Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 8, marzec 2021)

Strefa Start-upów – Fintechy 

1 marca 2021 6 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Strefa Start-upów - Fintechy 

W „Strefie Start‑upów” prezentujemy innowacyjne polskie firmy, rozwiązujące problemy współczesnego świata – w tym wyzwania, z którymi mierzy się szeroko rozumiany biznes – za pomocą kreatywności i technologii. Tym razem przedstawiamy pięć firm z sektora FinTech.


POZNAJ INNOWATORÓW, KTÓRZY ZMIENIAJĄ NASZ ŚWIAT


Symmetrical.ai

produkt tego start‑upu to aplikacja mobilna dla pracowników umożliwiająca odbieranie wynagrodzenia „na żądanie”, ubieganie się o pożyczki od pracodawcy z zerowym oprocentowaniem, oraz korzystanie z usług zautomatyzowanego doradcy finansowego. Aplikacja poprawia dostępność produktów finansowych skierowanych do pracowników, pozwalając im zachować płynność finansową.

Jaki problem rozwiązuje Symmetrical.ai? Aż 77% polskich pracowników (dane za ACR Rynek i Opinia) chciałoby mieć możliwość brania pożyczek od swojego pracodawcy. Ponadto prawie 60% rodaków wolałoby otrzymywać pensje w systemie cotygodniowym. Symmetrical.ai odpowiada na te potrzeby oferując pracownikom kilka narzędzi. Ponadto edukuje ich w kwestii zarządzania finansami. Symmetrical.ai pozwala na wypłatę pieniędzy pracownikowi, które już zarobił w danym miesiącu, np. po tygodniu pracy, bez dodatkowych kosztów dla pracodawcy.

Współtwórcami start‑upu są: Piotr Smoleń (wcześniej związany z Turbine Analytics), Daniel Wartołowski (związany również z The Boston Consulting Group) oraz Maciej Noga (przewodniczący Rady Nadzorczej w Grupie Pracuj).

Booste.com

ułatwia pozyskiwanie środków na działalność biznesową, przede wszystkim firmom e‑commerce. Start‑up działa w modelu revenue‑based financing, czyli uzależnia wysokość prowizji od spodziewanych przychodów firmy otrzymującej wsparcie. Platforma jest zintegrowana z najpopularniejszymi polskimi (i międzynarodowymi) serwisami, z których korzystają rodzime sklepy internetowe. Mowa m.in. o Google, Facebooku, Shopify czy Shoperze. Na podstawie danych z tych platform wykorzystywany przez start‑up algorytm jest w stanie przeanalizować potencjał firmy ubiegającej się o wsparcie, a tym samym przewidzieć jak wysoką pożyczkę i w jakim czasie firma ta będzie w stanie spłacić.

Jaki problem rozwiązuje Booste.com? Pozwala dokonywać spłat zadłużenia w sposób elastyczny. W modelu revenue‑based financing klient sam określa, jaki procent okresowych przychodów będzie przeznaczć na spłatę pożyczki i jakie to będą okresy (np. co tydzień, co miesiąc itd.). Dzięki temu jest w stanie zapobiec sytuacji, w której pozostanie bez środków na pokrycie stałych kosztów działalności. Kiedy przychody będą wyższe (w danym tygodniu czy miesiącu) – kwota zadłużenia zostanie spłacona szybciej. Jeśli jednak wpływy z jakiegoś powodu będą w danym okresie niższe – czas spłaty po prostu się wydłuży.

Współtwórcami Booste.com są Jakub Pietraszek (wcześniej związany m.in. z EY, Deloitte, KPMG) oraz Michael Kacprzak (wcześniej związany m.in. Babbel i Tidio).

Billon

– jest dostawcą nowej, skalowalnej technologii rozproszonego rejestru (distributed ledger technology, DLT) dla biznesu. W ramach jednego systemu łączy transakcje walutami narodowymi, zapisywanie dokumentów i zarządzanie tożsamością. Technologia obsługuje rozwiązania w zakresie oprogramowania dla banków, programów motywacyjnych i lojalnościowych, mikropłatności oraz zarządzania dokumentami i tożsamością zgodnymi z RODO.

Billon, jako jedna z pierwszych firm w Europie, tokenizuje walutę narodową w oparciu o licencję pieniądza elektronicznego.

Jaki problem rozwiązuje Billon? Billon dostarcza firmom narzędzi niezbędnych do przeprowadzenia cyfrowej transformacji, m.in. poprzez natychmiastowe i intuicyjne transfery pieniężne. Oferuje gotowe rozwiązanie przenoszenia waluty krajowej na blockchain – w sposób bezpieczny, wydajny i zgodny z przepisami. Poprzez stworzenie wspólnej architektury do zarządzania transakcjami walutowymi, zapisywaniem dokumentów i zarządzania tożsamością – pokonuje przeszkody uniemożliwiające masowe wdrożenia innych protokołów blockchain.

Założycielem firmy Billon jest Andrzej Horoszczak, czołowy ekspert w dziedzinie technologii blockchain. Wspólnie z polskimi matematykami i kryptografami, stworzył wykorzystywaną przez start‑up technologię.

OneMillion

startup udostępnia ekosystem umożliwiający obrót kryptowalutami, z własną walutą cyfrową – MONx. W jego skład wchodzą obecnie cztery platformy: OneMillion Trading Systems, OneMillion Shop, OneMillion Partners, OneMilion Tokenize. Celem start‑upu było stworzenie kompleksowego rozwiązania dla osób korzystających z kryptowalut, umożliwiającego przeprowadzenie dowolnej transakcji.

Jaki problem rozwiązuje OneMilion? Umożliwia bezproblemowy obrót kryptowalutami inwestowanie oraz tokenizację biznesu. OneMillion Trading Systems pozwala na wykonywanie automatycznych operacji tradingowych. OneMillion Shop umożliwia sprzedawanie swoich usług i towarów, a kupujący nabywają je płacąc wyłącznie kryptowalutami. OneMillion Tokenize to usługa dla firm polegająca na cyfryzacji wybranych elementów biznesu w oparciu o technologię blockchain. Natomiast OneMillion Partners to program partnerski dla użytkowników platformy.

Start‑up został założony przez Marcina WalkowskiegoKrzysztofa Pereka.

Kredytmarket

– platforma pożyczkowa oparta na aplikacji mobilnej, dla przedsiębiorców i małych firm. Celem twórców start‑upu jest zniesienie barier, z jakimi borykają się przedsiębiorcy szukający finansowania dla swojego biznesu. Ponadto od początku swojego istnienia stawiają na edukację biznesu – poprzez publikowanie artykułów dotyczących finansowania i rozwoju firm. Jak podkreślają „nie sztuką jest namówić wszystkich na kredytowanie biznesu – rzecz w tym, aby po kredyt sięgnęły te firmy, którym faktycznie przyda się w rozwoju i które będą miały możliwość go spłacić”.

Jaki problem rozwiązuje Kredytmarket? Kredytmarket chce zmienić reguły gry w sektorze pożyczek. Obecnie przedsiębiorcy ubiegający się o kredyt mają do wyboru czasochłonne procedury w bankach lub chwilówki z wysokim oprocentowaniem. Twórcy Kredytmarketu postanowili wyjść naprzeciw potrzebom biznesmenów, którzy nie zgadzają się na tak ograniczone opcje wyboru. Wykorzystując technologie oferują szybkie udzielanie kredytów, zachowując wysoką jakość weryfikacji kredytobiorców.

Prezesem firmy jest Aleksander Widera, który przez 15 lat swojej kariery zawodowej związany był z rynkiem produktów inwestycyjnych (ipopema), bankowością (mBank) i usługami doradztwa gospodarczego (pwc).

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Hiperrealistyczna ilustracja przedstawia przestronne, nowoczesne atrium o minimalistycznym wystroju. W centralnym punkcie podłogi znajduje się świetlista rozeta kompasu, symbolizująca moralne centrum organizacji. Nad nią unoszą się transparentne, kolorowe panele w chłodnych i ciepłych tonacjach, zawieszone w przestrzeni na różnych wysokościach. Naturalne światło wpada przez świetliki dachowe, tworząc spokojną, refleksyjną atmosferę. Całość emanuje równowagą między strukturą a wartościami, technologią a etyką. Lekcje strategii etycznej AI od Grupy H&M

Podejście globalnego detalisty do etyki sztucznej inteligencji zakłada, że formalne procedury mają ograniczony zasięg. Menedżerowie koncentrują się na wzmacnianiu moralnego kompasu wszystkich pracowników – tak, by potrafili podejmować trafne decyzje, krok po kroku, rozmowa po rozmowie.

Sztuczna inteligencja zmienia sposób funkcjonowania organizacji – i właśnie dlatego stanowi wyzwanie etyczne. Kto powinien ponosić odpowiedzialność za zautomatyzowane decyzje i działania? Jak szeroka powinna być decyzyjność algorytmów? Jak projektować interakcje między ludzkim umysłem a maszyną? Jak technologia wpływa na pracowników? Gdzie w systemie kryją się uprzedzenia?

Firmy, regulatorzy i decydenci starają się znaleźć trwałe zasady etyczne, które pomogą im poruszać się w tym moralnym labiryncie. Zazwyczaj stosują pozornie logiczne podejście: najpierw identyfikują uniwersalne wartości (takie jak przejrzystość, sprawiedliwość, autonomia człowieka czy możliwość wyjaśnienia decyzji), następnie określają praktyczne zastosowania tych wartości (np. w procesach decyzyjnych czy rekrutacji wspieranej przez AI), a na końcu formalizują je w kodeksach postępowania. Założenie jest takie, że kodeksy etyczne powinny mieć pierwszeństwo przed „kodeksem obliczeniowym” AI.

EKF 2025 - debata prezesów banków Debata prezesów banków w ramach EKF 2025 zapewniła wiele wniosków dla polskiego biznesu

Europejski Kongres Finansowy co roku ściąga światowej klasy ekspertów i oferuje szeroką gamę paneli dyskusyjnych w tematyce finansów i gospodarki. Niemniej, prawdziwym gwoździem programu jest tradycyjnie finał w formie debaty prezesów największych banków. 4 czerwca 2025 roku ponownie w Sopocie doszło do spotkania najważniejszych decydentów polskiego sektora finansowego.

Tegoroczną edycję debaty poprowadzili Brunon Bartkiewicz, członek rady programowej EKF oraz Iwona Kozera, partnerka zarządzająca EY Consulting w Polsce. Wzięło w niej udział aż 10 prezesów zarządów największych polskich banków: Michał Bolesławski (ING Bank Śląski),  Elżbieta Czetwertyńska (Citi Handlowy), Przemysław Gdański (BNP Paribas Bank Polska), João Bras Jorge (Millennium S.A.), Cezary Kocik (mBank), Michał Gajewski (Santander Bank Polska), Cezary Stypułkowski, (Banku Pekao), Szymon Midera (PKO Bank Polski), Adam Marciniak, (VeloBank S.A.) oraz Piotr Żabski (Alior Bank). Co roku, jest to jedyna taka okazja w której uczestniczy tak wiele osób tak ważnych dla polskiej gospodarki.

Formuła debaty

Przed rozpoczęciem właściwej części debaty, uczestnicy mieli okazję posłuchać wystąpienia przewodniczącego KNF, Jacka Jastrzębskiego. Zaapelował on o rozwój rynku kapitałowego, aby odciążyć banki od ryzykownych inwestycji. Zaznaczył także konieczność bliskiej współpracy sektora bankowego z firmami technologicznymi oraz potrzebę ustanowienia odpowiednich regulacji w zakresie ochrony danych. Następnie, firma EY przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej z zarządami banków uczestniczących w wydarzeniu. Za podwaliny do dyskusji posłużyły także wnioski z trzech eksperckich okrągłych stołów:

  • makroekonomicznego
  • technologicznego
  • ryzyka.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!