snem, niechęć do kontaktów z innymi, objawy psychosomatyczne i wiele innych.

Zostało 87% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!