Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Rewolucja w zarządzaniu płatnościami i relacjami

1 listopada 2019 7 min czytania
Anna Sobotnik
Rewolucja w zarządzaniu płatnościami i relacjami

Streszczenie: ING Bank Śląski wprowadził narzędzie „Finansowanie dostawców”, które wspiera współpracę między spedytorami a przewoźnikami, zapobiegając zatorom płatniczym i zabezpieczając interesy obu stron. Rozwiązanie to umożliwia przewoźnikom wcześniejsze otrzymywanie środków za zrealizowane usługi transportowe, wykorzystując limity kredytowe odbiorców. Dzięki temu przewoźnicy mogą szybko uzyskać gotówkę na bieżące wydatki, takie jak paliwo czy naprawy, podczas gdy spedytorzy zyskują lojalnych partnerów i redukują pracochłonność związaną z obsługą płatności. Przykładem skutecznego wdrożenia tego rozwiązania jest Omida Group, która od 2015 roku korzysta z „Finansowania dostawców”, co pozwoliło na automatyzację procesów, skrócenie czasu obsługi faktur i poprawę współpracy z przewoźnikami. Mitsmr+2Mitsmr+2Mitsmr+2Mitsmr

Pokaż więcej

„Finansowanie dostawców” – narzędzie wspomagające współpracę między spedytorami i przewoźnikami, które zaoferował ING Bank Śląski – okazało się rynkowym strzałem w dziesiątkę. Zapobiega zatorom płatniczym i zabezpiecza interesy każdej strony transakcji.

Partenerem materiału jest ING.

Uzgodnienie terminów płatności to często trudny punkt w negocjacjach między firmami, a ich niedotrzymywanie jest źródłem problemów szczególnie u najmniejszych dostawców. Dobrym przykładem jest branża transportowa. Spedytor zwykle oczekuje od przewoźników długich, często przekraczających 30 dni, terminów płatności, bo sam czeka na zapłatę swojej faktury. Natomiast przewoźnik chce jak najszybciej otrzymać gotówkę, żeby kupić paliwo, zapłacić podatek czy naprawić samochód. Nic dziwnego, że obie strony często szukają pieniędzy na sfinansowanie ich działalności.

Jak pogodzić potrzeby obu stron

Rozwiązanie, które proponuje ING Bank Śląski, pozwala przewoźnikom wcześniej otrzymywać środki za zrealizowane usługi transportowe, wykorzystując limity kredytowe ich odbiorców.

Czy odbiorcom (spedytorom) się to opłaca? Tak, ponieważ zyskują lojalnych przewoźników, co jest istotne dla tej branży, i ograniczają swoją pracochłonność związaną z obsługą płatności. Kiedy sami potrzebują finansowania, wydłużają w banku termin spłaty faktury. Wszystko dzieje się w ramach tego samego limitu (zobacz ramkę Jak działa „Finansowanie dostawców”).

Jak działa „Finansowanie dostawców”

Źródło: ING Bank Śląski

Co ważne, wybór faktury, którą jedna ze stron chce sfinansować, należy do niej. Koszt ponosi tylko ten, kto z finansowania skorzystał – przewoźnik, jeśli otrzymał pieniądze przed terminem płatności faktury, lub odbiorca, jeżeli zapłacił po terminie.

Dla przewoźnika ważne jest to, że w momencie zlecania finansowania zna dokładny koszt oraz kwotę, której może się spodziewać na rachunku. Wie, że pieniądze może otrzymać tego samego dnia, a jeśli jest klientem ING (choć nie musi) – w ciągu kilkudziesięciu minut. Wszystko odbywa się online, w dowolnym miejscu i czasie.

Dobrym przykładem na to, że rozwiązanie doskonale sprawdza się w branży transportowej, jest Omida Group. To jeden z liderów polskiego rynku spedycji. Firma współpracuje z prawie 500 przewoźnikami, korzystając z 850 zestawów pojazdów.

Co zmieniło „Finansowanie dostawców” w Omida Group

Omida od lat stosowała skonto we współpracy z przewoźnikami, czyli oferowała im szybszą płatność, niż wynikało to z faktury, jednak w zamian za obniżenie kwoty płatności. Podobnie działa wiele innych firm w branży TSL. Taki model wymagał ręcznej pracy, a więc obsługi ogromnej liczby e‑maili i papierowych dokumentów, w tym licznych korekt do faktur. Dokładne wyliczenia kosztów i przychodów wykorzystania skonta stanowiło ogromne wyzwanie.

W 2015 roku Omida zdecydowała się na wdrożenie narzędzia „Finansowanie dostawców”. ING przyznał firmie limit kredytowy, a firma uruchomiła pilotaż usługi, zapraszając do współpracy na początku 50 przewoźników.

Korzyści z „Finansowania dostawców”

Dla odbiorcy (spedytora, dużej firmy transportowej)

  • łatwiejsze zarządzanie płatnościami do dostawców

  • rozliczanie skonta bez faktur korygujących

  • możliwość wydłużenia terminu płatności faktur

  • optymalizacja kosztów finansowania

  • możliwość wykorzystania jako programu lojalnościowego

  • większy potencjał współpracy z dostawcami z całego świata

Dla dostawcy (przewoźnika)

  • możliwość otrzymania płatności nawet w dniu wystawienia faktury

  • brak formalności i umów z bankiem

  • decyzja o skorzystaniu z finansowania faktury przed terminem płatności należy do dostawcy

  • przejrzysty koszt finansowania znany przed finansowaniem faktury

  • zmniejszenie ryzyka niezapłaconej faktury

  • łatwe i szybkie rozliczanie transakcji online

Każdy dostawca został poproszony o zalogowanie się na platformę ALEO.com, na której jest dostępna opcja „Finansowanie dostawców”. Założenie konta było proste i nie wymagało posiadania rachunku bankowego w ING. Na koncie przypisanym do firmy Omida przewoźnicy (lub sam odbiorca) dodawali faktury przeznaczone do sfinansowania w ramach usługi ING. Faktury były wówczas wprowadzane ręcznie lub poprzez załączenie pliku. Po zrealizowaniu usługi przewozowej Omida jednym kliknięciem zatwierdzała wynikającą z niej fakturę do wypłaty. W wybranym przez siebie dniu – przed terminem płatności – przewoźnik zlecał finansowanie faktury na platformie ALEO.com, a bank ING robił od razu przelew. W terminie płatności faktury Omida spłacała bankowi fakturę (wystarczyło, że zapewniła środki na rachunku, bo bank samodzielnie pobiera spłatę) lub korzystała z wydłużonego okresu finansowania.

Już na etapie tego pilotażu firma i jej dostawcy odczuli ogromną zmianę.

Omida znacząco skróciła u siebie czas obsługi faktur i obniżyła pracochłonność, a jej dostawcy zyskali szybki i wygodny dostęp do pieniędzy wynikających z wystawionych faktur przed upływem terminu płatności. Korzyści były na tyle znaczące, że po 3–4 miesiącach całość rozliczeń z przewoźnikami we wszystkich spółkach Omida Group została przeniesiona do „Finansowania dostawców”.

W 2018 roku kierownictwo Omidy zdecydowało się na integrację systemu finansowo‑księgowego z platformą ALEO.com. Operacja była łatwa i szybka. Pozwoliła na pełną automatyzację rozliczania faktur w spółce. Dane z systemu finansowo‑księgowego są teraz przekazywane na ALEO.com przez webservice, a przewoźnicy od razu widzą wystawione przez siebie faktury i mogą je zdyskontować.

„Mamy pełną kontrolę nad przepływami finansowymi i dostęp do pełnej analityki. Udostępniając nasz limit kredytowy przewoźnikom, zyskaliśmy również możliwość finansowania naszych potrzeb wynikających z płatności za usługi transportowe bez ponoszenia kosztu. W wymiarze biznesowym firma znacznie łatwiej zaczęła pozyskiwać nowych kontrahentów, ponieważ byliśmy w stanie zaoferować oczekiwany przez nich sposób rozliczania usług przewozowych” – wyjaśnia Paweł Werno, dyrektor finansowy Omidy. Potwierdzają to inne firmy z branży TSL, które zaczęły oferować taką usługę – łatwiej pozyskują przewoźników, którzy są bardziej chętni do długofalowej współpracy.

Ci przewoźnicy, którzy początkowo obawiali się cyfrowego rozwiązania, szybko przekonali się do jego zalet – teraz sami decydują, w którym momencie, a więc i po jakim koszcie, spieniężą swoje faktury. Wystarczy kliknąć i środki są przesyłane na ich konto.

Specyfika terminów płatności i duża rotacja w branży TSL sprawiły, że największą grupą użytkowników „Finansowania dostawców” są właśnie firmy transportowe i spedycyjne. Włączają do usługi przewoźników krajowych i zagranicznych.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!