Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Digitalizacja

Postrzeganie ceny przez klientów jest równie ważne, co sama cena

21 lutego 2020 4 min czytania
Jacek Poświata
Postrzeganie ceny przez klientów jest równie ważne, co sama cena

Streszczenie: Cena jest jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, ale jej postrzeganie przez klientów może być równie ważne, jak sama jej wysokość. To, jak konsumenci interpretują cenę, zależy od wielu aspektów, w tym od kontekstu rynkowego, emocji, a także strategii komunikacji stosowanej przez firmy. Klienci mogą postrzegać wyższą cenę jako gwarancję lepszej jakości, ale mogą też uznawać ją za barierę, jeśli nie rozumieją, za co płacą. Wartością dodaną dla organizacji jest umiejętność kształtowania postrzegania ceny poprzez odpowiednią narrację i edukację konsumentów. W ten sposób przedsiębiorcy mogą budować pozytywne skojarzenia z ceną swoich produktów lub usług, co wpływa na ich decyzje zakupowe.

Pokaż więcej

W sektorach konsumenckich wybuchają wojny cenowe. Zarówno detaliści, tacy jak Aldi czy Walmart, jak i firmy zarządzające aktywami czy najwięksi operatorzy telekomunikacyjni ostro rywalizują cenami. Z kolei linie lotnicze szykują się do wojny cenowej na trasach transatlantyckich, ponieważ część tanich przewoźników planuje otwarcie połączeń między Stanami Zjednoczonymi a Europą.

Kiedy menedżerowie obniżają ceny, często nikt nie zadaje sobie zasadniczego pytania: czy klienci w ogóle zauważą obniżki i czy zareagują zgodnie z oczekiwaniami? Niestety często tak się nie dzieje. Postrzeganie ceny przez klientów jest równie ważne, co sama cena. Nawet jeśli klienci nie zauważają wyizolowanych, pojedynczych ruchów cen, to firmom powinno zależeć na tym, aby klienci „czuli”, jak kształtują się ceny firmy w porównaniu do cen konkurencji.

Intensywna konkurencja cenowa, która zawładnęła wieloma sektorami, sprawia, że postrzeganie cen przez konsumentów stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. Porównywarki cen i produktów przyniosły większą przejrzystość cen i łatwość porównania produktów bankowych, ubezpieczeniowych, hotelowych czy innych produktów konsumenckich. Konsumentom jest też łatwiej podzielić wydatki na różnych dostawców – w zależności od tego, kto oferuje im najlepszy postrzegany stosunek ceny do wartości. Z przeprowadzonego przez naszą firmę badania rynku sklepów spożywczych wynika, że połowa miesięcznych wydatków konsumentów trafia do sklepów innych niż „podstawowy sklep” danego konsumenta. Dlatego zarządzanie percepcją cen, a nie tylko ich strukturą i faktycznymi pułapami cenowymi jest dziś umiejętnością o zasadniczym znaczeniu dla firm działających na rynkach konsumenckich.

Wszystko kręci się wokół cen, ale wiedza o nich jest nadal niewielka. Pora to zmienić! Odmień swoje spojrzenie na cenę i wraz z Hermannem Simonem, światowym autorytetem z obszaru pricingu, znajdź sposób na skuteczną politykę cenową! Jeśli cokolwiek sprzedajesz, po prostu musisz przeczytać książkę Pricing Man!

Chcę kupić e‑booka!

Jak poprawić percepcję?

W jaki sposób polityka cenowa może pomóc firmie zyskać uznanie konsumentów, pobudzając ruch i zdobywając lojalność? Firmy mają do wyboru cztery taktyki: proponować niższe ceny, chwalić się tymi cenami, oferować atrakcyjne okazje lub doskonalić doświadczenie klienta. Odpowiednie dobranie taktyki zależy oczywiście od sektora, strategii i oferty danej firmy dla klientów.

Na przykład tradycyjny sklep spożywczy, który adresuje swoją ofertę głównie do klientów o wyższych dochodach, musi mieć szeroki asortyment i postrzeganą wysoką jakość. Taki sklep będzie się koncentrować na dość wąsko ukierunkowanych posunięciach, tak aby dostosować percepcję ceny do swojej wysokowartościowej oferty. Będą to więc np. promocje strategiczne i oznakowanie w sklepie, a nie ruchy polegające na znaczącej zmianie oferty sklepu, jak np. gwarancja najniższej ceny czy kupony promocyjne.

Z kolei dyskont spożywczy do wpływania na postrzeganie cen zwykle wykorzystuje towary sprzedawane pod marką własną. Ponieważ jego klienci są mniej wrażliwi na jakość produktu i bogactwo asortymentu, dyskont może zaoferować węższy asortyment, dzięki czemu może sobie pozwolić na zaproponowanie niższej ceny i mniej atrakcyjnego wizerunku w sklepach.

Aby określić, jaką taktykę wdrożyć, firma powinna najpierw lepiej poznać aktualną percepcję swoich cen przez konsumentów. Porównanie cen podobnych produktów do konkurencji pokaże, gdzie leżą rzeczywiste różnice cenowe. Z kolei poznanie, jak konsumenci postrzegają ceny, pomoże stwierdzić, czy i jak te różnice są przez nich zauważane.

Przewaga cenowa nie polega wyłącznie na regulowaniu cen #pricinig

Podkreśl kluczowe aspekty

Następne zadanie to zidentyfikowanie czynników, które mają największy wpływ na percepcję. Pomocne będą wizyty w sklepach i ankiety, w których będziemy pytać konsumentów o obecne w sklepie oznakowanie, kupony promocyjne itd. Dane na temat czynników wpływających na postrzeganie cen to podstawa planu zbudowania skutecznego wizerunku cenowego. Plan ten będzie często zawierać zarówno bezpośrednie zmiany cen, jak i posunięcia pośrednie, takie jak programy lojalnościowe.

Przewaga cenowa nie polega wyłącznie na regulowaniu cen. Skupienie wysiłków na maksymalnym obniżaniu cen może wcale nie spowodować radykalnego wzrostu sprzedaży. Co gorsza, może przynieść odwrotny skutek, jeśli taka polityka cenowa nie spotka się w ocenie konsumentów z wystarczającym uznaniem. Z drugiej strony bardziej pośrednie działania, takie jak poprawienie oznakowania sklepu czy wykorzystanie marek własnych, mogą mieć ogromny wpływ na percepcję cen, a to sprawdzona droga do wzrostu przychodów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!