Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence

Wirtualna etnografia – poznaj potrzeby swoich klientów

31 stycznia 2017 6 min czytania
Karolina Popławska
Wirtualna etnografia – poznaj potrzeby swoich klientów

Streszczenie: Wirtualna etnografia to narzędzie badawcze, które pozwala na analizowanie zachowań internautów, w tym ich reakcji, preferencji oraz nawyków, w kontekście działalności online. Wykorzystując dane takie jak posty, komentarze, polubienia czy tagi, umożliwia to firmom lepsze zrozumienie potrzeb swoich klientów. Przeprowadzając obserwacje, zarówno uczestniczące, jak i nieuczestniczące, można uzyskać szczegółowe informacje na temat interakcji użytkowników w sieci, co pozwala na optymalizację strategii marketingowych i produktów. Wirtualna etnografia jest również użyteczna w monitorowaniu działań konkurencji, identyfikowaniu mocnych stron ofert innych firm, oraz dostosowywaniu komunikacji marketingowej. Techniki te mogą obejmować analizę tagów i treści w mediach społecznościowych, co pozwala na szybkie pozyskiwanie danych o oczekiwaniach konsumentów.

Pokaż więcej

Internet wywiera wpływ niemal na każdą strefę naszego życia, a dzięki technologii umożliwiającej łatwy i szybki przepływ informacji stał się on miejscem, w którym budujemy wirtualną rzeczywistość.

Liczba internautów w Polsce stale rośnie, a według badania firmy Gemius w 2015 roku wynosiła 25,82 mln osób, czyli 70% Polaków. Z tego względu życie w sieci niesie ze sobą dodatkowe szanse dla jakościowych badań zachowań społecznych. Skuteczne i rzetelne badanie konsumenckie powinno uwzględniać sferę działań online, a rozwiązaniem dla kompleksowego zdefiniowania zachowań konsumenckich może być wirtualna etnografia.

Czym jest wirtualna etnografia?

Klasyczna etnografia zajmuje się opisem kultur oraz ludzkiego postępowania w określonych sytuacjach lub miejscach. Podobnie jest w przypadku wirtualnej etnografii, która pozwala analizować zachowania danej grupy internautów, a w zastosowaniu biznesowym – konsumentów online. Celem takiego badania jest pozyskanie dokładnych danych na temat danej społeczności poprzez obiektywną ocenę reakcji, preferencji i nawyków internautów. Analizując zamieszczane przez nich treści, takie jak tagi, komentarze, posty czy polubienia, jesteśmy w stanie dostrzec, co ludziom się podoba, a co nie – mamy również szansę na rozpoczęcie dyskusji dotyczącej konkretnego produktu. Tego rodzaju aktywność, poza poznaniem potrzeb konsumenta, umożliwia dotarcie do nowych potencjalnych klientów.

Wirtualna etnografia znajduje zastosowanie w monitorowaniu działań konkurencji. Obserwacja sposobów komunikacji z klientem umożliwia wyznaczenie silnych stron oferty innych przedsiębiorstw. Związane może być to z odpowiednim pozycjonowaniem, wykorzystywaniem popularnych wyrażeń, zwrotów bądź kreatywną reklamą. Zagraniczne koncerny coraz chętniej wykorzystują tę metodę w celu odnalezienia lepszej drogi dotarcia do klienta, co skutkuje również zwiększeniem popularności wirtualnej etnografii w Polsce.

Sięgnij po nowość wydawniczą HBRP »

Wykorzystywane techniki i narzędzia

Wirtualna etnografia wykorzystuje zmodyfikowane techniki i narzędzia. Wśród technik badawczych stosuje się między innymi obserwację uczestniczącą i nieuczestniczącą.

  • Obserwacja uczestnicząca – polega na nawiązaniu kontaktu z odpowiednią społecznością. Aktywny udział poprzez zadawanie pytań bądź umieszczanie kontrowersyjnych wypowiedzi może zachęcać innych do dyskusji.

  • Obserwacja nieuczestnicząca – związana jest z uważnym analizowaniem zachowań, bez wchodzenia w interakcje z innymi. Uczestnik bierny bada kontekst umieszczanych postów, ich cel i formę.

Jednym ze sposobów szybkiego zbierania podstawowych danych jest analiza jakościowa zdjęć i postów oznaczonych tagami. Umożliwia to wyselekcjonowanie najciekawszych informacji i daje pogląd o przemyśleniach społeczności na dany temat. Podczas realizacji badania warto również korzystać z treści udostępnianych w portalach poświęconych danej tematyce oraz czytać zamieszczane komentarze użytkowników i ekspertów. Internet należy w tym przypadku potraktować jako zbiór cennych informacji. Umieszczane przez internautów posty na forach, blogach, w portalach, serwisach społecznościowych mogą stanowić wartość dodaną do realizowanego badania.

Przykładem darmowych narzędzi wykorzystywanych do wirtualnej etnografii jest serwis Google Trends, który udziela informacji na temat ilości, pochodzenia czy rozłożenia w czasie poszczególnych zapytań w wyszukiwarce Google. Pozwala on na określenie profilu grupy docelowej, a także znalezienie najbardziej skutecznego kanału promocji.

Korzyści płynące z wirtualnej etnografii

Wirtualna etnografia opiera się na danych, które naturalnie występują w sieci, co zwiększa ich autentyczność. Informacje te są na bieżąco tworzone i uaktualniane. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi i analiza umieszczanych treści pozwala badaczowi odpowiedzieć na pytania dotyczące potrzeb konsumentów oraz wartości, jakimi się kierują przy podejmowaniu decyzji, np. takich jak:

  • ile osób i kto rozmawia na dany temat, jak bardzo jest on popularny i ważny;

  • o której godzinie, w jakie dni tygodnia, w jakich miejscach lub o jakich porach roku ludzie rozmawiają na dany temat;

  • na ile pozytywnie internauci oceniają zagadnienie, czy mówi się dobrze albo źle o naszej marce;

  • jak często rozmawia się o naszej marce w porównaniu do marki konkurencji, czy ludzie są bardziej zainteresowani naszą ofertą czy ofertą konkurentów;

  • jak często internauci publikują treści o danym produkcie, marce;

  • czy ludzie częściej zadają pytania, czy recenzują produkty, co wzbudza ich zainteresowanie i jakie aktywności wiążą się z daną marką.

Łącząc konkretne obszary, możemy otrzymać naprawdę dogłębną analizę produktu, marki oraz potrzeb klientów. Pomaga nam to zrozumieć internet i to, co się w nim dzieje.

Trochę praktyki

Zastanawiasz się, do czego mógłbyś wykorzystać wirtualną etnografię? Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem firmy produkującej urządzenia elektroniczne. Twoi klienci prawdopodobnie mają różnego rodzaju problemy związane z działaniem laptopa. Pierwszym krokiem wielu osób jest poszukiwanie rozwiązania w internecie, co często wiąże się z udostępnieniem negatywnych treści o twojej marce. W tej sytuacji idealną opcją jest zaproponowanie, w miarę możliwości, odpowiedniej porady przez pracownika twojej firmy. Dzięki obserwacji tego, co dzieje się w sieci, masz szansę kontrolować wizerunekprzedsiębiorstwa oraz dowiedzieć się, w jaki sposób możesz ulepszyć swój produkt. Wiesz, kto jest odbiorcą twojego produktu – czy są to częściej osoby starsze, młodsze, kobiety czy mężczyźni. Zastosowań jest wiele i to od ciebie zależy, w jaki sposób wykorzystasz oferowane narzędzia.

Połącz wirtualną etnografię z tradycyjnymi metodami

Do zdefiniowania zachowań konsumenckich często wykorzystywane są klasyczne badania jakościowe i ilościowe. Nie zawsze jednak zgromadzone wyniki przedstawiają rzetelne informacje odnośnie do danego produktu lub usługi. Uzyskane dane są jedynie deklaracją wybranej grupy respondentów. W przypadku wirtualnej etnografii obserwacja pozwala na obiektywną ocenę konkretnych zachowań aktywności internautów, czyli to, jak i o czym najchętniej dyskutują, co udostępniają oraz jakie posty mają największą popularność.

Dodatkowo należy pamiętać, że ludziom w internecie wydaje się, że pozostają anonimowi, co wiąże się z udostępnianiem przez nich autentycznych i wiarygodnych treści. Optymalnym rozwiązaniem jest połączenie wirtualnej etnografii oraz metod tradycyjnych. Konsument lubi oceniać oraz dzielić się swoją opinią z innymi, a to niesie ze sobą istotne szanse i konsekwencje dla jakościowych badań społecznych, w tym dla wirtualnej etnografii.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!