Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
INNOWACJE

 Technologie mobilne – rosnący potencjał

1 października 2016 9 min czytania
Piotr Kwiatkowski
 Technologie mobilne – rosnący potencjał

Przeobrażenia stylu życia widać choćby po statystykach pokazujących, jak użytkownicy korzystają obecnie z urządzeń mobilnych. Z badania przeprowadzonego przez agencję TNS Polska wynika, że ponad 60% Polaków powyżej 15. roku życia ma przynajmniej jeden telefon z dotykowym ekranem i systemem operacyjnym umożliwiającym instalowanie aplikacji; ponad 20% ma tablet.

Dane Spicy Mobile, firmy badającej polski rynek urządzeń i aplikacji mobilnych, udostępniane na platformie Mobigate dowodzą, że użytkownicy telefonów komórkowych i smartfonów korzystają z tych urządzeń średnio 2 godziny i 45 minut dziennie. Przy czym na rozmowy przeznaczają relatywnie niedużo, bo 10 minut 46 sekund w ciągu dnia. Znacznie częściej i dłużej wykorzystują smartfon jako narzędzie dające dostęp do internetowych treści, czy to z poziomu przeglądarki, czy specjalnych aplikacji. W samym tylko sklepie Google Play, obsługującym platformę Android, co miesiąc do oferty wchodzi niemal 1400 nowych aplikacji. Polscy użytkownicy instalują na urządzeniach średnio nieco ponad pięć takich programów. Przeciętny użytkownik ściąga miesięcznie około 7400 MB wszelkich danych, z czego 1600 przez łącza telefonii komórkowej GSM, a 5800 za pośrednictwem Wi‑Fi.

Najważniejsze aplikacje

Rosnące znaczenie urządzeń mobilnych jest widoczne także w statystykach dotyczących najpopularniejszych aplikacji. W lipcu 2016 roku najlepsze wyniki wśród polskich użytkowników uzyskała aplikacja YouTube z ponad 65% zasięgu. Polscy użytkownicy urządzeń mobilnych ponad 1,3 miliarda razy w ciągu miesiąca wywoływali aplikację służącą do oglądania filmików, wideoblogów i teledysków. Średni czas użytkowania wynosił prawie 11 godzin miesięcznie na użytkownika urządzeń mobilnych.

Drugie miejsce zajęła aplikacja Facebook (48%), łączna liczba jej wywołań w lipcu wynosiła ponad 2 miliardy, jednak czas poświęcony na jej użytkowanie był o połowę krótszy, czyli wynosił 5 godzin i 13 sekund. Trzecie miejsce zajęła aplikacja uzupełniająca Facebooka, czyli Messenger, zyskując 45,38% zasięgu, czyli niecałe 3% mniej niż sam Facebook. W sierpniu zainteresowanie większością aplikacji wzrosło. Udział YouTube’a skoczył o 5 punków procentowych, udział Facebooka o 4 p.p.

Ten tekst posiada komentarze ekspertów »

To mit, że klienci boją się płatności mobilnych 

Edyta Ziajowska PL

Jeśli sklep internetowy nie zapewnia klientom możliwości płacenia przez aplikację mobilną, może ich skutecznie do siebie zniechęcić.

Bankowość mobilna 

Bartosz Kaźmierczak PL

Prawdopodobnie już w 2020 roku klienci będą częściej łączyć się z bankiem za pośrednictwem urządzeń mobilnych niż komputera.

Lepsze parametry, większa dostępność

Ta rosnąca popularność aplikacji, a także samych urządzeń mobilnych, to między innymi efekt rosnącej wydajności, sprawności i dostępności rozwiązań z obszaru technologii mobilnych, na co wskazuje raport Mobile Revolution opracowany przez Boston Consulting Group.

Od roku 2005 średni koszt pobrania megabajta danych na urządzenie mobilne spadł o prawie 100%. Zaawansowane technologicznie smartfony, za które jeszcze kilka lat temu trzeba było zapłacić kilka tysięcy, teraz są dostępne w abonamencie za złotówkę.

Spadły też koszty obsługi sieci telefonii komórkowej. Koszt przesyłu megabajta danych w sieci 3G jest o 95% niższy niż w sieci 2G. Analogicznie koszt transmisji megabajta spadł o kolejne 67% w sieci LTE. Jednocześnie w górę wystrzeliła prędkość transmisji danych. W przypadku sieci LTE jest 12 000 razy szybsza niż w standardzie 2G. Mimo tak dużego wzrostu prędkości transmisji danych klienci oczekują dalszej poprawy jakości mobilnych usług internetowych. Z raportu Boston Consulting Group wynika, że 90% klientów sieci 3G i 4G chciałoby szybszego transferu danych, większego zasięgu sieci, większej żywotności baterii urządzeń mobilnych. Nie słabnie też apetyt na internetowe treści, które użytkownicy urządzeń mobilnych pobierają z sieci. Przy obecnym wzroście ilości danych w ciągu dekady ruch internetowy może wzrosnąć nawet tysiąckrotnie. To z kolei stworzy zapotrzebowanie na nowe rozwiązania technologiczne, głównie mobilne, które pozwolą ten ruch zagospodarować.

Technologie mobilne a biznes

Zainteresowanie technologiami mobilnymi wśród konsumentów przekłada się na ogromny potencjał dla biznesu. Małe i średnie przedsiębiorstwa, które postawiły na technologie mobilne, czy szerzej na dotarcie do klientów za ich pośrednictwem, rosną w znacznie szybszym tempie niż konkurenci, którzy na te rozwiązania stawiają w mniejszym stopniu. 25% firm, które korzystają z technologii mobilnych intensywnie, odnotowuje dwukrotnie szybszy wzrost przychodów i ośmiokrotnie szybszy wzrost zatrudnienia niż ich konkurenci. To w dużej mierze zasługa tzw. mobilnego marketingu, czyli nowoczesnych metod komunikacji z klientem za pomocą sieci społecznościowych, SMS‑ów, aplikacji mobilnych, a także reklamy kontekstowej. Te firmy spośród małych i średnich przedsiębiorstw, które nie koncentrują się na technologiach mobilnych, mają znacznie gorsze wyniki.

Liczne raporty dotyczące technologii mobilnych odnotowują ponadto, że rozwiązania te są stymulatorami wzrostu gospodarczego, a w krajach dotkniętych recesją – motorem zmian pozwalającym pokonać jej skutki. W skali świata łańcuch wartości w sektorze technologii mobilnych generuje kilka trylionów dolarów przychodu rocznie i odpowiada za kilkanaście milionów miejsc pracy. W krajach rozwiniętych i rozwijających się, takich jak: Stany Zjednoczone, Niemcy, Korea Południowa, Brazylia, Indie czy Chiny, udział technologii mobilnych w produkcie krajowym brutto waha się od 2 do 5% i z roku na rok się zwiększa. W efekcie firmy z sektora technologii mobilnych intensywnie inwestują w badania i rozwój, co jeszcze bardziej stymuluje wpływ tych technologii na gospodarkę.

Technologie pokolenia Y

Rośnie zapotrzebowanie na tego rodzaju rozwiązania, ponieważ na rynek pracy wchodzi pokolenie millennialsów, a więc osób urodzonych na początku lat osiemdziesiątych XX wieku, nawet do 1997 roku. Dla nich nowe technologie, zwłaszcza mobilne, są środowiskiem naturalnym, podstawowym narzędziem komunikacyjnym, źródłem wiedzy i rozrywki. Millennialsi znacznie intensywniej niż inne pokolenia korzystają z mobilnych aplikacji. Z danych Spicy Mobile wynika, że w Polsce millennialsi są znacznie aktywniejsi (o kilkanaście punktów procentowych) niż pozostali użytkownicy urządzeń mobilnych w takich serwisach, jak: YouTube, Facebook, Instagram, Allegro czy Snapchat. Jak wynika z szacunków firmy doradczej Deloitte, do 2025 roku przedstawiciele pokolenia Y (jak inaczej określa się millennialsów) będą stanowić 75% osób na rynku pracy, co oznacza dalszy wzrost zapotrzebowania na technologie mobilne.

Technologie mobilne są stymulatorami wzrostu gospodarczego, a w krajach dotkniętych recesją – motorem zmian pozwalającym pokonać jej skutki.

Nowe zastosowania

Wzrost ten będą stymulować także nowe sposoby na wykorzystanie urządzeń mobilnych. Do najważniejszych należy na przykład poszerzona rzeczywistość (augumented reality), czyli systemy łączące świat rzeczywisty z treściami generowanymi komputerowo. Zwykle wykorzystuje się do tego obraz z kamery urządzenia mobilnego, na który jest nakładana grafika 3D generowana w czasie rzeczywistym. Do najpopularniejszych komercyjnych inkarnacji tej technologii należy na przykład gra Pokémon Go, szturmem zdobywająca świat.

Inny nowy pomysł na wykorzystanie technologii mobilnych, który może stymulować ich rozwój i owocować pojawieniem się nowych rozwiązań biznesowych, to tzw. beacony, czyli niewielkie nadajniki radiowe działające w technologii Bluetooth Low Energy, które komunikując się z urządzeniami mobilnymi, przekazują użytkownikom cenne informacje dotyczące otaczającego ich świata, na przykład oferty sklepów w najbliższym otoczeniu.

Kolejna technologia dająca potencjał do komercyjnego rozwoju technologii mobilnych to tzw. NFC, czyli Near Field Communication – to standard komunikacji radiowej pozwalający na wymianę danych w odległości do 20 cm. Telefony komórkowe wyposażone w nadajniki NFC mogą i są już wykorzystywane na przykład do realizowania płatności mobilnych.

W najbliższych latach z pewnością pojawią się podobne nowatorskie rozwiązania i zastosowania technologii mobilnych, które sprawią, że staną się one jeszcze bardziej powszechne. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Z telefonem w dłoni »

Smartfon nieodłącznym towarzyszem 

,

Piotr Gozdowski PL

Zwyczaje pokolenia Y pokazują, jak bardzo potrzeba bycia w sieci kieruje każdym aspektem ich życia: od pracy po robienie zakupów, od przyjaciół do rodziny.

Komentarz. Szanse i zagrożenia bankowości mobilnej

Dziś trudno już wyobrazić sobie życie bez smartfonów i tabletów. Podążając za dynamicznym rozwojem technologii mobilnych, rynek finansowy wprowadził nowy kanał kontaktu – bankowość mobilną. Klienci coraz częściej i chętniej korzystają dziś z różnych aplikacji na smartfonach, a banki dostrzegają znakomitą szansę utrzymywania relacji i kontaktu z klientem poprzez finansową aplikację mobilną. Możliwości techniczne oferowane przez to rozwiązanie dały szansę na dostarczenie klientom wielu nowych, unikalnych usług, takich jak szybkie wypełnianie danych do przelewu za pomocą kodu QR czy połączenie z konsultantem banku za pośrednictwem kanału wideo.

Bank Zachodni WBK oferuje klientom wiele innowacyjnych rozwiązań w obszarze płatności mobilnych. Niektóre z nich to pierwsze tego typu rozwiązania w Polsce i prawdopodobnie jedne z pierwszych w Europie. Warto wymienić choćby możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej, opłacania miejsc parkingowych i zamawiania taksówki bezpośrednio z aplikacji bankowej czy też płatności zbliżeniowe w technologii HCE (Host Card Emulation) oraz dostęp do usługi BLIK.

Należy pamiętać, że wraz z dynamicznym wzrostem ilości dostępnych danych i funkcji w mobilnym kanale wzrosła także skala niebezpieczeństw i zagrożeń. W Banku Zachodnim WBK dbamy o to, aby klienci korzystający ze zdalnego dostępu nie musieli obawiać się o swoje finanse, dlatego na bieżąco aktualizujemy nasze usługi i wprowadzamy nowe formy zabezpieczeń.

Tomasz Niewiedział, dyrektor bankowowści multikanałowej BZ WBK

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!