Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Digitalizacja

Postrzeganie ceny przez klientów jest równie ważne, co sama cena

21 lutego 2020 4 min czytania
Jacek Poświata
Postrzeganie ceny przez klientów jest równie ważne, co sama cena

W sektorach konsumenckich wybuchają wojny cenowe. Zarówno detaliści, tacy jak Aldi czy Walmart, jak i firmy zarządzające aktywami czy najwięksi operatorzy telekomunikacyjni ostro rywalizują cenami. Z kolei linie lotnicze szykują się do wojny cenowej na trasach transatlantyckich, ponieważ część tanich przewoźników planuje otwarcie połączeń między Stanami Zjednoczonymi a Europą.

Kiedy menedżerowie obniżają ceny, często nikt nie zadaje sobie zasadniczego pytania: czy klienci w ogóle zauważą obniżki i czy zareagują zgodnie z oczekiwaniami? Niestety często tak się nie dzieje. Postrzeganie ceny przez klientów jest równie ważne, co sama cena. Nawet jeśli klienci nie zauważają wyizolowanych, pojedynczych ruchów cen, to firmom powinno zależeć na tym, aby klienci „czuli”, jak kształtują się ceny firmy w porównaniu do cen konkurencji.

Intensywna konkurencja cenowa, która zawładnęła wieloma sektorami, sprawia, że postrzeganie cen przez konsumentów stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. Porównywarki cen i produktów przyniosły większą przejrzystość cen i łatwość porównania produktów bankowych, ubezpieczeniowych, hotelowych czy innych produktów konsumenckich. Konsumentom jest też łatwiej podzielić wydatki na różnych dostawców – w zależności od tego, kto oferuje im najlepszy postrzegany stosunek ceny do wartości. Z przeprowadzonego przez naszą firmę badania rynku sklepów spożywczych wynika, że połowa miesięcznych wydatków konsumentów trafia do sklepów innych niż „podstawowy sklep” danego konsumenta. Dlatego zarządzanie percepcją cen, a nie tylko ich strukturą i faktycznymi pułapami cenowymi jest dziś umiejętnością o zasadniczym znaczeniu dla firm działających na rynkach konsumenckich.

Wszystko kręci się wokół cen, ale wiedza o nich jest nadal niewielka. Pora to zmienić! Odmień swoje spojrzenie na cenę i wraz z Hermannem Simonem, światowym autorytetem z obszaru pricingu, znajdź sposób na skuteczną politykę cenową! Jeśli cokolwiek sprzedajesz, po prostu musisz przeczytać książkę Pricing Man!

Chcę kupić e‑booka!

Jak poprawić percepcję?

W jaki sposób polityka cenowa może pomóc firmie zyskać uznanie konsumentów, pobudzając ruch i zdobywając lojalność? Firmy mają do wyboru cztery taktyki: proponować niższe ceny, chwalić się tymi cenami, oferować atrakcyjne okazje lub doskonalić doświadczenie klienta. Odpowiednie dobranie taktyki zależy oczywiście od sektora, strategii i oferty danej firmy dla klientów.

Na przykład tradycyjny sklep spożywczy, który adresuje swoją ofertę głównie do klientów o wyższych dochodach, musi mieć szeroki asortyment i postrzeganą wysoką jakość. Taki sklep będzie się koncentrować na dość wąsko ukierunkowanych posunięciach, tak aby dostosować percepcję ceny do swojej wysokowartościowej oferty. Będą to więc np. promocje strategiczne i oznakowanie w sklepie, a nie ruchy polegające na znaczącej zmianie oferty sklepu, jak np. gwarancja najniższej ceny czy kupony promocyjne.

Z kolei dyskont spożywczy do wpływania na postrzeganie cen zwykle wykorzystuje towary sprzedawane pod marką własną. Ponieważ jego klienci są mniej wrażliwi na jakość produktu i bogactwo asortymentu, dyskont może zaoferować węższy asortyment, dzięki czemu może sobie pozwolić na zaproponowanie niższej ceny i mniej atrakcyjnego wizerunku w sklepach.

Aby określić, jaką taktykę wdrożyć, firma powinna najpierw lepiej poznać aktualną percepcję swoich cen przez konsumentów. Porównanie cen podobnych produktów do konkurencji pokaże, gdzie leżą rzeczywiste różnice cenowe. Z kolei poznanie, jak konsumenci postrzegają ceny, pomoże stwierdzić, czy i jak te różnice są przez nich zauważane.

Przewaga cenowa nie polega wyłącznie na regulowaniu cen #pricinig

Podkreśl kluczowe aspekty

Następne zadanie to zidentyfikowanie czynników, które mają największy wpływ na percepcję. Pomocne będą wizyty w sklepach i ankiety, w których będziemy pytać konsumentów o obecne w sklepie oznakowanie, kupony promocyjne itd. Dane na temat czynników wpływających na postrzeganie cen to podstawa planu zbudowania skutecznego wizerunku cenowego. Plan ten będzie często zawierać zarówno bezpośrednie zmiany cen, jak i posunięcia pośrednie, takie jak programy lojalnościowe.

Przewaga cenowa nie polega wyłącznie na regulowaniu cen. Skupienie wysiłków na maksymalnym obniżaniu cen może wcale nie spowodować radykalnego wzrostu sprzedaży. Co gorsza, może przynieść odwrotny skutek, jeśli taka polityka cenowa nie spotka się w ocenie konsumentów z wystarczającym uznaniem. Z drugiej strony bardziej pośrednie działania, takie jak poprawienie oznakowania sklepu czy wykorzystanie marek własnych, mogą mieć ogromny wpływ na percepcję cen, a to sprawdzona droga do wzrostu przychodów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!