Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Magazyn (Nr 12, marzec 2022)

Supermoce innowacyjności

1 marca 2022 3 min czytania
Zdjęcie Paweł Górecki - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska
Paweł Górecki
Supermoce innowacyjności

Streszczenie: Współczesne organizacje muszą stawić czoła rosnącej niepewności wynikającej z globalnych kryzysów, takich jak pandemia i wojna na Ukrainie. W takich warunkach długoterminowe planowanie staje się coraz trudniejsze, a tradycyjne strategie tracą na skuteczności. Jednocześnie, wykorzystanie technologii cyfrowych może stać się kluczem do przetrwania oraz rozwoju w trudnych czasach. Rozwój supermocy takich jak zwinność, skalowalność, stabilność i opcjonalność, wspieranych przez narzędzia cyfrowe, umożliwia organizacjom adaptację do zmieniającego się otoczenia i wykorzystanie nowych szans. W artykule omówiono również rolę liderów w kryzysie, którzy muszą wykazywać się wyjątkowymi kompetencjami liderskimi, oraz znaczenie zespołów otwartych na zewnętrzne źródła wiedzy i innowacji.

Pokaż więcej

Nadwyrężone dwoma latami pandemii współczesne organizacje, zwłaszcza w Polsce i naszym regionie świata, wchodzą w nowy okres niepewności. Wojna w Ukrainie sprawiła, że biznes znów musi mierzyć się z nieprzewidywalnością łańcuchów dostaw, ograniczoną dostępnością surowców i komponentów, wahaniami kursów walut oraz niestabilnością rynków pracy. Tworzenie długoterminowych strategii w takich okolicznościach staje się nie lada wyzwaniem, a realizowanie planów sprzed rozpoczęcia wojny staje się przeciwskuteczne. Niepewność nie musi jednak być czynnikiem paraliżującym, a wykorzystanie potencjału nowych technologii może stać się impulsem do podjęcia innowacyjnych działań, stworzenia przełomowych produktów i usług.

Jak przekonuje Gerald C. Kane i współautorzy tekstu Cyfrowe supermoce, które pozwalają przetrwać niepewne czasy, rozwój technologii cyfrowych pozwala wzmocnić organizacje w obliczu potencjalnie destrukcyjnych zjawisk. Tytułowe supermoce: zwinność, skalowalność, stabilność i opcjonalność, wspomagane przez cyfrowe narzędzia mogą nie tylko chronić organizacje, ale też stać się motorem ich rozwoju i innowacyjności.

Jak jednak w praktyce używać ich do zarządzania innowacjami w niepewnych czasach? Piszemy o tym w najnowszym, wiosennym numerze „MIT Sloan Management Review Polska”. I tak w artykule Modele współpracy – na drodze od pomysłu do produktu Jill E. Perry‑Smith pokazuje, jak dostosowywać modele współpracy do kolejnych etapów innowacyjnego projektu oraz okoliczności zewnętrznych. Aby robić to w czasach kryzysu, potrzeba wyjątkowych kompetencji liderskich. Pisze o nich Sameh Abadir w tekście Indeks górny Dwie role liderów w czasie kryzysu Indeks górny koniec. Przekonuje, że najlepsi specjaliści od spraw trudnych muszą być liderami zarówno na scenie, jak i za kulisami.

Kryzys wymaga też specjalnych kompetencji od zespołów. Grupy realizujące innowacyjne projekty powinny rozwijać szeroką sieć kontaktów, o czym mówi Deborah Ancona w udzielonym nam wywiadzie pt. Postaw na zespoły otwarte na zewnątrz. Dodatkowo powinny one składać się z ludzi wolnych od uprzedzeń oraz cechować się różnorodnością, na co wskazuje Thorsten Grohsjean i współautorzy tekstu ***Jak wybierać najbardziej obiecujące projekty?***.

Mam nadzieję, że wszystkie teksty opublikowane w numerze pozwolą Państwu dostrzec nieoczywiste szanse, jakie niesie obecna trudna sytuacja, oraz wykształcić własne supermoce, które pozwolą wyjść z kryzysu z tarczą i nową gamą innowacyjnych produktów.

Życzę owocnej lektury!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!