Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje i szkolenia

Elastyczność pracy zamiast wzrostu płacy

1 listopada 2019 8 min czytania
Kamil Wojewoda
Elastyczność pracy zamiast wzrostu płacy

Pracodawcy odczuwają coraz większą presję płacową ze strony pracowników. Sytuacji nie ułatwiają podwyżki płacy minimalnej, rekordowo niski wskaźnik bezrobocia i konieczność konkurowania o kompetentnych pracowników. Czy istnieje inny sposób na uniknięcie odpływu pracowników niż dawanie im podwyżek?

Partenerem materiału jest Calamari.

Zgodnie z zapowiedziami rządu od 1 stycznia 2020 roku płaca minimalna przy umowie o pracę wzrośnie z 2225 zł do 2600 zł brutto. Do końca 2021 roku ma ona wynieść 3000 złotych, a do końca 2023 roku – 4000 złotych brutto, co oznacza podwyżki o około 16% rok do roku. Z obwieszczenia prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 sierpnia wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 roku wyniosło 4839,24 złotego brutto, a średnie miesięczne wynagrodzenie w lipcu wynosiło 5182,43 złotego brutto. W tzw. zestawieniu rok do roku odnotowano 7,4‑procentowy wzrost średniego wynagrodzenia miesięcznego, podobne wyniki dają zestawienia kwartalne i miesięczne.

Rosnącej presji płacowej sprzyja wiele czynników, w tym m.in. niedobór kadr przy rosnącej gospodarce, malejące bezrobocie, szeroki dostęp do świadczeń socjalnych, niż demograficzny. Nie bez znaczenia dla rodzimych pracodawców okazało się otwarcie niemieckiego rynku pracy na pracowników spoza UE, w tym Ukraińców, którzy dotychczas zasilali szeregi polskich firm.

Utrzymanie konkurencyjności na rynku pracy staje się kluczowym wyzwaniem dla przedsiębiorstw. Z drugiej strony spełnienie oczekiwań finansowych wszystkich pracowników może zaważyć na rentowności przedsiębiorstwa. Czy firmy, których nie stać na podwyżki, są skazane na utratę rąk do pracy? Aby podołać wyzwaniom związanym z przyciąganiem i utrzymywaniem pracowników, pracodawcy powinni wnikliwiej przyglądać się swoim ofertom pracy. Poza aspektami finansowymi uwagę kandydatów przyciągają: wyróżniająca się kultura organizacyjna, misja przyświecająca firmie, możliwości rozwoju i transparentne ścieżki kariery, a także rozbudowane, bogate programy różnorodnych – często nieoczywistych – benefitów.

Wyróżnij się albo zgiń

Wiele świadczeń dodatkowych przestało wyróżniać pracodawców, a stało się dziś świadczeniami podstawowymi, ponieważ są standardem, którego oczekują kandydaci do pracy. Z badania Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2018 roku zrealizowanego przez Sedlak & Sedlak wynika, że aż 92% pracowników otrzymuje świadczenia dodatkowe. Najczęściej są to: karnety na siłownie, telefon służbowy do użytku prywatnego, ubezpieczenie na życie, podstawowy pakiet opieki medycznej. Firmy chcące przyciągać najlepszych kandydatów powinny kreować swój program benefitów tak, by wyróżnić się na tle konkurencji. Mogą zaoferować m.in. darmowe wizyty lekarskie (na przykład stomatologa, lekarza internisty, masażysty) w miejscu pracy, darmowy transport do miejsca pracy, ubezpieczenia prywatne (także dla rodziny), pozwolić na przyprowadzanie swojego zwierzęcia do biura. W przypadku zatrudniania osób z innych krajów firmy mogą wesprzeć je pomocą prawną, która ułatwi im sprowadzenie rodziny do Polski, oraz zapewnić komfortowe lokum.

Przy wyborze programu benefitów warto zwrócić uwagę na rzeczywiste potrzeby zatrudnianych osób. Ciekawych wskazówek dostarcza „Raport płacowy 2019” opracowany przez firmę Hayes, który uwzględnia zarówno perspektywę pracodawców, jak i pracowników. Wynika z niego, że dla zatrudnionych ważnymi świadczeniami pozapłacowymi są: rozszerzony pakiet opieki medycznej (44%), praca elastyczna (38%), służbowy samochód (34%). Choć już 70% firm deklaruje, że pozwala na pracę zdalną, to jak wynika z badania – oferowane rozwiązania są niedopasowane do potrzeb pracowników. Mimo że elastyczne godziny pracy są drugim najważniejszym benefitem pozapłacowym, to poziom satysfakcji ze sposobu wdrożenia tego rozwiązania jest nadal bardzo niski. Najczęściej praca elastyczna oznacza możliwość rozpoczynania dnia pracy w określonym przedziale czasowym, na przykład w godzinach 9–11. Inne firmy dopuszczają pracę zdalną, tzw. home office, przez określoną liczbę dni w miesiącu albo do wykorzystania przy realizacji konkretnego projektu. Już niemal co drugi pracownik korzysta z możliwości pracy elastycznej, najczęściej decydując się na tzw. home office lub elastyczne godziny (zobacz ramkę Praca elastyczna – oczami pracodawców i pracowników).

Praca poza biurem staje się standardem w branży technologicznej, reklamowej czy marketingowej, ale też coraz chętniej taką możliwość doceniają przedstawiciele innych profesji. Takie rozwiązanie pomaga pracownikom łączyć obowiązki zawodowe z opieką nad dziećmi czy starszymi rodzicami, załatwianiem spraw w urzędzie, podróżowaniem. Wyzwaniem staje się jednak zarządzanie osobami, które chętnie korzystają z elastycznych form pracy, i weryfikowanie ich efektywności oraz tego, ile czasu rzeczywiście poświęcają na obowiązki, a ile na wyjścia prywatne czy przerwy.

Preaca elastyczna – oczami pracodawców i pracowników

Źródło: Raport płacowy 2019, Hays

Firmowy model pracy zdalnej

Zaoferowanie ludziom pracy zdalnej w formie benefitu to dopiero początek, ponieważ dział HR powinien się przygotować na monitorowanie, w jaki sposób korzystają z tego bonusu. Dobrym punktem wyjścia jest wypracowanie modelu pracy zdalnej oraz wybór odpowiedniego systemu do zarządzania pracownikami wykonującymi swoje obowiązki poza biurem. Pracodawcy chcący dać większą swobodę ludziom potrzebują platformy, która pozwoli monitorować realizację zadań, prowadzić komunikację firmową, opracowywać zasady współpracy, stawiać cele i motywować rozproszonych pracowników. Na przykład firma technologiczna Survicate od zawsze korzysta z dobrodziejstw pracy zdalnej. Jak przyznaje jej prezes Kamil Rejent, to wynik zaufania, interesu firmy i zapotrzebowania ze strony samych pracowników: „Dzięki pozwoleniu im na pracę zdalną możemy wynajmować mniejsze biuro, liczyć na większą efektywność, a także zatrudniać osoby z różnych miast, a nie tylko z Warszawy”. Choć praca zdalna zyskuje na popularności, jego zdaniem minie jeszcze sporo czasu, nim stanie się standardem. W Survicate już tak jest, a pracownicy mają do niej nielimitowany dostęp, o ile zgłoszą to w Calamari, tj. systemie do zarządzania nieobecnościami oraz rejestracji czasu pracy, który umożliwia także weryfikację miejsca pobytu. „Calamari wykorzystujemy przede wszystkim do śledzenia urlopów. Mamy też typ nieobecności (praca zdalna), który pozwala zadbać o transparentność i ułatwia komunikację. Dzięki integracji z Google Calendar każdy w firmie wie, kogo nie będzie w biurze w danym dniu” – podsumowuje Rejent. Pytany o nadużycia ze strony pracowników, przyznaje, że sporadycznie takie się pojawiały, a najlepszym sposobem na ich uniknięcie jest dobór właściwych ludzi do zespołu.

Wdrożenie nowoczesnych narzędzi ułatwia firmom wprowadzenie elastycznego czasu pracy. Zdaniem Iwony Bliskiej, kierownika działu kadr i administracji w agencji interaktywnej Digital Virgo: „Firmy prześcigają się w oferowaniu różnorodnych dodatków, które pozwolą na utrzymanie pracownikom równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Dlatego jednym z najbardziej pożądanych benefitów pozapłacowych jest właśnie elastyczny czas pracy. Daje on większą swobodę pracownikowi, który może dostosować godziny pracy do swojego sposobu życia”. W tej firmie Calamari usprawnia ewidencjonowanie czasu pracy. Pracownik przy wejściu i wyjściu z biura sygnalizuje swoją obecność poprzez odbicie kodem QR lub aplikacją mobilną. „Dzięki temu dział HR i przełożony widzą, w jakich godzinach dana osoba przebywała w firmie i czy zachowała zasady ruchomego czasu pracy” – podsumowuje Bliska i przyznaje, że obecnie już większość kandydatów zwraca uwagę na możliwość elastycznego czasu pracy.

Gdy kolejne branże ulegają cyfrowej transformacji, budowanie i umacnianie przewagi przez firmy staje się koniecznością. Na tej drodze istotną kwestią jest dobranie cyfrowych narzędzi umożliwiających komunikację oraz współpracę online, a także monitorowanie pracowników. Aby utrzymać atrakcyjną ofertę pracy dla kandydatów i pracowników, osoby zarządzające powinny już dziś zastanowić się nie tylko nad tym, jak automatyzować powtarzalne zadania zajmujące zbyt wiele czasu, lecz także jak efektywnie wykorzystać elastyczny czas pracy oraz ułatwiać pracownikom pracę zdalną. Oba te benefity mają więcej plusów, niż by się wydawało, a dodatkowo sprzyjają nabywaniu przez pracowników kompetencji cyfrowych, tak niezbędnych we współczesnym biznesie.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

HR rekrutuje i edukuje 

Joanna Koprowska PL

Rośnie strategiczna rola HR, ponieważ coraz większą barierą dla rozwoju polskich firm staje się dostępność kadr i edukacja pracowników. A HR potrafi ich przyciągać z rynku lub… znaleźć w firmie.

HR wspiera transformację firmy 

Anna Podlewska PL

W ostatnich latach rozwój Crédit Agricole znacznie przyspieszył. Firma przekształciła się z banku detalicznego w bank uniwersalny z ofertą produktową dla wszystkich linii biznesowych.

Kompetencje językowe pracowników motorem wzrostu firmy 

Piotr Gutfrański PL

Firmy chętnie finansują pracownikom szkolenia z języka angielskiego, ponieważ przynoszą one korzyści obu stronom. Jednocześnie badania trendów HR dowodzą, że tradycyjne formy nauki się nie sprawdzają.

Jak sztuczna inteligencja zmieni proces rekrutacji 

Cezary Maciołek PL

Firmy rekrutacyjne mają wysoko postawioną poprzeczkę. Muszą rozwijać się i wdrażać inteligentne rozwiązania i jednocześnie zaspokajać potrzeby pracodawców oraz pracowników.

Od czego zależy sukces programu benefitów 

Agata Żmudzińska PL

Z roku na rok rośnie zainteresowanie benefitami ze strony pracowników. Firmy odpowiadają na ich oczekiwania, przeznaczając na bonusy coraz więcej pieniędzy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!