Streszczenie: Innowacyjne pomysły często nie są wdrażane ze względu na niechęć menedżerów do podejmowania ryzyka i niepewności. Kluczowym rozwiązaniem jest budowanie przez menedżerów zróżnicowanych sieci kontaktów wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Różnorodne kontakty pomagają liderom skuteczniej oceniać nowatorskie idee oraz zmniejszają ich naturalny opór wobec nieznanego. Organizacje powinny promować współpracę międzyfunkcyjną, przeciwdziałać uprzedzeniom wobec innowacji oraz tworzyć kulturę wspierającą ryzyko, by zwiększyć szanse realizacji przełomowych pomysłów.
Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.
Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.
Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję