Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
E-commerce
Polska flaga

Jak rozkochać w sobie klientów? 

14 lutego 2022 6 min czytania
Zdjęcie Rafał Pikuła - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 
Rafał Pikuła

Streszczenie: Budowanie trwałej więzi z klientami w e-commerce wymaga nie tylko atrakcyjnych promocji, ale i długofalowego podejścia, które angażuje konsumentów na poziomie emocjonalnym. W okresach świątecznych, jak Walentynki, sklepy internetowe mają okazję nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale także wzmocnić relacje z klientami. Trendy pokazują, że konsumenci coraz częściej kupują prezenty nie tylko dla partnerów, ale także dla przyjaciół, rodziny, a nawet zwierząt. Marketerzy powinni więc dążyć do tworzenia kampanii, które wykraczają poza jednorazowe zakupy, angażując klientów w długoterminowe relacje, które przyciągną ich z powrotem. Walentynki to świetna okazja, by wzbudzić pozytywne emocje, które będą towarzyszyć konsumentom przy kolejnych zakupach.

Pokaż więcej

Z jednej strony święto zakochanych to festiwal różu i brokatu, z drugiej strony – ważna okazja dla sklepów internetowych. Tylko w USA wartość zakupów tego dnia przekroczy 20 mld dolarów. Sprzedawcy chcą także przy okazji Walentynek rozpalić pozytywne emocje wśród klientów, które będą im towarzyszyły przy kolejnym wyborze.

Rok 2021 był w Polsce wyjątkowy dla tych, którzy świętują Walentynki. Pierwszy raz od lat nie mogli bowiem wybrać się na romantyczną kolację. Obostrzenia związane z pandemią były bezlitosne, a restauracje co najwyżej mogły „przenieść się” do domów. Według raportu Love Index przygotowanego przez MasterCard przyczyniło się to do wzrostu zainteresowania zakupami w internecie, bo aż 51% Polek i Polaków planowało zakup niespodzianki w sklepach online. W ciągu dekady wartość zakupów walentynkowych w Polsce wzrosła o blisko 400%.

Miłość nie ma ceny

Po „Black Friday”, świętach i wyprzedażach noworocznych konsumenci nie mają niemal chwili przerwy. Na początku lutego królują Walentynki, a działy marketingowe mniejszych i większych sklepów e‑commerce nie mogą przejść obok tego dnia obojętnie. Promują się niemal wszyscy, bo choć nadal najwięcej wydajemy na biżuterię czy kwiaty, to oko do klientów puszczają nawet producenci samochodów. Wokół tak pozytywnych emocji warto się zgromadzić i nimi ogrzewać – komentuje Robert Stolarczyk, prezes zarządu Promotraffic, jednej z czołowych polskich agencji digital marketingowych dla e‑commerce i b2c.

Gra jest warta świeczki, bo w roku poprzedzającym pandemię Polacy, biorąc pod uwagę tylko płatności dokonywane za pomocą MasterCard, zrobili zakupy walentynkowe za ok. 260 mln złotych. Liczby dotyczące całego świata są jeszcze bardziej imponujące. Według National Retail Federation – największego na świecie stowarzyszenia handlu detalicznego – tylko w okresie świąteczno‑noworocznym i w Dzień Matki konsumenci wydają więcej niż 14 lutego. NRF szacuje, że ponad połowa (około 53%) dorosłych Amerykanów planuje w tym roku hucznie obchodzić Walentynki i prognozuje, że z tego tytułu wydadzą oni w sumie 23,9 miliarda dolarów.

W 2022 roku przeciętny Amerykanin planuje przeznaczyć ok. 175 dolarów na prezenty walentynkowe, to o dziesięć dolarów więcej niż rok wcześniej, ale blisko 20 dolarów mniej niż jeszcze przed pandemią.

Walentynki dla sprzedawców to nie jest, a przynajmniej jak przekonuje Robert Stolarczyk, nie powinna być, jednorazowa próba złowienia klienta. Jeszcze ważniejsze jest to, żeby swoimi akcjami marketingowymi nie tylko zachęcić do zakupu prezentu, ale też zbudować trwałą relację.

Dzisiejszy marketer musi pomyśleć o tym, jak twórczo zaangażować swoich klientów w kluczowych sezonach zakupowych, takich jak Walentynki, w sposób, który przyniesie długoterminowy wzrost, zwiększoną sprzedaż i wykuwa więzi, które sprawią, że ich klienci będą wracać – mówi Robert Stolarczyk.

Miłość niejedno ma imię

Co ciekawe, coraz częściej kampanie walentynkowe skierowane są nie tylko do par. To odpowiedź na wyraźny trend, że ludzie zaczynają wykorzystywać ten dzień jako pretekst do wręczenia prezentu nie tylko ukochanej osobie, ale też przyjaciołom czy komuś w rodzinie. Jakby tego było mało, to według szacunków NFR w tym roku Amerykanie wydadzą ok. 1,7 mld dolarów na prezenty walentynkowe dla… swoich zwierząt.

Ponieważ atrakcyjność walentynek wykracza poza romantyczne relacje, ważniejsze niż kiedykolwiek jest generowanie oryginalnych pomysłów marketingowych, testowanie kreacji i wdrażanie mieszanej strategii w wielu kanałach – mówi Wojciech Kyciak, prezes zarządu firmy Bezokularow.pl S.A., której jedną z marek jest wOkularach.pl – autoryzowany sprzedawca okularów online, wykorzystujący nowe technologie, które pozwalają na przymierzenie oprawek i dopasowanie ich do twarzy przy użyciu kamery oraz możliwości sztucznej inteligencji.

Oczywiście nadal najpopularniejszą formą zdobywania klientów jest oferowanie zniżek czy bonusów. Często praktyką internetowych sprzedawców jest proponowanie produktów w cenie 2 za 1, ale dobranych tak, aby każda osoba z pary miała coś dla siebie. Portale e‑commerce zmieniają na czas walentynek nieco swój wygląd, tworzą specjalne podstrony, a na mailowe skrzynki trafiają promocyjne oferty.

Mail może nie zwrócić jednak uwagi klienta. Dostaje ich sporo. Najbardziej kreatywne działy marketingowe starają się włączyć do działań samych klientów, np. zachęcając ich do tworzenia własnych treści i dzielenia się nimi. Tym sposobem można nie tylko wykorzystać media społecznościowe, ale też narzędzia, które są w portfolio firmy – ciekawa, a mało znana funkcja może spowodować, że ludzie będą dzielić się wrażeniami, a gdzieś w tle zawsze będzie logo marki – tłumaczy założyciel z wOkularach.pl.

Mało kogo dziwi fakt, że fraza „prezent dla chłopaka” najczęściej wyszukiwana jest jeszcze styczniu, podczas gdy „prezent dla dziewczyny” bije swoje rekordy już w lutym. – Sprzedawca e‑commerce musi być gotowy na takie roztargnienie mężczyzn. Dlatego im bliżej 14 lutego, tym częściej możemy znaleźć oferty, które dodatkowo pozycjonują się jako takie, które będą wysłane jak najszybciej. W tym przypadku ważne jest, żeby logistyka rzeczywiście była dopracowana do perfekcji. Jeśli towar nie dojdzie w zapowiadanym terminie, to wymówki, że zawiódł kurier, nie pomogą. To przecież święto emocji, więc dotykamy delikatnej materii. Jednak jeśli nie zawiedziemy naszego klienta, to jest spora szansa, że w przyszłości do nas wróci – podkreśla Robert Stolarczyk z Promotrafic.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!