Streszczenie: Kobiety wnoszą do zespołów zarówno wiedzę merytoryczną i kompetencje twarde, jak i umiejętności miękkie, takie jak nastawienie na współpracę, komunikatywność oraz otwartość na zmiany. W firmie LINK4 dążymy do tworzenia różnorodnego środowiska pracy, które sprzyja uwalnianiu potencjału kobiet. Zgodnie z raportem „Future of Jobs” Światowego Forum Ekonomicznego, do 2025 roku połowa pracowników będzie wymagać przekwalifikowania w związku z postępującą cyfryzacją. To otwiera nowe możliwości rozwoju, z których powinny korzystać również kobiety, często niedostatecznie reprezentowane w wielu branżach.
W ramach transformacji cyfrowej tradycyjne ścieżki kariery ulegają zmianie, a firmy takie jak LINK4 oferują pracownikom nowe szanse. Przykładem jest nasza trzyletnia inicjatywa edukacyjna „Akademia Analityka”, mająca na celu wyposażenie pracowników w umiejętności analizy dużych zbiorów danych i przekształcania ich w wnioski biznesowe. Cieszy nas, że kobiety stanowiły połowę uczestników akademii, wykazując się proaktywnością i determinacją w realizacji programu.
Aby zwiększyć udział kobiet w sektorach technologicznych i analitycznych, warto zachęcać je już na etapie wczesnej edukacji. Dane UNESCO z 2021 roku pokazują, że choć kobiety stanowią około połowy studentów studiów magisterskich i licencjackich, ich odsetek w naukach ścisłych jest znacznie mniejszy. Jako pracodawcy możemy tworzyć środowisko pracy sprzyjające rozwojowi kobiet oraz uświadamiać im, że zmiana ścieżki zawodowej i nauka nowych umiejętności są możliwe na każdym etapie kariery.
Osobiście jestem przykładem na to, że zmiany w karierze są możliwe i mogą prowadzić do sukcesu. Rozpoczynałam jako aktuariuszka, następnie pełniłam różne funkcje kierownicze, a od 2016 roku jestem członkiem Zarządu LINK4 oraz dyrektorką Pionu Strategii Ubezpieczeniowej.
Kobiety wnoszą do zespołów wiedzę merytoryczną i kompetencje twarde, a także wiele umiejętności określanych jako miękkie, tj. nastawienie na współpracę, komunikatywność i otwartość na zmiany. W LINK4 budujemy różnorodne środowisko pracy, które sprzyja uwalnianiu ich potencjału.
WEDŁUG raportu Future of Jobs Światowego Forum Ekonomicznego, do 2025 roku 50% wszystkich pracowników będzie wymagać przekwalifikowania, w miarę jak na świecie będą się upowszechniać technologie. Stwarza to szerokie możliwości rozwoju, po które powinny sięgać również kobiety, niedostatecznie reprezentowane w wielu dziedzinach. Postępująca cyfrowa transformacja miejsc pracy sprawia, że tradycyjne ścieżki kariery przestały obowiązywać, a firmy takie jak LINK4 stwarzają nowe szanse swoim pracownikom. Jedną z nich był program Akademia Analityka, trzyletnia inicjatywa edukacyjna w naszej organizacji, której celem było wyposażenie pracowników w nowe kompetencje związane z analizą dużych zbiorów danych, przetwarzaniem liczb we wnioski biznesowe oraz usprawnienie współpracy między poszczególnymi działami. Chcąc stać się organizacją napędzaną danymi i sprawnie je wykorzystującą, postanowiliśmy umożliwić naszym pracownikom zdobycie nowych umiejętności.
Jako inicjatorka przedsięwzięcia byłam zachwycona zaangażowaniem uczestniczek i uczestników. Zauważyłam też pewne cechy charakterystyczne dla żeńskiej części naszej akademii. Otóż kobiety wykazywały się większą proaktywnością i skupieniem podczas wykonywania prac semestralnych, a przede wszystkim konsekwentnie realizowały poszczególne semestry programu. Bardzo mnie cieszy, że studentki stanowiły połowę uczestników akademii, co oznacza, że panie w równym stopniu co panowie były gotowe zmienić ścieżki swojej kariery. To bardzo ważne, ponieważ w świecie nowych technologii nadal występują spore dysproporcje między płciami. Zagadnienie to jest niezwykle złożone, ale firmy z pewnością mogą wesprzeć kobiety w odkrywaniu ukrytych talentów, które pozwolą wzmocnić ich pozycje na rynku pracy.
Aby więcej kobiet zajmowało się technologiami czy analityką, warto zachęcać je do tego już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Z danych UNESCO wynika, że w skali całego świata w 2021 roku średnio połowa studentów studiów magisterskich i licencjackich to kobiety. Jednak w przypadku nauk ścisłych, takich jak na przykład matematyka czy informatyka, kobiety stanowią już znacznie mniejszy odsetek absolwentów szkół wyższych. Jako pracodawcy nie mamy na to większego wpływu. Możemy za to stwarzać takie środowisko pracy, które uwalnia drzemiący w kobietach potencjał i daje im szanse na rozwój. Warto zacząć od uświadamiania im, że wybór zawodu nie jest czymś ostatecznym. Można wielokrotnie zmieniać profesję i uczyć się nowych umiejętności, czemu właśnie służyć ma m.in. Akademia Analityka LINK4.
Sama jestem przykładem na to, że można z powodzeniem dokonywać zwrotów na ścieżce zawodowej. Karierę zaczęłam jako aktuariuszka w firmie konsultingowej, potem pełniłam funkcję dyrektorki technicznej, dyrektorki ds. cen rynkowych, a od 2016 roku jestem członkiem Zarządu LINK4 oraz dyrektorką Pionu Strategii Ubezpieczeniowej.
Uwielbiam wprowadzać zmiany, w sens których wierzę. W LINK4 wspiera mnie w tym zespół, z którym razem wdrażamy je w organizacji. Staram się inspirować pracowników do postrzegania zmian jako czegoś dobrego i potrzebnego. Z takim podejściem o wiele łatwiej otworzyć się na nowe doświadczenia zawodowe, wyjść ze strefy komfortu i spróbować sił w nowej dziedzinie. LINK4 od lat wspiera kobiety na ścieżce rozwoju specjalistycznego i przywódczego. Głęboko wierzę , że sekretem różnorodności naszej organizacji jest zapewnianie wszystkim równego dostępu do szkoleń, kursów i warsztatów. To pierwszy krok, by wyzwolić w ludziach potencjał, z którego czasami mogą sobie nawet nie zdawać sprawy.

