TikTok to najszybciej rosnąca platforma rozrywkowa służąca do dzielenia się krótkimi materiałami wideo, a także najczęściej pobierana aplikacja na świecie w 2020 roku. TikTok ma niebywale duży potencjał biznesowy i dziś wszystkie marki zabiegają o to, by się na nim znaleźć. Jak to się stało, że aplikacja z filmikami o tańcu i kotkach stała się potężnym narzędziem marketingu, zmieniającym powoli rynek e‑commerce?
„TikTok to już nie tylko aplikacja, to doświadczenie” – napisał niedawno kultowy amerykański miesięcznik „The Atlantic”.Popularna platforma stała się fenomenem nie tylko, powiedzmy, rozrywkowym, ale też biznesowym. Gwoli wyjaśnienia, TikTok to dosyć prosta aplikacja działająca na smartfonach z systemami iOS i Android. Użytkownicy mogą zamieszczać w niej maksymalnie jednominutowe filmy, dodając do nich muzykę i filtry. TikTok początkowo cieszył się popularnością u zdecydowanie młodszych odbiorców, więc treści były tworzone głównie przez nastolatków i ludzi około dwudziestego roku życia. Obecnie jednak aplikacja zatacza coraz szersze kręgi i cieszy się zainteresowaniem wśród użytkowników w zasadzie z każdej grupy wiekowej.

Ten trend zauważyły agencje kreatywne, influencerzy, marki. Z tego właśnie powodu TikTok wkroczył do ś wiata e‑commerce, m.in. dzięki partnerstwu z platformą Shopify. Dzięki współpracy z TikTokiem ta popularna platforma może eksperymentować z zakupami na żywo, czyli live e‑commerce. Ten model sprzedaży jest niesłychanie popularny np.w Chinach. Tym samym TikTok wkroczył w świat biznesu reklamowego. Niebyłoby to jednak możliwe, gdyby nie utworzenie dwa lata temu jednostki TikTok for Business. To platforma z rozwiązaniami marketingowymi dla marek, przygotowanymi tak, by dopasować je do zasobności każdego firmowego portfela. Całość opiera się na zasadzie– i takie też jest hasło – „Nierób reklam, rób TikToki”. Debiutowi platformy w Chinach towarzyszyła też premiera na rynku brytyjskim, zaś w Polsce działa ona od marca 2020 roku. I coraz częściej korzystają z niej również polskie marki i agencje kreatywne. Zaletą platformy jest to, że marketerzy znajdują na niej komplet informacji i materiałów szkoleniowych pomagających im rozwijać biznes za pomocą narzędzi platformy TikTok for Business.
Od konkurencji do połączenia
Wróćmy jednak do samego początku. Zaczęło się od dwóch aplikacji…
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję