Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Etyka w biznesie
Polska flaga

Michał Olbrychowski: Polityka aktywności w mediach społecznościowych

1 lipca 2014 5 min czytania
Michał Olbrychowski: Polityka aktywności w mediach społecznościowych

Streszczenie: Firma JuicePol stanęła przed wyzwaniem związanym z brakiem komunikacji na temat importu części owoców i warzyw do produkcji soków. Choć jakość importowanych surowców dorównuje krajowym, brak informacji dla klientów wywołał negatywne komentarze w mediach społecznościowych. W takich sytuacjach kluczowe jest szybkie reagowanie w ciągu pierwszych dwóch godzin od pojawienia się nieprzychylnych opinii, aby zapobiec eskalacji problemu. Rekomenduje się, aby jedna osoba reprezentowała firmę, komunikując w sposób szczery i dostosowany do odbiorców, że import jest wynikiem zwiększonego popytu, stanowi mniejszość w dostawach, a jakość surowców jest na najwyższym poziomie. Po rozwiązaniu problemu warto rozważyć zatrudnienie specjalisty ds. mediów społecznościowych lub współpracę z agencją PR.

Pokaż więcej

JuicePol nie ma jeszcze do czynienia z kryzysem, ma jednak poważny problem do rozwiązania. Stan ten najprawdopodobniej nie przerodzi się w prawdziwy kryzys, ale sytuacja wymaga pewnych działań zaradczych.

W działaniach public relations o charakterze kryzysowym mamy zazwyczaj do czynienia z jedną z dwóch sytuacji: rzeczywistym kryzysem bądź problemem do rozwiązania. Pierwszy przypadek stanowi najczęściej efekt zaniedbania bądź nieetycznego działania. W drugim zaś spotykamy się z konsekwencją błędów popełnionych w działaniach operacyjnych, nieprzemyślanych kroków, czyli lżejszej kategorii przewinień. Kryzys w firmie takiej jak JuicePol, działającej w branży spożywczej, mógłby być efektem zaniedbań w procesie produkcyjnym czy nieuczciwych bądź nieetycznych zachowań. Przykładów na rynku nie brakuje – sprzedaż przeterminowanych produktów (przez fałszowanie dat na opakowaniach), pojawienie się w nich szkodliwych składników, współpraca z nierzetelnymi dostawcami czy partnerami. Zdarzało się już, że firma zamiast właściwych i tych podanych na etykiecie używała zupełnie innych składników. Jednak w przypadku JuicePolu nic podobnego nie ma miejsca.

Warto podkreślić, że JuicePol tylko część owoców sprowadza z zagranicy. Jednak przedsiębiorstwo dba o jakość importowanych owoców i warzyw, tak aby dorównywały tym pochodzącym z polskich sadów i plantacji. Jedyną winą, czy też zaniechaniem, firmy jest brak jasnego zakomunikowania tego faktu klientom. Nie poinformowano rynku, że – inaczej niż dotąd – firma sięgnęła po import surowców do produkcji soków.

Jak powinni w takiej sytuacji zareagować menedżerowie? Większość z propozycji, które padają podczas wewnętrznej narady, wydaje mi się zbyt radykalna i nieprzystająca do zaistniałej sytuacji. I raczej bym ich nie rekomendował, nawet w przypadku znacznie poważniejszej sytuacji.

Stałe zwiększanie sprzedaży i skuteczności działań marketingowych to priorytet w każdej ambitnej firmie. »

Zacznijmy od obserwacji, jak mocno w ostatnich latach zmieniła się rzeczywistość obejmująca komunikację i media. Internet coraz mocniej oddał głos samym konsumentom, zdemokratyzował świat informacji. Co więcej, w wielu sytuacjach konsumenci mają większe zaufanie do opinii internautów niż do zdania ekspertów czy informacji płynących z tradycyjnych mediów. Bywa więc, że zdanie prosumenta jest kluczowe dla wizerunku i powodzenia marki. W świecie mediów społecznościowych – przynajmniej na polskim rynku – główną rolę komunikacyjną odgrywa dziś Facebook. Niezależnie od tego, czy komentarz pojawia się na stronie korporacyjnej, czy innym – luźniej związanym z marką – fanpage’u, należy się z nim liczyć.

Równocześnie firma taka jak JuicePol nie może sobie pozwolić na nieobecność na Facebooku, ponieważ znaczą część grupy docelowej stanowią konsumenci w wieku 15–30 lat, dla których media społecznościowe (nie tylko Facebook) stanowią najważniejszą, a nieraz jedyną, platformę komunikacji i główne źródło wiedzy konsumenckiej. Ze względu na wagę, jaką dziś odgrywają media społecznościowe, bardzo ważna jest spójna i jasna polityka aktywności marki w tym kanale.

Praktyka pokazuje, że w przypadku pojawienia się nieprzychylnej opinii w mediach społecznościowych, kluczowe są pierwsze dwie godziny. Wtedy rozgrywa się dalszy los tej informacji – albo będzie rosła, rozprzestrzeniając się w szybkim tempie, albo zgaśnie. Jeśli nie uda się zgasić problemy w zarodku, przeniesie się do mediów tradycyjnych, docierając do kolejnych konsumentów.

Menedżerowie przespali pierwsze chwile, muszą więc w odpowiedzi na nieprzychylne komentarze wreszcie podjąć rękawicę, dążąc do przedstawienia własnego stanowiska i wyjaśnienia sytuacji. Ważne jest, aby w tej sprawie firmę reprezentowała jedna osoba i aby w komunikacji na Facebooku używała ona innego języka niż suchy, oficjalny komunikat. Media społecznościowe wymagają bliższych relacji i języka dialogu odpowiedniego dla drugiej strony.

Zatem producent soków powinien głosem jednego, ważnego przedstawiciela zakomunikować, że:

  • sięgnięcie po import owoców i warzyw to efekt zwiększenia popytu, a więc i produkcji nowej linii soków (polscy dostawcy nie byli w stanie zaspokoić tych potrzeb);

  • owoce i warzywa z zagranicy stanowią mniejszość w całej wielkości dostaw (ten fakt komunikujemy, jeśli w istocie import stanowi mniejszą część owoców i warzyw, np. 20%);

  • firma stosuje te same wyśrubowane standardy co do jakości, a więc produkty z importu nie ustępują w żaden sposób tym pochodzącym z polskich plantacji i sadów;

  • kluczową kwestią jest jakość owoców i warzyw zastosowanych, nie kraj pochodzenia (firma dochowuje standardów i monitoruje jakość).

Firma popełniła błąd, nie informując klientów, iż pierwszy raz w swej historii była zmuszona sięgnąć w części po surowce z zagranicy. Dlatego powinna poinformować rynek i internautów, że w dalszej produkcji nadal koncentrować się będzie na trwałych relacjach z krajowymi producentami i w większym stopniu otworzy się na komunikację, w tym za pomocą mediów społecznościowych.

Szczerość i twarde argumenty przemówią do większości konsumentów. Po rozwiązaniu problemu władze firmy powinny przeanalizować całą sytuację. Myślę, że dobrą rekomendacją będzie bądź zatrudnienie pracownika dobrze znającego media społecznościowe, bądź przekazanie tego procesu agencji PR.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Efekt kuli śniegowej 

,

Batłomiej Cymer PL

Dzięki mediom społecznościowym konsumenci zyskali nieograniczoną możliwość publicznego oceniania produktów i usług. Dlatego firmy muszą stosować przemyślaną strategię społecznościową, gdyż nawet drobne potknięcie w świecie wirtualnym może wywołać głęboki kryzys w świecie realnym.

Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!