Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Klienci i doświadczenia
Magazyn (Nr 12, grudzień 2021 - styczeń 2022)
Polska flaga

Nowe kanały, stare wyzwania

1 grudnia 2021 2 min czytania
Zdjęcie Witold B. Jankowski - Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute. Wykładowca i praktyk biznesowy, jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Jest założycielem i prezesem ICAN Institute oraz współtwórcą magazynów „MIT Sloan Management Review Polska” oraz „ICAN Management Review”.
Witold Jankowski
Nowe kanały, stare wyzwania

Streszczenie: E‑commerce, choć obecny w naszym codziennym życiu od kilkunastu lat, ma już półwieczną historię. Pionierem handlu elektronicznego była amerykańska firma CompuServe, która w latach 70. XX wieku przekształciła się z operatora poczty elektronicznej w dostawcę usług internetowych. Następnie pojawiły się platformy takie jak Amazon i eBay, a Netflix zmienił się z tradycyjnej wypożyczalni w internetowy serwis streamingowy. Wraz z rozwojem płatności online stało się jasne, że handel ulegnie transformacji.
Mimo tych zmian, podstawowe zasady i wyzwania handlu pozostają niezmienne, niezależnie od kanału sprzedaży. W bieżącym wydaniu magazynu poświęcono specjalny blok artykułów tematyce e‑commerce. Rozpoczyna go badanie „E‑COMMERCE: więcej tu handlu czy technologii?”, które identyfikuje kluczowe trendy kształtujące przyszłość e‑commerce i analizuje, czy polskie firmy nadążają za nimi. Jednym z wniosków jest nadmierna koncentracja na technologii kosztem doświadczeń klienta. Jakub Roskosz w artykule „Chcesz sprzedawać w sieci? Wróć do korzeni” zachęca do czerpania z doświadczeń tradycyjnego handlu. Maciej Żyto w „8 ogniw łańcucha wartości e‑commerce” przedstawia sprawdzony przepis na budowanie sprzedaży online, a Kamila Gębik w „E‑commerce pędzi coraz szybciej. Nie zostawaj w tyle!” podpowiada, jak rozruszać sprzedaż w sieci.
Nie samą sprzedażą człowiek żyje, dlatego warto zapoznać się z pozostałymi artykułami w wydaniu. Z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, autor składa najserdeczniejsze życzenia, życząc, aby e‑handel napędzał wzrost firm w nadchodzącym roku.

Pokaż więcej

Słowo e‑commerce weszło do naszego codziennego słownika zaledwie kilkanaście lat temu. Mało kto jednak wie, że jego historia ma już pół wieku! Za prekursora handlu elektronicznego uważana jest amerykańska firma CompuServe, która w latach siedemdziesiątych zeszłego wieku przeszła drogę od operatora poczty elektronicznej do dostawcy usług internetowych. W kolejnych latach ruszyły platformy handlu elektronicznego Amazon i eBay, a Netflix przekształcił się z tradycyjnej wypożyczalni w internetowy serwis z filmami. Gdy ruszyły płatności internetowe, stało się pewne, że w nowym milenium nic już nie będzie takie samo.

A jednak są rzeczy stałe i niezmienne od zarania dziejów i należą do nich reguły oraz wyzwania rządzące handlem tradycyjnym i internetowym. Dlatego tematyce e‑commerce poświęcamy w bieżącym wydaniu specjalny blok artykułów. Zaczynamy od autorskiego badania, zatytułowanego E‑COMMERCE: więcej tu handlu czy technologii?, w którym wytypowaliśmy kluczowe trendy kształtujące przyszłość e‑commerce i sprawdziliśmy, czy polskie firmy za nimi nadążają. Jednym z wniosków płynących z badania jest nadmierna koncentracja na technologii kosztem doświadczeń klienta, co potwierdza Jakub Roskosz w artykule Chcesz sprzedawać w sieci? Wróć do korzeni. Przedsiębiorca i bloger odsłania w nim tajniki swoich kolejnych sukcesów w e‑commerce i zachęca handlujących w sieci, by czerpali ze swoich doświadczeń w tradycyjnym handlu. W kolejnym artykule, zatytułowanym 8 ogniw łańcucha wartości e‑commerce, Maciej Żyto przedstawia sprawdzony przepis na budowanie sprzedaży online w firmie, a Kamila Gębik w tekście E‑commerce pędzi coraz szybciej. Nie zostawaj w tyle! podpowiada, jak tę sprzedaż rozruszać.

Oczywiście, nie samą sprzedażą człowiek żyje, zachęcam więc do lektury pozostałych artykułów. A równocześnie składam Państwu najserdeczniejsze życzenia z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Oby e‑handel napędzał wzrost Waszych firm w nadchodzącym roku!

Dr Witold B. Jankowski, redaktor naczelny

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!