Dzieci nie wierz膮 asystentom g艂osowym. To twoi przyszli klienci

Asystenci g艂osowi to rzeczywisto艣膰, kt贸ra otacza coraz wi臋ksz膮 liczb臋 dzieci urodzonych po 2010 roku. Jak wp艂ywa to na ich rozw贸j i postrzeganie informacji marketingowych?

Przyzwyczaili艣my si臋 do postrzegania dzieci jako istot wyj膮tkowo ufnych. Nawet edukacyjna funkcja bajek polega cz臋sto na tym, by nauczy膰 maluchy, 偶e Czerwony Kapturek nie powinien rozmawia膰 z nieznajomym wilkiem, a siedmiu ko藕l膮tkom nie wolno otwiera膰 drzwi ka偶demu, kto do nich puka. Dlatego mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e to w艂a艣nie dzieci b臋d膮 najbardziej bezkrytycznie ufa膰 informacjom otrzymywanym za po艣rednictwem asystent贸w g艂osowych. A jednak wcale tak nie jest.

Pokolenie Z 鈥 i co dalej?

Pojawiaj膮ce si臋 cz臋sto raporty i analizy rynkowe dotycz膮 pokolenia Z. Jest ono zwykle definiowane jako osoby urodzone po roku 2000 (inne wersje: po roku 1990 lub po roku 1995). I nie ma si臋 co dziwi膰, 偶e wiele przedsi臋biorstw jest zainteresowanych tym tematem. W ko艅cu coraz wi臋ksza grupa przedstawicieli generacji Z wchodzi ju偶 w pe艂noletno艣膰, staj膮c si臋 nie tylko pe艂noprawnymi klientami, ale tak偶e potencjalnymi pracownikami.

Mniej analiz dotyczy za to pokolenia Alfa, czyli os贸b urodzonych w latach 2010鈥2025. Innymi s艂owy 鈥 dzieci. Ale dzieci niezwyk艂ych. Dzieci milenials贸w, kt贸re w przysz艂ym roku b臋d膮 mie膰 maksymalnie 10 lat. Co takiego wyr贸偶nia to pokolenie, 偶e socjologowie zdecydowali si臋 je wyra藕nie wyodr臋bni膰? I dlaczego nazwali je pokoleniem Alfa albo iGeneracj膮?

Dzieci sztucznej inteligencji

Dla wi臋kszo艣ci os贸b z mojego pokolenia czym艣 oczywistym wydawa艂 si臋 pr膮d w gniazdku czy ciep艂a woda w kranie. Dla dzieci z pokolenia Alfa tak膮 sam膮 oczywisto艣ci膮 jest nie tylko internet, smartfony, tablety czy wszechobecne ekrany dotykowe, ale tak偶e asystenci g艂osowi. Czym艣 naturalnym jest obecna w ich 偶yciu sztuczna inteligencja, kt贸ra coraz cz臋艣ciej staje si臋 elementem wyposa偶enia naszych dom贸w. Zewn臋trznymi punktami doj艣cia do jej interfejsu s膮 asystenci g艂osowi, obs艂ugiwani poprzez smartfony, tablety, komputery, a coraz cz臋艣ciej tak偶e specjalne g艂o艣niki.

I tu wracamy do kwestii dzieci臋cej ufno艣ci. Ci sami doro艣li, kt贸rzy ostrzegaj膮 najm艂odszych przed z艂ym wilkiem i Bab膮-Jag膮, sami wpuszczaj膮 do dom贸w urz膮dzenia, kt贸re 鈥 nie oszukujmy si臋 鈥 s膮 zagro偶eniem dla prywatno艣ci oraz kana艂em mo偶liwej manipulacji podczas udzielania odpowiedzi na rozmaite pytania. C贸偶, na szcz臋艣cie dzieci okazuj膮 si臋 m膮drzejsze i maj膮 ograniczone zaufanie do informacji pochodz膮cych 鈥 za po艣rednictwem asystent贸w g艂osowych 鈥 z internetu.

Sceptyczne przedszkolaki

Warto w tym momencie nawi膮za膰 do dw贸ch niezale偶nych eksperyment贸w przeprowadzonych w obu przypadkach z udzia艂em dzieci w wieku od 5 do 8 lat. Chodzi zatem o wiek obejmuj膮cy p贸藕ne przedszkole i pierwsze klasy szko艂y podstawowej 鈥 zdecydowanie pokolenie Alfa.

Pierwsze badanie zosta艂o przeprowadzone w Chinach. Zesp贸艂 pod przewodnictwem Judith Danovitch sprawdzi艂, w jaki spos贸b dzieci traktowa膰 b臋d膮 informacje pochodz膮ce z internetu, otrzymywane za po艣rednictwem asystenta g艂osowego, w por贸wnaniu z odpowiedziami pochodz膮cymi od nauczyciela oraz r贸wie艣nika. W pierwszym etapie (ocena r贸偶norakich fakt贸w) m艂odsze dzieci nie wskaza艂y, kt贸re ze 藕r贸de艂 jest bardziej wiarygodne, natomiast starsze zdecydowanie najwy偶ej ceni艂y odpowiedzi ze strony nauczyciela. Bardziej ni偶 informacje z internetu docenia艂y tak偶e wiadomo艣ci pochodz膮ce od koleg贸w, nawet mimo 艣wiadomo艣ci, 偶e dysponuj膮 oni podobnym zasobem wiedzy.

W drugim etapie eksperymentu pytano natomiast wy艂膮cznie o fakty o charakterze liczbowym (naukowe i historyczne). W tym przypadku dzieci za najbardziej wiarygodne 藕r贸d艂o informacji uzna艂y nauczyciela oraz internet, mniejsz膮 wag臋 przyk艂adaj膮c do s艂贸w r贸wie艣nik贸w. Co ciekawe, doro艣li bior膮cy udzia艂 w tym samym eksperymencie u艂o偶yli hierarchi臋 wiarygodno艣ci inaczej. Na pierwszym miejscu zdecydowanie znalaz艂y si臋 odpowiedzi pochodz膮ce z internetu, przed nauczycielem i r贸wie艣nikami.

Amazon Echo Dot Kids 鈥 specjalna, przeznaczona dla dzieci wersja inteligentnego g艂o艣nika Amazonu wsp贸艂pracuj膮cego z asystentk膮 g艂osow膮 Alexa. Fot. Amazon

Drugie badanie obj臋艂o dzieci ameryka艅skie. W tym przypadku okaza艂o si臋, 偶e dzieci s膮 nie tylko sceptycznie nastawione do informacji pochodz膮cych od asystent贸w g艂osowych, ale wr臋cz specjalnie szukaj膮 pyta艅, na kt贸re nie znaj膮 oni odpowiedzi. Gdy okazuje si臋, 偶e sztuczna inteligencja coraz cz臋艣ciej odpowiada 鈥濶ie wiem鈥 na pytania o istnienie jednoro偶c贸w i Wr贸偶ki Z臋buszki, jeszcze bardziej cierpi na tym jej wiarygodno艣膰 w oczach dzieci鈥

殴r贸d艂o informacji jest wa偶ne, ale relacja wa偶niejsza

Jakie wnioski mo偶na wyci膮gn膮膰 z obu tych bada艅? Pierwszy nie dotyczy bezpo艣rednio biznesu, ale jest do艣膰 pocieszaj膮cy 鈥 na tym etapie rozwoju asystent贸w g艂osowych przedstawiciele najm艂odszego pokolenia wykazuj膮 zaskakuj膮co wysoki poziom zdrowego rozs膮dku w relacjach z t膮 odmian膮 sztucznej inteligencji.

Bo to relacja, a nie informacja, jest najwa偶niejsza. Ten drugi wniosek znamy ju偶 z bada艅 dotycz膮cych pokolenia Z, do kt贸rego te偶 najskuteczniej trafia si臋 nie z bezpo艣rednim przekazem marketingowym, ale poprzez r贸偶nego rodzaju autorytety, cz臋sto w bardzo szerokim rozumieniu tego s艂owa. Wygl膮da na to, 偶e w pokoleniu Alfa to zjawisko jeszcze si臋 nasili.

Trzeba jednak mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e realni ludzie wygrywaj膮 w oczach dzieci g艂贸wnie dzi臋ki temu, 偶e udaje im si臋 zbudowa膰 z nimi osobiste, g艂臋bsze relacje. Relacje bazuj膮ce nie tylko na samej wiedzy, ale tak偶e autorytecie i przywi膮zaniu. Je艣li w przysz艂o艣ci asystenci g艂osowi stan膮 si臋 bardziej spersonalizowani i b臋d膮 w stanie tworzy膰 wyj膮tkowe, pog艂臋bione interakcje z poszczeg贸lnymi u偶ytkownikami, ich wiarygodno艣膰 jako 藕r贸d艂a informacji mo偶e przewy偶szy膰 rodzic贸w, nauczycieli czy r贸wie艣nik贸w.