Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Digitalizacja
Polska flaga

Dlaczego strategia sprzedaży wielokanałowej jest tak ważna?

14 kwietnia 2017 3 min czytania
Zdjęcie Filip Szumowski - Redaktor "ICAN Management Review", Co-Active Coach i Scrum Master (PSM I)
Filip Szumowski
John DeSarbo
Dlaczego strategia sprzedaży wielokanałowej jest tak ważna?

Streszczenie: Rewolucja cyfrowa sprawiła, że klienci mają nieograniczony dostęp do informacji o produktach, co zmieniło sposób, w jaki podejmują decyzje zakupowe. W związku z tym firmy muszą przyjąć strategię sprzedaży wielokanałowej, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Kluczowe jest zrozumienie, jak klienci korzystają z dostępnych kanałów sprzedaży i jakie mają oczekiwania wobec nich. Coraz więcej konsumentów samodzielnie zdobywa informacje przed zakupem, a 60% decyzji zakupowych opiera się na tych informacji. Firmy muszą dostosować swoje kanały sprzedaży, aby zapewnić klientom pełną swobodę wyboru sposobu zakupu, co jest istotą strategii wielokanałowej.

Pokaż więcej

W dobie rewolucji cyfrowej klienci mają nieograniczony dostęp do interesujących ich informacji o produktach. Stali się również bardzo wymagający, gdy chodzi o sposób dokonywania zakupów. Dlatego, by dotrzeć do jak największej liczby klientów docelowych, firmy powinny stworzyć skuteczną strategię wielokanałowej sprzedaży.

John DeSarbo jest dyrektorem biura ZS Associates w San Francisco, gdzie odpowiada za strategię i zarządzanie kanałami sprzedaży. W wywiadzie opowiada o tym, jak stworzyć efektywną strategię sprzedaży wielokanałowej oraz w jaki sposób powinna się zmienić organizacja i rola sprzedawców, aby wspierać realizację tej strategii i budować doświadczenie klientów.

Największa zmiana, z jaką muszą mierzyć się współczesne firmy, polega na tym, że klienci coraz częściej sami pozyskują interesującą ich wiedzę o produkcie. Wymaga to zmiany podejścia po stronie sprzedawców. Nie mogą oni, tak jak było to do tej pory, wyłącznie komunikować wartości. Zamiast tego powinni współtworzyć ją wraz z klientem.

Żeby stworzyć efektywny kanał sprzedaży, należy przede wszystkim określić preferencje naszej grupy docelowej, by potem dobrać odpowiednie narzędzie, spełniające jej wymagania. Zdaniem DeSarbo większość badań dotyczących zachowań klientów wciąż skupia się na tym, jakie produkty są przez nich nabywane, nie zaś – w jaki sposób. Należy więc dowiedzieć się, w jaki dokładnie sposób wykorzystują oni twoje kanały sprzedaży i czego od nich oczekują.

Statystyki podają, że aż 60% decyzji zakupowych – w przypadku klientów korporacyjnych i prywatnych – podejmowanych jest na podstawie informacji zebranych samodzielnie przez nich. Ci sami klienci oczekują pełnej swobody wyboru pomiędzy różnymi sposobami dokonania zakupu. Dlatego podejście wielokanałowe jest tak ważne – przekonuje John DeSarbo.

Poniżej zapis rozmowy. Zachęcamy do obejrzenia.

John DeSarbo został również poproszony o udzielenie odpowiedzi na pytania od uczestników konferencji. Pierwsze pochodziło od Marcina Jankowskiego z Volvo. Dotyczyło ono zaimplementowania założeń sprzedaży wielokanałowej w firmach sprzedających drogi, bardzo skomplikowany sprzęt – w szczególności samochody ciężarowe.

Jednym z wyzwań współczesnych firm jest odkrycie, w jaki sposób wykorzystywane są ich kanały sprzedaży przez konsumentów, a dzięki temu – dostosowanie tych kanałów pod względem funkcjonalności w taki sposób, by spełniały oczekiwania grup docelowych. Drugie pytanie pochodziło od Dariusza Krawczyka z firmy BMETERS Polska. Dotyczyło ono warunków, które powinny zostać spełnione, by e‑commerce stało się narzędziem, a nie zmianą kanału dystrybucyjnego.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!