Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Komunikacja
Magazyn (Nr 3, czerwiec - lipiec 2020)
Polska flaga

Uwolnij rezerwy dzięki zarządzaniu energią

1 czerwca 2020 5 min czytania
Zdjęcie Małgorzata Czernecka - Psycholog, ekspert ds. zarządzania energią i odpornością psychiczną, prezes zarządu Human Power
Małgorzata Czernecka
Uwolnij rezerwy dzięki zarządzaniu energią

Streszczenie: Wykorzystując efektywne zarządzanie energią pracowników, firmy mogą uwolnić ukryte rezerwy wydajności. Kluczowe jest zrozumienie indywidualnych rytmów biologicznych oraz dostosowanie zadań do naturalnych predyspozycji pracowników. Wprowadzenie przerw regeneracyjnych i promowanie zdrowego stylu życia wpływa na zwiększenie efektywności i zaangażowania zespołu.

Pokaż więcej

Siła woli nie bierze się znikąd. Duży wpływ na nią ma zarządzanie własną energią, które obejmuje zarówno aspekty fizyczne, emocjonalne, mentalne, jak i duchowe.

Rzadko przyglądamy się temu, jakie mechanizmy stoją za konsekwentnym dążeniem do realizacji celów. Badania potwierdzają, że do osiągania ponadprzeciętnych efektów potrzeba ogromnej siły woli, za którą podąża pełne zaangażowanie. Manifestuje się ono w mentalnym i emocjonalnym przekonaniu, że to, co chcemy osiągnąć, jest możliwe do realizacji i warte wysiłku z naszej strony. Taka postawa nie bierze się znikąd. Duży wpływ na nią ma zarządzanie własną energią, które obejmuje zarówno aspekty fizyczne, emocjonalne, mentalne, jak i duchowe.

Paradoksalnie ważność poszczególnych elementów układa się tu odwrotnie do powszechnej logiki „biologia przed psychologią”. To nie dbałość o sen, odpoczynek, właściwe odżywianie czy ruch uwalniają nasz maksymalny potencjał. Aspekt fizyczny jest ważny, ale w przypadku długofalowych działań to nie on ma kluczowe znaczenie na drodze do sukcesu. Nie ma go również nasze nastawienie na drodze do osiągania celu (mindset).

Aby uruchomić maksymalne możliwości, potrzebujemy: świadomości sensu i celu, poczucia misji, a także jasnego i spójnego z naszym systemu wartości zamiaru. W teorii zarządzania własną energią te wszystkie elementy wpisują się w poziom energii duchowej. Stanowi ona potężne źródło energii – i to nie tylko w obliczu nieoczekiwanych wyzwań i kryzysów, lecz także konieczności długofalowego utrzymywania wysokiej motywacji, wytrzymałości, determinacji, konsekwencji i siły do działania.

Menedżerowie poświęcają się dla pracy, gdy realizują zadania zgodne z ich wewnętrznym systemem wartości czy misją życiową. Potwierdzają to badania zrealizowane przez Human Power. W 2018 roku sprawdziliśmy, jaki styl pracy dominuje w polskich firmach oraz jakie czynniki mają wpływ na skuteczność i efektywność nie tylko jednostek, ale i całych organizacji. W raporcie „Energy Master. Jak pracownicy i liderzy zarządzają swoją energią w pracy?” wyróżniliśmy m.in. trzy typy menedżerów: „liderów na pełnej petardzie” (21,5%), „liderów na oparach” (24,8%), „liderów bez szału” (53,7%).

Najmniej liczną grupą byli liderzy najbardziej pożądani w organizacjach, a więc tacy, którzy w pracy odczuwają najwięcej radości, wykazują się entuzjazmem i wykonują zadania dające im satysfakcję i poczucie spełnienia. Osoby z taką postawą charakteryzowały się największą efektywnością na tle przedstawicieli pozostałych kategorii. Szukając źródeł ich produktywności, przekonaliśmy się, że wynikała ona z przekonania, że ich potencjał i umiejętności są wykorzystywane w pracy. Niemal wszyscy (87,2%) deklarowali, że przychodzą do firmy nie tyle z pobudek materialnych, co z poczucia sensu ich pracy i możliwości rozwoju.

Wśród „liderów na oparach” większość nie odczuwa radości w pracy, zaczyna dzień z pesymistycznym nastawieniem i jest zniechęcona do wykonywania swoich obowiązków. Najpewniej wynika to z deklarowanego w tej grupie poczucia, że w pracy traci się dużo czasu i energii na rzeczy zupełnie nieistotne (74,6%). Paradoksalnie, mimo że ci menedżerowie poświęcają wiele dla sfery zawodowej (m.in. pracując po godzinach, nie robiąc przerw, zarywając noce), mają najniższy poziom efektywności.

Najliczniej reprezentowaną grupą w polskich firmach są menedżerowie starający się utrzymać balans między życiem zawodowym i prywatnym, określani przez nas „liderami bez szału”. Praca stanowi dla nich źródło zarówno emocji pozytywnych, jak i negatywnych. Na co dzień stosują metody zwiększające poziom energii, ale często też sabotują swoją efektywność, wpadając w sidła nawyków obniżających energię. W rezultacie osiągają przeciętną produktywność.

Z naszych badań wynika, że znalezienie głębszej motywacji wymaga dużej świadomości siebie, swoich wartości oraz kompetencji. Tworząc przestrzeń na działania przynoszącą najwięcej satysfakcji, dbamy o przyjemne emocje, które uwalniają energię mentalną i fizyczną, przekładającą się na naszą moc sprawczą. Zazwyczaj w świecie biznesu kwestie związane z emocjami, duchowością czy misją wypierane są przez intelekt, wiedzę i doświadczenie. W sytuacjach kryzysowych wychodzą jednak na pierwszy plan, stając się czynnikiem kluczowym w uruchamianiu dodatkowych pokładów determinacji, siły i energii. To wtedy odnajdujemy w sobie nowe źródła energii i budzimy do życia ukryty potencjał, z którego czerpie zarówno sam lider, jego zespół, jak i jego organizacja.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak angażować siebie i innych w realizację celów do samego końca »

Od motywacji do siły woli 

Sumantra Ghoshal , prof. Heike Bruch

Dlaczego zmotywowani menedżerowie często nie doprowadzają projektów do końca? Ponieważ wytrwałe podejmowanie działań zawodowych wymaga nie tylko motywacji, ale także aktywnego wykorzystania siły woli. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!