Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analiza danych, Big Data
Polska flaga

Raport IAB: Internet 2014

19 czerwca 2015 2 min czytania
Marta Lenkiewicz
Raport IAB: Internet 2014

Streszczenie: Rynek reklamy online w Polsce odnotował w 2014 roku wzrost o 6,6%, osiągając wartość blisko 2,6 miliarda złotych. Najwięcej zyskały reklama mobilna i wideo, z dynamiką wzrostu odpowiednio 90% i 16%. Dominującym formatem pozostał display, stanowiący 44% rynku, choć reklama w wyszukiwarkach również utrzymała silną pozycję (36%). Najwięksi reklamodawcy działali w branżach handlowej, motoryzacyjnej oraz telekomunikacyjnej. Coraz większą rolę zaczęły odgrywać technologie automatyzujące zakup powierzchni reklamowej, takie jak programmatic buying. Widać też wyraźny wzrost inwestycji w kampanie dostosowane do urządzeń mobilnych i rozwój formatów natywnych.

Pokaż więcej

Wartość wydatków na reklamę online w Polsce w 2014 roku wyniosła 2,6 mld zł, z dynamiką na poziomie 7,2%. Największą dynamiką wykazała się reklama na urządzeniach mobilnych, w mediach społecznościowych oraz wideo online.

Badanie IAB AdEx jest sztandarowym projektem badawczym realizowanym we współpracy z PwC. Jest ono realizowane od 2007 roku i stało się standardem rynkowym. W 2014 roku po raz pierwszy urealniono wartość reklamy mobile dołączając do dotychczasowych danych obejmujących głównie przychody reklamowe rodzimego rynku – szacunki przychodów globalnych graczy (Google search, Facebook oraz YouTube), które w kategorii mobile uwzględnione były cząstkowo.

Według badania rynek mobile powiększył swój udział o 122%. Wśród podstawowych typów reklamy cyfrowej w zeszłym roku nadal dominowała reklama graficzna, stanowiąc 44,5% udziału rynku (uwzględniając wideo online, jak i pozostałe formaty display). Na drugim miejscu niezmiennie uplasowała się reklama SEM z ponad jedną trzecią udziałów (36,5%). Nie zmienił się także ranking pozostałych formatów: ogłoszenia uzyskały 13,9% tortu reklamowego online, podczas gdy wydatki na e‑mail marketing – 4,6%. Wyniki badania wskazują na tempo wzrostu charakterystyczne dla dojrzałego rynku, jednocześnie podkreślając ogromny potencjał rozwojowy w takich kategoriach jak mobile czy wideo.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!