Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analiza danych, Big Data

Serendipity, czyli jak przenieść naukę do biznesu

10 stycznia 2022 6 min czytania
Zdjęcie Maria Korcz - Redaktorka "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review".
Maria Korcz
Serendipity, czyli jak przenieść naukę do biznesu

Począwszy od penicyliny, przez strony WWW, na systemach zaawansowanej biometrii kończąc, wiele odkryć zmieniających funkcjonowanie społeczeństwa swój początek miało w laboratoriach badawczych. W dalszym ciągu to one stanowią kluczowy zastrzyk innowacji, który otwiera ogromny potencjał dla biznesu. Jednak jak komercjalizować odkrycia, tak by trafiły do domów konsumentów? Eksperci wskazują, że rozwiązaniem jest strategia serendipity.

Serendipity to pojęcie, które w naszym kontekście przetłumaczyć możemy jako otwartość na wartościowe, choć zwykle zaskakujące efekty synergii pomiędzy nauką a biznesem.

Czym jest serendipity?

Trudno znaleźć polski odpowiednik określenia serendipity. Wśród tłumaczeń z języka angielskiego powtarzają się takiej jak: zdolność do przypadkowych odkryć, łut szczęścia, szczęśliwy zbieg okoliczności, naturalna zdolność do interesujących lub wartościowych odkryć przez przypadek. Co ważniejsze, serendipity coraz częściej wskazuje się również jako strategię dla biznesu, która w błyskawicznie zmieniającym się środowisku jest sposobem na rozwój i zastosowanie najnowszych osiągnięć nauki. Nawet jeśli dziś wartość biznesowa niektórych odkryć wydaje się trudna do określenia, warto przyjrzeć się ich potencjałowi. Przyszłość, w której okażą się przydatne, może przyjść szybciej, niż się spodziewamy!

Jak działa serendipity w biznesie?

Zdarza się, że ekscytujące możliwości spotykają nas niespodziewanie. Dlatego strategia serendipity zakłada przede wszystkim koncentrację i otwartość. Należy uważać, by nie zamknąć się we własnej branży i sieci kontaktów – warto sięgać dalej, poza branżę i poza najoczywistsze listy klientów i kontrahentów. Współpraca z ludźmi z różnych środowisk jest kluczowa dla innowacji. Eksperci z innych branż i pozyskiwanie kontaktów spoza naszego otoczenia, pomagają myśleć inaczej i łatwiej dostrzegać nieoczywiste korzyści z innowacji naukowych.

Gdzie szukać nieoczywistych rozwiązań?

Często mówimy, że szczęściu trzeba pomóc. Również serendipity nie zadziała, jeśli nie stworzymy ku temu warunków. Na początku musimy wyjść z własnej bańki. Doskonałymi ku temu okazjami są podróże, konferencje i wydarzenia międzybranżowe. Choć to czasochłonne, stworzenie, a następnie wykorzystanie szans na nawiązanie kontaktów z nowymi ludźmi może okazać się kluczowe dla rozwoju firmy. By serendipity zaczęło działać, należy również pozwolić sobie na błądzenie i zaglądanie tam, gdzie pozornie nie ma czego szukać.

Przykładem takiego nieoczywistego połączenia korzyści może być chirurgia plastyczna i sztuczna inteligencja. Kilka lat temu w konferencji Emotion AI Summit firmy Affectiva wziął udział Joe Dusseldorp, chirurg plastyczny i chirurg rekonstrukcji twarzy. Podczas sesji na temat AI w reklamie wpadł na pomysł, aby wykorzystać AI do monitorowania postępów pacjentów po operacjach i sprawdzania, czy udało mu się odtworzyć ich uśmiechy. To rozwiązanie napędziło jego badania i pozwoliło rozwinąć działalność. Gdyby jednak nie postanowił poszerzać swojej wiedzy o tematy pozornie odległe, prawdopodobnie nigdy by na to nie wpadł.

Podobnym doświadczeniem dzieli się też Rana El Kaliouby, informatyczka i ekspertka w zakresie AI. Pewnego razu została zaproszona do wygłoszenia prezentacji na konferencji w Ameryce Południowej. W jej firmie panował wtedy wyjątkowo gorący okres i zastanawiała się, czy powinna pojechać. Ostatecznie jednak zdecydowała się na podróż. Już na samej konferencji jej uwagę przykuł przemawiający przed jej wystąpieniem przedsiębiorca. Swoim spostrzeżeniem co do interesującego wykładu podzieliła się na Twitterze. Myślała, że na tym sprawa się zakończyła. Jednak kiedy dotarła na lotnisko, by wrócić do domu, okazało się, że jej przedmówca też tam był. Zaczęli rozmawiać i okazało się, że mają ze sobą wiele wspólnego, do tego stopnia, że od razu zaproponowała mu współpracę w roli doradcy. Później sprawy nabrały rozpędu, a dzięki nowemu znajomemu udało jej się nawiązać współpracę z Motley Fool Ventures.

Niekoniecznie zresztą musimy od razu wybierać się na konferencje i wydarzenia z innych branż i sektorów rynku. Liczy się każde, nawet drobne przełamanie schematów – zanim wpadniemy na rewolucyjną innowację, możemy zacząć choćby od… wybierania każdego dnia innego miejsca na lunch.

Podobno zresztą sam Sergey Brin, zapytany o sekret sukcesu wyszukiwarki Google, odpowiada: „Czynnikiem numer jeden, który przyczynił się do naszego sukcesu, było szczęście”.

Serendipity jako strategia implikowania nauki do biznesu

W strategii serendipity kluczową rolę odgrywa nauka, która jest zarówno motorem, jak i beneficjentem otwartości biznesu. To z niej biznes czerpie rozwiązania popychające do przodu innowacyjność, która później przekłada się na zyski. Te natomiast pozwalają wspierać finansowo kolejne badania.

Na początku potrzebne jest stworzenie miejsca kooperacji biznesu ze światem nauki. W tym celu warto podjąć współpracę z ośrodkami badawczymi – wiele z nich jest otwartych na wspólne działania z praktykami biznesu. Możemy też sami stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń, organizując konferencje, webinary czy szkolenia we współpracy z uniwersytetami.

Istotny jest też przepływ informacji. Wiele organizacji zbudowało mury, które miały ochronić je przed inwigilacją konkurencji, tymczasem wymiana informacji z ośrodkami badawczymi może mieć podwójną korzyść i wytworzyć efekt synergii, bo ośrodkom również zależy na sprawdzeniu odkryć w praktyce.

Od czego zacząć?

Choć serendipity wymaga elastyczności, odpowiednie planowanie może wesprzeć realizację strategii szczęśliwych zbiegów okoliczności. Na etapie planowania dobrze jest postawić sobie cele, które będą angażowały otoczenie przedsiębiorstwa – uniwersytety, ośrodki badawcze, reprezentantów branży nowych technologii. Nieustannie warto też w sobie pielęgnować ciekawość. Obok otwartości to kluczowa wartość uzdalniająca nas do dostrzegania nowych możliwości rozwoju na styku nauki i biznesu.

Źródła:

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Strategia w czasach destabilizujących innowacji 

Clayton M. Christensen , Andrzej Jacaszek PL

Z profesorem Harvard Business School w Bostonie, Claytonem M. Christensenem, rozmawiał Andrzej Jacaszek, wydawca „Harvard Business Review Polska”.

Strategia na niepewne czasy 

Jakub Boruc PL

W dobie coraz większej inflacji analitycy i eksperci są zgodni co do tego, że Polskę czeka spowolnienie gospodarcze, choć jego skala nie jest jeszcze znana. Częstą odpowiedzią firm jest nagłe cięcie kosztów, ale dopiero optymalizacja wpisana w długofalową strategię, realizowaną jeszcze w czasach wzrostu, pomaga zwyciężać nawet w niekorzystnej sytuacji gospodarczej.

Jak transformacyjni liderzy prowadzą firmy w czasach kryzysu 

Lars Fæste , Christian Gruß , Jose Flores

Pandemia COVID-19 zmieniła wiele aspektów życia biznesowego, jednak paląca potrzeba transformacji w organizacjach pozostaje tak samo aktualna jak zawsze. Można nawet powiedzieć, że kryzys jeszcze bardziej ją uwydatnił. Większość firm wprowadziła błyskawiczne działania mające na celu dostosowanie się do nowej sytuacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!