Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Akcja, która pozwala rozwinąć skrzydła

23 października 2018 7 min czytania
Paulina Iwaszko
Akcja, która pozwala rozwinąć skrzydła

Jak połączyć rozwój zawodowy kobiet z krzewieniem solidarności płciowej? Tego zadania podjęła się firma Nesperta, realizując pierwszą ogólnopolską kampanię społeczną All In My Hands skierowaną do przyszłych manicurzystek.

Partnerem materiału jest Nesperta.

to poważny problem rynku pracy. Według danych Eurostatu za rok 2017, zawartych w raporcie na temat równości kobiet i mężczyzn w Unii Europejskiej, wskaźnik dotyczący aktywności zawodowej Polek jest jednym z najniższych w UE. Przekłada się to między innymi na problemy z wyjściem z długotrwałego bezrobocia oraz na trudniejszą sytuację finansową nie tylko samych kobiet, ale również ich rodzin. Nesperta, właściciel marki Semilac, od początku istnienia swoje działania kieruje właśnie do kobiet. Z myślą o nich podejmuje działania zmierzające do uwalniania kobiecego potencjału, dodawania im pewności siebie i odwagi w podejmowaniu decyzji oraz realizowaniu planów zawodowych i osobistych. Naturalną kontynuacją takich przedsięwzięć było zaangażowanie firmy w inicjatywy odpowiedzialne społecznie. Zanim jednak Nesperta zaczęła zachęcać kobiety do niezależności zawodowej, zleciła badania dotyczące autopercepcji kobiet i ich sytuacji na rynku pracy. W ankiecie wzięło udział 800 respondentek mających różny poziom wykształcenia, pozycję zawodową i wywodzących się z różnych środowisk. Wyniki badań przeprowadzonych na reprezentatywnej grupie pozwoliły na wyciągnięcie kilku kluczowych wniosków, określających najważniejsze problemy i wyzwania Polek w pracy.

Jednym z ważnych problemów społecznych jest wzmożona rywalizacja między kobietami w środowisku pracy, na którą wskazała większość badanych. Jest to zaskakujące, zwłaszcza że w dyskusji publicznej nadal często słyszymy o kobiecej solidarności. Dodatkowo wiele opinii jakościowych przedstawionych w badaniu świadczy o silnie zakorzenionych w naszym społeczeństwie stereotypach płciowych. Widoczne jest to szczególnie w odpowiedziach dotyczących preferowanych współpracowników lub przełożonych – część kobiet woli w tej roli mężczyzn. Okazuje się, że kobiety pomimo przeświadczenia o swoich wysokich kompetencjach obawiają się ryzyka związanego z założeniem własnej działalności. Wnioski z badań zostały opublikowane w raportach Kobiety współPRACUJĄCE i Polki w pracy; stały się też punktem wyjścia do stworzenia kampanii All In My Hands.

Brak ochoty do założenia własnej firmy wynika zarówno z powodów racjonalnych – brak pomysłu na biznes (39,6%) czy brak środków finansowych (37,5%) – jak i emocjonalnych, takich jak strach przed niepowodzeniem (wskazany przez 38,2% badanych), stres, duże nakłady pracy, ryzyko związane z prowadzeniem własnej firmy. Wyniki z badań przeprowadzonych przez Nespertę pozwoliły zidentyfikować główne bariery, jakie stoją kobietom na drodze do zakładania działalności gospodarczej. Wyposażona w taką wiedzę firma mogła zaprojektować skuteczne działania mające na celu podniesienie kompetencji kobiet, a także dodanie im większej pewności siebie.

Zarządzanie zespołami bez tajemnic »

Dbając o siebie, wspierasz inne kobiety

Odpowiadając na potrzeby społeczne wykazane w raportach, firma wprowadziła na rynek limitowaną serię lakierów hybrydowych, których nabywcami w ogromnej mierze są osoby prowadzące salony kosmetyczne. Jednak głównymi beneficjentkami inicjatywy All In My Hands były przyszłe stylistki paznokci, ponieważ z tą grupą Nesperta jest najbardziej związana. Kolekcja trzech lakierów hybrydowych wyróżniała się oryginalnym opakowaniem – na buteleczkach umieszczono skrzydła, które wizualizowały ideę uskrzydlania kobiet. Część dochodów ze sprzedaży została przeznaczona na organizację warsztatów biznesowych, w trakcie których studentki z uczelni kosmetologicznych poznawały tajniki zawodu i zagadnienia z zakresu przedsiębiorczości. Pierwszego dnia uczestniczki warsztatów pod okiem specjalistów z Akademii Semilac samodzielnie wykonały stylizację paznokci.

Z myślą o kobietach Nesperta podejmuje działania zmierzające do uwalniania kobiecego potencjału.

Nesperta, dzięki swojemu doświadczeniu biznesowemu i stałej współpracy z branżą beauty, zdaje sobie sprawę, że przyszłe adeptki zawodu w toku nauczania akademickiego często nie mają możliwości uczestniczenia w zajęciach praktycznych ze stylizacji paznokci – stąd pomysł bezpłatnych warsztatów, zarówno ze stylizacji paznokci, jak i z przedsiębiorczości. Drugiego dnia szkoleniowego studentki brały udział w warsztatach biznesowych, w trakcie których dowiadywały się m.in.: w jaki sposób założyć i prowadzić własną działalność, jak efektywnie pozyskać klientów i promować własną firmę. Warsztaty odbyły się na pięciu uczelniach kosmetologicznych w całej Polsce – w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Białymstoku i Poznaniu. Cieszyły się one ogromną popularnością zarówno wśród kadr, jak i studentek – w sumie zostało przeszkolonych około 150 przyszłych stylistek paznokci. Warsztaty były prowadzone przy współpracy z trenerami z Poznańskiego Parku Naukowo‑Technologicznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, którzy przygotowali autorski program obejmujący najważniejsze zagadnienia związane z branżą kosmetyczną.

W ramach akcji All In My Hands został także przeprowadzony konkurs grantowy. Każda uczestniczka warsztatów mogła walczyć o nagrodę w wysokości: 5, 3 i 2 tysięcy złotych, która w założeniu miała jej pomóc w rozpoczęciu i rozwinięciu własnej działalności lub pozwolić na dalsze podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Zadaniem konkursowym było przygotowanie biznesplanu dla własnej firmy z branży kosmetycznej. Biznesplan miał uwzględniać takie elementy, jak: istota działalności, charakterystyka klienta, segmentacja rynku, budowanie relacji, strumienie przychodów oraz struktura kosztów i zysków. Biznesplany były poddane ocenie ekspertów‑praktyków. Autorki najbardziej innowacyjnych pomysłów otrzymały pieniądze na rozwój własnego biznesu.

Efekty widać jak na dłoni

Warsztaty w dużym stopniu przyczyniły się do podniesienia poziomu pewności siebie uczestniczek oraz nabycia przez nie umiejętności pozwalających samodzielnie założyć i prowadzić działalność gospodarczą. Limitowana seria All In My Hands została przyjęta przez rynek z ogromnym entuzjazmem – wprowadzone przez firmę produkty charytatywne sprzedały się o 20% lepiej niż standardowe linie. To znacznie przekroczyło oczekiwania firmy. W trakcie trwania programu zwiększono produkcję limitowanych lakierów. Świadczy to o sporej chęci kobiet do udzielania sobie wsparcia.

Kampania miała na celu wzmocnienie pozycji Nesperty jako modelowego przedsiębiorstwa z branży kosmetycznej, które podczas badań socjologicznych znajduje społeczny problem, a następnie wpisuje działania niezbędne do jego rozwiązania we własną strategię. Nesperta w kampanii All In My Hands wspiera rozwój zawodowy Polek oraz angażuje się w rozwiązywanie problemów branży. Realizując kampanię, firma chciała zmienić podejście przyszłych stylistek paznokci do zakładania i prowadzenia własnej działalności oraz udowodnić, że sukces jest w zasięgu ich ręki. Zmiany na poziomie świadomości społecznej wymagają dużo czasu i środków. Sądząc po reakcjach młodych uczestniczek warsztatów All In My Hands, kampania osiągnęła cel.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy pewność siebie jest zależna od płci? »

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!