Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Innowacja

Wąskie rozumienie społecznej roli firm

1 maja 2012 7 min czytania

Z badania przeprowadzonego w grudniu 2011 roku przez PwC i SMG KRC Millward Brown dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)* wynika, że pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu zna jedynie 31% polskich firm. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 850 przedsiębiorstw i objęło firmy różnej wielkości (mikro, małe, średnie i duże). Pytania były zadawane prostym językiem, nie używano anglojęzycznych czy słabo rozpowszechnionych sformułowań, aby uniknąć zaciemnienia wyników wynikającego z niezrozumienia.

Spośród siedmiu wymienionych w normie ISO 26000 obszarów społecznej odpowiedzialności (ład organizacyjny, prawa człowieka, relacje z pracownikami, środowisko naturalne, zaangażowanie społeczne i rozwój, uczciwe praktyki rynkowe i relacje z konsumentami) polscy przedsiębiorcy za najważniejsze dla rozwoju swoich firm uważają relacje z konsumentami i pracownikami – odpowiednio 74% i 72% wskazań. Uderzający jest jednak fakt, że na przestrzeganie zasad CSR w tych obszarach decydowało się już tylko nieco ponad 40% badanych firm (więcej w ramce Zagadnienia CSR wskazywane jako kluczowe i działania firm w ramach tych zagadnień). Zasady, które były uwzględnione w badaniu, to: odpowiedzialność (za wpływ na społeczeństwo, środowisko, gospodarkę oraz zapobieganie nieprzewidzianym, niezaplanowanym negatywnym skutkom działalności); przejrzystość (informowanie w sposób jasny i kompletny o działaniach organizacji, które mają lub mogą mieć wpływ na społeczeństwo i środowisko), etyczne postępowanie (działania organizacji oparte na wartościach: uczciwości, sprawiedliwości i prawości), szacunek dla potrzeb interesariuszy, respektowanie norm prawa, respektowanie międzynarodowych regulacji, respektowanie praw człowieka.

Analiza stanu wdrażania zasad odpowiedzialności w poszczególnych obszarach prowadzi do kilku zaskakujących odkryć. W dalszej części tekstu przedstawiam najważniejsze wnioski z badania w każdym z siedmiu obszarów CSR.

Prawa człowieka

Realizacja zasad CSR w tym obszarze w większości firm polega na przestrzeganiu przepisów, np. kodeksu pracy, oraz traktowaniu ludzi z szacunkiem. Konkretne działania, takie jak np. poszanowanie praw pracowniczych (do urlopu, godziwego wynagrodzenia, premii) czy działania przeciwdziałające dyskryminacji, wskazywane są już jednak znacznie rzadziej. Zaledwie 15% firm zapewnia odpowiednie warunki pracy osobom niepełnosprawnym.

Ład organizacyjny

68% wszystkich firm deklaruje posiadanie misji i wizji, 64% – określonych wartości organizacyjnych, a 70% – kodeksu etycznego firmy. Jednak już tylko 20% posiada te dokumenty w formie pisemnej, co stawia pod znakiem zapytania istotność tych aspektów dla codziennego działania firmy oraz skuteczność ich wdrażania. Niemal ź firm poddaje ocenie wyniki finansowe. Relacje ze społecznością lokalną to jednak przedmiot oceny dla zaledwie 16% badanych firm! Trudno się dziwić, skoro 14% przedsiębiorstw nie widzi wokół siebie żadnych interesariuszy, na których wywiera wpływ. Tymczasem podstawą idei CSR jest szerokie spojrzenie na otoczenie i uwzględnienie jego przedstawicieli w myśleniu strategicznym.

Relacje z pracownikami

O stanie zaawansowania idei odpowiedzialnego biznesu w polskich firmach wiele mówią wyniki badań w obszarze relacji z pracownikami. Na pytanie o sposoby dbania o satysfakcję zatrudnionych aż 66% badanych (najwięcej wskazań) mówiło o terminowym wypłacaniu wynagrodzeń. Odsetek wskazań dla wykraczających poza przestrzeganie prawa benefitów, takich jak wyjazdy i imprezy integracyjne, opieka medyczna itp., waha się między 4 a 12%. 40% firm nie zapewnia żadnych udogodnień pracownikom posiadającym małe dzieci. Co ciekawe, już na etapie rekrutacji wyłania się niezbyt ciekawy z perspektywy przestrzegania zasad CSR obraz polskiego przedsiębiorcy. Okazuje się, że aż 50% firm, zatrudniając pracownika, bierze pod uwagę jego płeć, a spora część otwarcie przyznaje, że patrzy też na takie czynniki, jak: wiek (42%), kraj pochodzenia (21%), fakt posiadania dzieci (14%) czy orientacja seksualna (11%).

Środowisko naturalne

Stosowanie ekologicznych rozwiązań biurowych jest najbardziej popularną wśród polskich firm metodą redukowania negatywnego wpływu działalności gospodarczej na środowisko. Większość (70%) badanych stara się oszczędzać zasoby naturalne takie jak energia czy woda, przy czym najczęściej wymienianym sposobem jest stosowanie energooszczędnych żarówek (78%) i wyłączanie sprzętów z prądu po zakończonej pracy (73%), a więc działania bardzo proste, a wręcz oczywiste. Korzystanie z odnawialnych źródeł energii czy ograniczenie emisji dwutlenku węgla deklaruje już znacznie mniej firm (9% i 4%). Niepokoić może fakt, że aż 52% badanych, podejmując istotne decyzje biznesowe dotyczące firmy, nie bierze pod uwagę ich ewentualnego wpływu na środowisko naturalne, a 60% nie informuje społeczności lokalnych o generowanych zanieczyszczeniach.

Uczciwe praktyki rynkowe

Ponad trzy czwarte firm nie posiada mechanizmów służących przeciwdziałaniu praktykom korupcyjnym, zaś wśród tych, które jakieś stosują, przeważają kodeksy etyczne i szkolenia niewspomagane narzędziami i systemami zgłaszania i monitoringu naruszeń. Firmy generalnie deklarują terminowe regulowanie zobowiązań finansowych wobec dostawców i partnerów biznesowych, jednak aż 40% przyznaje, że czyni tak „zazwyczaj”. O tym, jak w polskich firmach wygląda przestrzeganie zasad odpowiedzialności w łańcuchu dostaw, świadczy fakt, iż 40% firm nie prowadzi żadnej oceny swoich dostawców pod kątem realizacji zasad CSR.

Wąskie rozumienie społecznej roli firm

Relacje z konsumentami

Aż połowa przedsiębiorstw nie posiada procedury rozpatrywania skarg klientów, co może dziwić, biorąc pod uwagę wysokie miejsce tego obszaru wśród czynników wskazywanych jako ważne   dla rozwoju. Obszarem trudnym jest także transparentność działań firm. Wśród informacji najczęściej udostępnianych są dane na temat władz firmy i dotyczące zaangażowania w działania CSR. Najmniej, bo tylko 45%, firm udostępnia informacje o swoich finansach.

Zaangażowanie społeczne i rozwój

Niespełna co czwarta badana firma realizuje jakiekolwiek działania na rzecz społeczności lokalnej. Te, które realizują tego typu działania, najczęściej wspierają finansowo organizacje społeczne lub sponsorują imprezy sportowe i kulturalne.

Ale już takie działania jak umożliwienie pracownikom pracy na rzecz innych w godzinach służbowych bądź inne formy wolontariatu pracowniczego stosuje tylko niewielka grupa firm – odpowiednio 8% i 7%. Przy realizacji działań społecznych firmy nie wykorzystują także efektu synergii płynącego ze współpracy np. z organizacjami pozarządowymi. Ponad połowa firm nie angażuje się we współpracę ani z administracją centralną, ani samorządową, ani z organizacjami pozarządowymi, w ramach działań na rzecz społeczności lokalnej.

Przedstawione wyniki badań świadczą o tym, że koncepcja odpowiedzialnego biznesu to dla większości polskich przedsiębiorstw nadal głównie element działań PR. Potwierdza to fakt, że najczęściej (74%) wskazywaną korzyścią wynikającą ze stosowania zasad CSR jest właśnie „pozytywny wizerunek”. Jednocześnie jednak 45% przedstawicieli firm dodaje, że korzyścią z przestrzegania zasad CSR są wyższe przychody, a 58% uznaje, że podnoszenie motywacji pracowników, co wskazywałoby na krok w dobrym kierunku, jeśli chodzi o postrzeganie roli CSR dla rozwoju firm.

* „Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu”, PwC i Millward Brown SMG/KRC dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, grudzień 2011, badanie przeprowadzono na próbie 850 przedsiębiorców.

Tematy

Może Cię zainteresować

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

Technologia to zaledwie 5% sukcesu – pozostałe 95% to ludzie

W świecie, w którym digitalizacja stała się koniecznością, sukces zależy nie od samej technologii, lecz od umiejętności jej wykorzystania. O tym, jak multidyscyplinarne podejście, kobiece przywództwo i kultura oparta na bezpieczeństwie psychologicznym pozwoliły Archicom zbudować efektywny cyfrowy ekosystem, opowiada Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezeska zarządu firmy.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Premium
Jak zarządzać długiem technologicznym w erze AI

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje świat biznesu, ale jednocześnie przyczynia się do narastania długu technologicznego w firmach. Oto cztery kluczowe wskazówki dla liderów, które pomogą świadomie zarządzać kompromisami i stworzyć przestrzeń na innowacje.

Dług technologiczny działa jak kotwica, która spowalnia wysiłki liderów biznesu zmierzające do sprawnego zarządzania organizacją. Dodatkowa praca i nagromadzone koszty wynikające z doraźnych rozwiązań, nieaktualnych aplikacji i starzejącej się infrastruktury ograniczają zdolność firm do innowacji, konkurowania i długoterminowego rozwoju.

Pewien poziom długu technologicznego jest nieunikniony. Aby zachować elastyczność, przedsiębiorstwa często wdrażają nowe technologie w ekspresowym tempie, świadome, że w przyszłości będą musiały ponieść koszty modernizacji tych systemów. Ten kompromis staje się jednak coraz trudniejszy w miarę postępującej implementacji sztucznej inteligencji. Przy rocznych kosztach przekraczających 2,41 bln dolarów w samych tylko w Stanach Zjednoczonych, dług technologiczny nie jest już wyłącznie problemem IT – to realne obciążenie biznesowe, które wymaga uwagi na najwyższym szczeblu zarządzania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!