Streszczenie: W artykule omówiono rosnącą rolę pracowników-twórców, którzy w mediach społecznościowych promują swoje firmy poprzez publikowanie treści związanych z pracą. Przykład kapitan Kate McCue, której działania w TikToku zapewniły ogromną widoczność dla Celebrity Cruises, pokazuje, jak duży potencjał marketingowy mają osoby z dużą liczbą obserwujących. Autor proponuje strategie dla firm, które chcą wykorzystać ten trend, w tym inwestowanie w szkolenia, ustalanie jasnych oczekiwań i zapewnienie odpowiednich zasobów. Pracownicy-twórcy mogą stać się cennymi ambasadorami marki, ale organizacje muszą być gotowe na zarządzanie zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi skutkami ich działalności w mediach społecznościowych.
Firmy, które pomagają pracownikom stać się gwiazdami mediów społecznościowych, zyskują nowy sposób na wzmacnianie widoczności marki.
2 stycznia 2023 roku załoga statku wycieczkowego „Celebrity Beyond” uratowała 19 uchodźców z Kuby, którzy dryfowali na prowizorycznej łodzi po Cieśninie Florydzkiej. Choć ratowanie uchodźców przez jednostki morskie stało się coraz częstszym zjawiskiem w trakcie narastającego globalnego kryzysu migracyjnego, ta akcja ratunkowa była wyjątkowa. Rozprzestrzeniła się w mediach społecznościowych na niespotykaną dotąd skalę, ponieważ kapitan Kate McCue udokumentowała ją na TikToku.
McCue jest dobrze znana, ponieważ jako pierwsza Amerykanka objęła stanowisko kapitana gigantycznego statku wycieczkowego – jednostki mogącej pomieścić ponad 5 tys. pasażerów. Zyskała ogromną popularność w mediach społecznościowych jako @captainkatemccue, tiktokerka z 3,6 mln obserwujących oraz około 900 tys. fanów na Instagramie. Jej 67‑sekundowe wideo dokumentujące akcję ratunkową osiągnęło niemal 30 mln wyświetleń, co przełożyło się na niezwykle pozytywny wizerunek firmy Celebrity Cruises – efekt, za który każdy dyrektor marketingu zapłaciłby fortunę. A tym razem było to niemal darmowe.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję