Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Digitalizacja

Postaw na jakość cyfrowych doświadczeń klientów

14 marca 2022 7 min czytania
Leslie Zane
Postaw na jakość cyfrowych doświadczeń klientów

Streszczenie: Eksperymentalny marketing wykorzystujący nowe technologie może pomóc markom w pokonaniu cyfrowej przepaści i nawiązaniu bardziej osobistego kontaktu z klientami. Pandemia spowodowała trwałe zmiany w zachowaniach konsumentów, prowadząc do tzw. "covidostazy", czyli stanu zawieszenia, w którym konsumenci pozostają przy nowych nawykach. Wielu marketerów przewiduje, że trendy w obszarze technologii cyfrowych i e-commerce utrzymają się nawet po zakończeniu pandemii. Dlatego firmy powinny priorytetowo traktować inicjatywy cyfrowe oraz marketing eksperymentalny, skupiając się nie tylko na uproszczeniu transakcji online, ale także na tworzeniu angażujących, spersonalizowanych doświadczeń dla klientów. Humanizacja cyfrowego marketingu polega na wykorzystaniu technologii do oferowania usług przypominających usługi konsjerża, co może prowadzić do silniejszych relacji z konsumentami. Dobrze zaprojektowane doświadczenia online mogą odtworzyć poczucie odkrywania i poznawania, jakie towarzyszy zakupom w tradycyjnych sklepach, jednocześnie zapewniając indywidualne podejście do klienta.

Pokaż więcej

Eksperymentalny marketing wykorzystujący nowe technologie może pomóc markom w pokonaniu cyfrowej przepaści i nawiązaniu bardziej osobistego kontaktu z klientami.

Miesiące powtarzania tych samych zachowań sprawiają, że stają się one głęboko zakorzenione. Dlatego gruntowne zmiany w zachowaniach konsumentów, do których doszło w trakcie pandemii, będą prawdopodobnie obecne jeszcze przez długi czas. W mojej pracy, w której doradzam firmom z listy Fortune 500, nazywam taką tendencję covidostazą – stanem zawieszonego działania, za sprawą którego konsumenci tkwią w miejscu.

Nie dziwi więc fakt, że wiele marek spodziewa się, iż trendy w dziedzinie technologii cyfrowych i handlu elektronicznego będą się utrzymywać nawet po ustąpieniu pandemii. Z ostatniego raportu firmy Gartner wynika, że choć CMO spodziewają się wzrostu liczby osób odwiedzających sklepy stacjonarne, to oczekują również dalszego wzrostu liczby zakupów dokonywanych za pośrednictwem stron internetowych i innych kanałów online.

Dla marketerów oznacza to nadanie priorytetu inicjatywom cyfrowym oraz marketingowi eksperymentalnemu w relacji z klientem. To właśnie w tym obszarze wiele marek popełniało w przeszłości błędy. Zbyt często firmy podchodziły do cyfrowych doświadczeń klientów w sposób nastawiony wyłącznie na zawieranie transakcji. Choć koncentrowanie się na przyspieszaniu i upraszczaniu zakupów online jest ważne, marki muszą również przyjąć podejście oparte na doświadczaniu, tworząc nowe sposoby interakcji z klientami na poziomie ludzkim. To właśnie takie podejście – cyfrowa humanizacja – odróżnia prawdziwie rewolucyjne marki od tych, które po prostu próbują przetrwać.

Koncentrowanie się na przyspieszaniu i upraszczaniu zakupów online jest ważne, marki muszą również przyjąć podejście oparte na doświadczaniu, tworząc nowe sposoby interakcji z klientami na poziomie ludzkim.

Humanizacja cyfrowego marketingu oznacza wykorzystywanie technologii do oferowania usług przypominających usługi konsjerża. Jak na ironię, ten rodzaj marketingu cyfrowego może być bardziej angażujący, porywający i spersonalizowany niż doświadczenia osobiste. Jeśli jest dobrze przeprowadzony, wirtualne doświadczenia dają szansę na zapewnienie klientom ekscytujących doświadczeń związanych z marką oraz uwagi, o jakiej w większości tradycyjnych sklepów w dzisiejszych czasach klienci mogą tylko pomarzyć. Sprzyja to także budowaniu silniejszych relacji z konsumentami.

Oto trzy klucze do tego, jak prawidłowo wykorzystywać doświadczenia cyfrowe…

Osiągnij przewagę dzięki zaangażowaniu

Zakupy osobiste przez lata bywały dość przypadkowym doświadczeniem, z niewielkim prawdopodobieństwem znalezienia poszukiwanych produktów oraz kontaktu z pomocnym przedstawicielem sklepu – problem ten często wywoływał frustrację klientów z powodu niedoboru pracowników obsługi albo niedostatków w zaopatrzeniu wynikających z niedoskonałego łańcucha dostaw.

Dzięki dobrze zaprojektowanym doświadczeniom internetowym marki mogą odtworzyć poczucie odkrywania i poznawania, jakie zazwyczaj towarzyszy ludziom w sklepach tradycyjnych, zapewniając im jednocześnie osobistą pomoc wirtualną. W ostatnich latach niektóre firmy próbowały tego za pomocą zestawów rzeczywistości wirtualnej dostępnych tylko dla osób posiadających zestawy gogli VR. Obecnie jednak kolejne firmy opracowują rozwiązania, które zapewnią absorbujące doświadczenia każdemu posiadaczowi komputera albo smartfona. Marki, takie jak np. Andersen Windows and Doors czy Ralph Lauren, zaczęły wykorzystywać ich możliwości do wirtualnych odwiedzin w sklepie i symulowania osobistych doświadczeń.

Niektórzy sprzedawcy dają klientom możliwość wirtualnego przymierzania ubrań. Sprzedawcy odwołują się do ludzkich doświadczeń, wykorzystując to, co ludzie lubią w zakupach osobistych.

Wyróżnij się dzięki unikalnym walorom marki

Kiedy klienci wybierają jedną markę zamiast drugiej, nie podejmują racjonalnej decyzji. Jak odkrył profesor Harvard Business School, Gerald Zaltman, 95% decyzji konsumenckich podejmowanych jest podświadomie. Aby pozyskać nowych klientów online oraz utrzymać dotychczasowych, kluczowe jest budowanie doświadczeń cyfrowych w sposób, który pomoże twojej marce rozwijać się w świadomości nabywców.

Nasze umysły gromadzą sieć skumulowanych wspomnień oraz skojarzeń z markami, która na instynktownym poziomie dyktuje nam preferencje. W mojej pracy z Michaelem Plattem, profesorem neuronauki, psychologii i marketingu na Wharton, nazwaliśmy tę sieć konektomem marek. Marka, która jest liderem w swojej kategorii, ma największy i najbardziej pozytywny wskaźnik konektomu marki w nieświadomych umysłach konsumentów.

Podczas każdej interakcji z konsumentem marka powinna dostarczać mu odpowiednich wartości związanych z jej nazwą, które tworzyć będą coraz więcej pozytywnych skojarzeń. Doświadczenie cyfrowe ma także wyjątkowy potencjał pozwalający na tworzenie przekazów budujących więzi – od historii powstania marki przez jej charakterystyczne produkty po unikalne przesłanie. Doskonałym przykładem jest firma Allbirds, zajmująca się produkcją obuwia ekologicznego, działająca na styku trzech trendów kulturowych: minimalizmu, ekologii i przejrzystości. W swych prezentacjach firma zanurza nas w obrazach natury, zbliżeniach puszystej, świeżo strzyżonej wełny oraz opisach „przytulnych” butów. Film reklamowy zabiera klientów w podróż na koniec świata, by „poznali swoje buty”, czyli owce, z wełny których zostały wyprodukowane, był oglądany miliony razy. Takie podejście dostarcza klientom przyjaznych i miłych doświadczeń, nim nawet zdążą przymierzyć się do zakupu butów.

Mierz sukces w wielu wymiarach

Aby określić, czy doświadczenia cyfrowe spełniają swoją rolę, należy wyjść poza badania satysfakcji klientów. Ci bowiem często lepiej mówią o firmie, niż o niej myślą, co daje marketerom fałszywe poczucie sukcesu.

Zamiast tego należy przyjrzeć się sprawie z różnych perspektyw. Czy klient uważa, że wykreowany przez markę cyfrowy świat ożywa dzięki charakterystycznemu wyglądowi i wzbudzanym odczuciom? Czy doświadczenie było dostosowane do jego potrzeb? Czy w jego wyniku kojarzy z marką określony język, obrazy i ton? Te czynniki pomagają budować poczucie wartości marki, zwiększając jej wskaźnik konektomu marek. Prawidłowo przeprowadzona kampania cyfrowa przyczyni się do lepszego postrzegania marki we wszystkich powyższych wymiarach oraz do pogłębienia osobistej więzi z klientem, co sprawi, że konsumenci będą ją instynktownie wybierać.

Dobrą wiadomością dla marketerów jest to, że czasy przemian niosą ze sobą wiele możliwości. Konsumenci są gotowi, a nawet podekscytowani, by wypróbować nowe sposoby robienia zakupów online. Zyskają na tym te marki, którym uda się nie tylko zmaksymalizować swoją wirtualną obecność, ale także stać się bardziej ludzkimi.

WIĘCEJ NA TEN TEMAT

Jak wygrywać za pomocą technologii? 

Jak zadbać o unikalne doświadczenia klienta w świecie, w którym rozwiązania cyfrowe zyskują na znaczeniu.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!