Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
E-commerce

Black Friday jako stały element strategii marketingowej

25 listopada 2020 4 min czytania
Jacek Tomczyk
Black Friday jako stały element strategii marketingowej

Black Friday i Cyber Monday to dla sprzedawców nie tylko dobry pretekst do przewietrzenia magazynów, ale także okazja przyciągnięcia nowych klientów. Od kilku lat również polskie firmy próbują zarazić swoich klientów zakupowym entuzjazmem, by nie rzec.

Czynią to jednak z różnym skutkiem, bowiem wiele wskazuje, że nie do końca rozumieją sens tych wyprzedaży. Ich celem nie powinno być pozbycie się niechodliwego towaru, lecz pobudzenie popytu i wejście w okres przedświąteczny. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby wykorzystać Czarny Piątek i Cyfrowy Poniedziałek jako stały element strategii biznesowej.

Polacy łatwo rozpoznają „lewe” promocje

Chociaż Black Friday i Cyber Monday nie są w Polsce tak popularne jak chociażby w Stanach Zjednoczonych, to z badania ExpertSender) wynika, że już 95% polskich klientów kojarzy obydwie nazwy.

Mimo to jedynie 22,4% polskich klientów czeka ze zrobieniem zakupów na zapowiadane wyprzedaże. Konsumenci są bowiem coraz bardziej świadomi faktu, że niektóre obniżki dotyczą produktów, których ceny specjalnie wcześniej zostały wywindowane. Porównują więc nie tylko cenę tego samego produktu w różnych sklepach, ale także jej historię.

Indeks górny Źródło: ExpertSender Indeks górny koniec

Dlatego odradzamy podnoszenie ceny tuż przed Black Friday, by chwalić się dużymi obniżkami kilka dni później. W dobie powszechnego dostępu do sieci jest to prosta droga do zniechęcenia potencjalnych klientów, którzy poczują się oszukiwani.

Nie oszukuj sztucznie windując ceny, by obniżyć je np. na Black Friday. Jak to mówią: „Internet nie zapomina”.

Aż 78% Polaków decyduje się na zakup pod wpływem atrakcyjnej, promocyjnej ceny. Inne bonusy, typu bezpłatne dodatki czy darmowa dostawa (odpowiednio 9,7% oraz 7,6% ankietowanych) mają dużo mniejsze znaczenie. Zdecydowanie najmniej wabiące są rabat na kolejne zakupy (3,2%) oraz punkty lojalnościowe, które wskazało jedynie 1,5% pytanych. Być może dlatego, że zakupy w Black Friday, bardziej niż inne w sieci, dokonywane są pod wpływem impulsu związanego z wyjątkowo atrakcyjną ceną. A programy lojalnościowe wymagają od klienta dodatkowego zaangażowania.

Indeks górny Źródło: ExpertSender Indeks górny koniec

Black Friday na dobry początek

Wyprzedażowe kampanie, takie jak Black Friday i Cyber Monday, warto traktować jako element szerszej strategii marketingowej, która kulminację powinna mieć przed świętami Bożego Narodzenia. Czarny piątek jest zatem rodzajem rozgrzewki i pomysłem na przypomnienie o ofercie. Warto o tym pamiętać, skoro aż dwie trzecie Polaków przynajmniej raz dokonało zakupów podczas Black Friday, który, nota bene, z jednego dnia przeszedł płynnie w tydzień wyprzedaży (Black Week), a w tym roku będzie zapewne trwać aż do początku grudnia. To doskonała okazja, by skusić klientów szukających prezentów przed świętami. Wystarczy np. dołączyć rabat na kolejne, grudniowe zakupy.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Cel marki jest sercem strategii marketingowej 

Wojciech Kozłowski PL

Rozwój nowych technologii, wzrost liczebności populacji na świecie, zmiany klimatyczne oraz pojawiające się i znikające trendy sprawiają, że marketingowcy muszą tworzyć bardziej ambitne kampanie.

Czarny piątek to przede wszystkim święto e‑commerce

Nasi rodacy coraz częściej porównują ceny produktów, korzystając ze smartfonów. I robią to np. będąc w sklepie stacjonarnym, który jest dla nich wówczas rodzajem showroomu. W tradycyjnym sklepie więc oglądają i przymierzają, a kupują online. Co trzeci ankietowany (34,2%) twierdzi, że podczas Black Friday właśnie online trafił na najkorzystniejszą cenowo ofertę. A jednak ponad połowa klientów (57%) klientów nie znalazła różnicy w cenach pomiędzy sklepami tradycyjnymi a stacjonarnymi. Z tego wynika, że polscy sprzedawcy nie do końca wykorzystują możliwości promocyjne tkwiące w e‑commerce.

Indeks górny Źródło: ExpertSender Indeks górny koniec

Personalizuj przekaz marketingowy

Jedynie 42% Polaków korzysta z ofert przesyłanych pocztą elektroniczną w związku z Black Friday. Niska skuteczność tego rodzaju komunikacji wynika często z braku jej personalizacji. Wysłanie jednego, tego samego komunikatu do wszystkich klientów jest co prawda stosunkowo łatwe, ale kto chce uzyskać wysoki wskaźnik konwersji, ten powinien wykorzystać informacje na temat preferencji zakupowych poszczególnych użytkowników. Zindywidualizowana oferta zostanie dostrzeżona, a klienci z pewnością docenią jasny i konkretny komunikat kierowany bezpośrednio do nich.

Poznaj swoich klientów. Jeśli taka sama oferta przygotowana jest dla wszystkich, to może nie trafić do nikogo.

Dzień Singla, czyli jak to się robi w Chinach

Potęgę wyprzedaży odkryli w ostatnich latach także Chińczycy, którzy stworzyli własny odpowiednik zakupowego szaleństwa. O ile na Zachodzie najlepszy czas dla handlu przypada przed świętami Bożego Narodzenia, to w Chinach komercyjnym odpowiednikiem tego okresu jest Dzień Singla obchodzony 11 listopada. Dzień Singla pojawił się pod koniec ubiegłego wieku i stał się popularny szczególnie na chińskich uczelniach. Jego nazwa związana jest z jedynkami występującymi w dacie (11.11), które symbolizują osoby samotne. Tego dnia w ubiegłych latach miały one szansę poznać swoją „drugą połówkę” na licznych imprezach.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

E-commerce w czasach koronawirusa 

Magdalena Krasoń-Wałęsiak PL

Pandemia zmieniła zachowania zakupowe klientów na całym świecie.

Z czasem Dzień Singla nabrał bardziej komercyjnego charakteru, szczególnie za sprawą chińskiego giganta e‑commerce – Alibaba Group – który postarał się o to, by nawet samotni Chińczycy mieli powód do zadowolenia. Według amerykańskiego serwisu CouponCabin.com, jeden na czterech dorosłych Amerykanów stosuje, być może nieświadomie, coś co ładnie nazwano terapią zakupami (retail therapy). Natomiast z badań opublikowanych przez CBOS w maju 2019 roku wynika, że zakupoholizm dotyczy 3,7 proc. populacji Polaków od 15. roku życia. Można się spodziewać, że chińskie społeczeństwo, nie odstaje bardzo od tego wzorca. I również lubi pocieszać się zakupami, co Alibaba Group skrzętnie wykorzystuje.

Indeks górny Źródło: Alibaba Group Indeks górny koniec

W tym roku ze względu na pandemię organizacja koncertów i spotkań towarzyskich jest bardzo utrudniona, co nie przeszkodziło chińskiemu koncernowi nakręcić spirali sprzedaży. Aby pobudzić popyt, Alibaba organizuje przedsprzedaże, by nabywcy mogli zarezerwować interesujące ich produkty. Ten mechanizm mogą zastosować także polscy przedsiębiorcy.

Wprowadź mechanizm rezerwacji. Nic tak nie zachęca do zakupu, jak wizja utraconej okazji.

250 tys. marek i ponad 2 miliony nowych produktów podczas Dnia singla

Tegoroczny Dzień singla był rekordowy – klienci na platformach Alibaby kupili towary o łącznej wartości 74 miliardów dolarów. Łącznie w akcji uczestniczyło 250 tysięcy marek, z czego 31 tysięcy to międzynarodowe firmy takie jak Apple, Huawei, Xiaomi, Nike, Adidas, czy L’Oréal. W trakcie trwającego tak naprawdę ponad miesiąc Dnia Singla, pojawiło się w sprzedaży ponad 2 miliony nowych produktów. Alibaba do perfekcji wykorzystuje wszelkie metody dotarcia do klientów za pośrednictwem sieci. Nic dziwnego, że w najgorętszym momencie wyprzedaży w ciągu sekundy zawarto 583 tysiące transakcji.

Warto także zwrócić uwagę na to, jak sklepy z Państwa Środka wykorzystują do promocji krótkie filmy, publikowane w serwisach, takich jak Douyin (czyli TikTok w wersji chińskiej) czy bardzo podobny Kuaihou, a także na platformie WeChat. Wiele marek z powodzeniem stosuje te narzędzia do promocji swoich produktów. Oczywiście, należy dostosować zarówno medium, jaki i treść do grupy własnych odbiorców.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Gotowość na e-commerce 

Piotr Kwiatkowski PL

Jak w rekordowo krótkim czasie stworzyć platformę e-commerce, wyznaczyć kierunek rozwoju firmy, budować jej markę w sieci i poza nią?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!