Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Magazyn (Nr 5, czerwiec 2020)
Polska flaga

Przetrwają innowacyjni

1 czerwca 2020 2 min czytania
Zdjęcie Paweł Górecki - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska
Paweł Górecki
Przetrwają innowacyjni

Streszczenie: Przełomowa innowacja to proces, w wyniku którego powstaje nowy, niedrogi produkt lub usługa, najczęściej stworzona przez młodą firmę technologiczną. Tego rodzaju innowacje burzą status quo i całkowicie zmieniają układ sił na rynku. Twórcą pojęcia przełomowej innowacji był Clayton Christensen z Harvard Business School. W obliczu pandemii COVID-19 dążenie do przełomowej innowacji stało się szczególnie istotne. Firmy, które podejmują innowacyjne działania, wprowadzają nowe produkty i modele biznesowe oraz intensyfikują cyfrową transformację, mają szansę na przetrwanie i zyskanie przewagi konkurencyjnej w nowej, trudnej rzeczywistości biznesowej.

Pokaż więcej

Przełomowa innowacja (disruptive innovation) to pojęcie, które od lat nieustannie zyskuje na znaczeniu. Oznacza proces, w wyniku którego powstaje nowy, niedrogi produkt lub usługa, najczęściej stworzone przez młodą technologiczną firmę. Coś, co burzy status quo i całkowicie zmienia układ sił na rynku.

Choć może niewielu współczesnych innowatorów o tym pamięta, twórcą pojęcia i koncepcji przełomowej innowacji, jeszcze pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku, był zmarły w styczniu tego roku Clayton Christensen, uznawany za jednego z najwybitniejszych teoretyków zarządzania i innowacyjności, związany z Harvard Business School.

Najnowszy, letni, numer „MIT Sloan Management Review Polska” poświęcamy właśnie przełomowej innowacji. Częściowo dlatego, by uczcić pamięć wybitnego naukowca, ale nade wszystko ze względu na pandemię. Bo w drugiej fazie kryzysu związanego z epidemią COVID‑19 dążenie do przełomowej innowacji stało się szczególnie istotne.

Tylko te firmy, które podejmują innowacyjne działania, wprowadzające innowacyjne produkty i modele biznesowe, te, które intensyfikują działania związane z cyfrową transformacją, mają szansę na przetrwanie czy zyskanie przewagi konkurencyjnej w tej nowej, trudnej rzeczywistości biznesowej. O tym, dlaczego przełomowa innowacja jest tak ważna, przekonuje sam Clayton Christensen w ostatnim wywiadzie, jakiego tuż przed śmiercią udzielił naszym kolegom z amerykańskiej edycji magazynu, zatytułowanym „Innowacja jest kluczem do tego, by ludzie stawali się lepsi”.

Samą koncepcję przełomowej innowacyjności i praktyczny jej wymiar wyjaśnia także tekst „Przełom, który prowadzi do zderzenia. Nowa dynamika konkurencji”, którego autorami są dwaj inni profesorowie Harvard Business School: Marco Iansiti i Karim R. Lakhani.

Wśród polskich materiałów polecam Państwa uwadze tekst „Jak kryzys przyspieszył przejście na model omnichannel”, przedstawiający przykład tego, jak umiejętnie prowadzona cyfrowa transformacja i akcent położony na cyfrowe kanały sprzedaży sprawiły, że polski sprzedawca obuwia, firma CCC, w sytuacji kryzysowej wzmocnił swoją pozycję.

Zachęcam też do do zapoznania się z pozostałymi materiałami i życzę owocnej lektury!

Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!